123
måling og udarbejdet en skabelon. På den måde er alle træ-
dele i princippet udfærdiget som kopier af de eksisterende,
hvoraf nogle er originale.
Arbejdsgang
I foråret 2009 blev den gamle garnering og aptering pillet
ud. Skotter, garnering i side og bund samt dele af apteringen
i lukafet blev fjernet – alt var rekonstrueret. Dæksplankerne
blev fjernet ad flere omgange som arbejdet med siderne
skred frem. Den første bundplanke blev taget ud af skibet,
og tømrerne begyndte at arbejde med styrbord side. Hvert
andet spant blev taget ud, og det samme skete med skibets
bundstokke. Der blev udfærdiget nye spanter og bundstok-
ke, hvor det var nødvendigt, og både nye og bevarede blev
imprægneret. Undervejs blev et par rang af klædningsplan-
kerne taget af. Da alle bundstokke og spanter var udskiftet
eller genindsat i løbet af foråret 2010, blev klædningsplan-
kerne i styrbord side udskiftet, hvor det var nødvendigt. Alle
planker, gamle som nye, blev imprægneret. Der blev taget ri
af plankerne på skibet inden de dårlige blev fjernet. Derefter
kunne de nye planker tilvirkes af den på museets bloksav
udskårne egeplanke. Udskæringen af sideplanker skete på
båndsav. For at forme de nye planker efter evertens form
anvendtes svedekiste (se nedenfor). Da styrbord side var be-
klædt, blev støtter og bjælkevæger behandlet på tilsvarende
vis. Frem til udgangen af august 2010 blev samme frem-
gangsmåde anvendt i bagbord side.
Da træet i siderne var udskiftet, blev der arbejdet med
dæksbjælker og dæksknæ. Både den lille lugekarm og stor-
lugens karm var medtagede og blev erstattet af nytilvirkede.
De blev sat i skibet, og der blev isat skotter mellem lukaf,
det store lastrum, det lille lastrum og kabelrummet. Efter-
følgende blev skibet i slutningen af september 2010 hejst
ned af bukkene, så det videre arbejde med dækket kunne
følges af publikum.
I september og oktober blev der repareret og udskiftet
vaterbord og efterfølgende skandæk. Før dækket kunne
lægges, blev der kalfatret omkring vaterbord, skandæk og
støtter. To dæksplanker i halvdækket, som var medtaget,
blev udskiftet, og tilstanden nedenunder vurderet som god.
Resten af dæksplankerne på halvdækket blev bevaret, mens
samtlige hoveddækkets planker blev udskiftet. Dæksplan-
kerne blev lagt i oktober/november og kabelrummets lu-
gekarm, der hviler på dækket, samt krøbelspillet, som var
istandsat og havde fået udskiftet trædele, blev sat i. Anker-
spillet blev bevaret. Agterspejl og halvdæk var i hovedsagen
i god stand, og der skete kun udskiftning af enkelte halv-
dæksplanker.
Efterfølgende blev skibets lønning udfærdiget, der blev
isat ankerklyds og røstjern på siderne. Sluttelig skal der over
vinteren overfladebehandles og males. Først i højsæsonen
2011 vil dæk og sider blive kalfatret. Rigningen sættes først
til næste sæson, da skibet for at være beskyttet mod vejrlig
skal overvintre overdækket af presenninger.
Arbejdsprocesser
Der anvendes flere specielle arbejdsprocesser i restaureringen
af et træskib. Der benyttes moderne værktøj, men nogle pro-
cesser er som i ældre tider. I forbindelse med formidlingen af
restaureringsarbejdet blev dele af arbejdet demonstreret, som
det udførtes i ældre tider. Der blev konstrueret et naglebord,
hvor trænaglerne blev tilvirket og afhøvlet, skarøksen blev
anvendt til afhøvling af spanter, og svedekisten blev benyttet
til opvarmning af egetræsplanker med det formål at blødgøre
træet, så det kunne bøjes efter stævnens form.
Træ til at bygge skibe af skal helst være lagret. Når træ
tørrer ind mindskes størrelsen, og et skib af frisk træ vil snart
blive utæt, da nåderne, afstanden mellem sideplankerne, vok-
ser. Det betyder, at en kalfatring vil være omsonst, da træet
trækker sig sammen, og skibet bliver utæt. Som før nævnt
findes der ikke lagret træ på markedet, hvorfor de indkøbte
kævler af flådeeg og spantetræet har lagret i museets frilands-
afdeling fra erhvervelsen i 2008 og frem til brug.
Museets bloksav har været i anvendelse til at lave de første
udskæringer af planker og spanter. De flere tons tunge kævler
blev med et hejsespil løftet op på vognen til saven, og planker
blev udskåret i passende tykkelse afhængig af anvendelsen.
De udsavede planker blev viderebearbejdet efter opmålinger
af de originale skibsdele, og derefter skåret til med båndsav
og tilpasset med skarøkse eller moderne høvle.
1...,113,114,115,116,117,118,119,120,121,122 124,125,126,127,128,129,130,131,132,133,...192