131
        
        
          
            20.
          
        
        
          OP 212.
        
        
          
            21.
          
        
        
          Jf. opslag ”Tjalk” og ”Spritsail Barge” i
        
        
          
            Lexikon der Se-
          
        
        
          
            gelschiffstypen
          
        
        
          .
        
        
          
            22.
          
        
        
          
            Shamrock
          
        
        
          blev bygget i 1899 som en af de sidste af sin
        
        
          slags. Den var fladbundet, uden køl og havde jernbeslåede
        
        
          sidesværd, hvilket ikke var almindeligt i England på et far-
        
        
          tøj af den størrelse (17,5 m fuld længde, 5,5 m bred, 1,6 m
        
        
          dyb, 31,71 bt.) Den var altså lidt større end
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          .
        
        
          Der var en stor lastluge midtskibs med mange små lemme.
        
        
          
            Shamrock
          
        
        
          var udrustet med to master – en såkaldt ketchrig-
        
        
          ning,
        
        
          med gaffel- eller bermudasejl på en høj stormast og
        
        
          en lavere agtermast
        
        
          , som
        
        
          står foran rorstammen
        
        
          .
        
        
          
            Shamrock
          
        
        
          blev restaureret efter alle kunstens regler i 1970’erne af Na-
        
        
          tional Maritime Museum i England, hvilket er dokumente-
        
        
          ret af Viner 1983.
        
        
          
            23.
          
        
        
          Szymanski (1934) 1972, p. 110.
        
        
          
            24.
          
        
        
          Detlefsen 2007, p. 22.
        
        
          
            25.
          
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          kunne laste 300 hektoliter skaller i 1950,
        
        
          Jf. Teodor Hansen 1996, p. 53.
        
        
          
            26.
          
        
        
          Kromann 1934, bd. II, p. 295 ff.
        
        
          
            27.
          
        
        
          Hahn-Pedersen 2001, p. 79, 89, 91.
        
        
          
            28.
          
        
        
          Hahn-Pedersen 2001, p. 82.
        
        
          
            29.
          
        
        
          Jacobsen 1937, p. 47.
        
        
          
            30.
          
        
        
          Skipper Hansen, OP 378.
        
        
          
            31.
          
        
        
          Jacobsen 1937, p. 46.
        
        
          
            32.
          
        
        
          Hahn-Pedersen 2001, p. 82.
        
        
          
            33.
          
        
        
          Monrad Møller 1981, p. 61.
        
        
          
            34.
          
        
        
          Kromann 1934, bd. II, p. 337-347.
        
        
          
            35.
          
        
        
          Thyge Jensen 1994, p. 69. Hvor stor en del af de dansk-
        
        
          byggede everter der eksporteredes, nævnes ikke.
        
        
          
            36.
          
        
        
          Kromann 1934, bd. II, p. 337-347.
        
        
          
            37.
          
        
        
          Jf. Detlefsen 2007, p. 15.
        
        
          
            38.
          
        
        
          Morten Hahn-Pedersen
        
        
          
            : Fanø i Sejlskibstiden – et over-
          
        
        
          
            blik
          
        
        
          , 1989, p. 14 og A. Hjorth Rasmussen:
        
        
          
            Sejlads og Fi-
          
        
        
          
            skeri, Lejrskolen ved Ho bugt
          
        
        
          , Ribe amtsråd 1968. Der var
        
        
          desuden 40 både og everter under 6 læster, Hahn-Pedersen
        
        
          2001, p. 9.
        
        
          
            39.
          
        
        
          Detlefsen 2007, p. 11-24.
        
        
          
            40.
          
        
        
          Teodor Hansen 1996, p. 42.
        
        
          
            41.
          
        
        
          Bl.a. Jacobsen 1937, p. 44-45. Megen af kysttrafikken
        
        
          gik mod Hamburg i første del af 1800-tallet, men ”En ikke
        
        
          ubetydelig Del af den egentlige Vadehavssejlads gik til Øer-
        
        
          ne.”
        
        
          
            42.
          
        
        
          Jacobsen 1937, p. 45.
        
        
          
            43.
          
        
        
          Iflg. S.H. Sørensen, der var på
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          i 1897, sej-
        
        
          lede man med mursten fra Måde Teglværk til Varde og tørv/
        
        
          klyne fra Varde til Fanø,
        
        
          jf. S.H. Sørensen, brev til A.Hjorth
        
        
          Rasmussen 6/6 1967, OP 212.
        
        
          
            44.
          
        
        
          Hjorth Rasmussen1972, bagsiden, samt fra Marius Sø-
        
        
          rensens erindringer, uddrag på
        
        
        
          .
        
        
          
            45.
          
        
        
          Marius Sørensens formodning, fra Marius Sørensens
        
        
          erindringer, uddrag på
        
        
        
          .
        
        
          
            46.
          
        
        
          Jf. Mette Guldberg: ”…tillastede med egne varer og
        
        
          nogle potter”,
        
        
          
            Sjæklen
          
        
        
          1994, p. 41.
        
        
          
            47.
          
        
        
          Jacobsen 1937, p. 46.
        
        
          
            48.
          
        
        
          Jf. Marius Sørensens erindringer, OP 212.
        
        
          
            49.
          
        
        
          Samme, OP 212.
        
        
          
            50.
          
        
        
          Monrad Møller 1988, p. 237.
        
        
          
            51.
          
        
        
          Hahn-Pedersen 2001, p. 79.
        
        
          
            52.
          
        
        
          Teodor Hansen 1996, p. 48.
        
        
          
            53.
          
        
        
          Hjorth Rasmussen 1972, samt interview med S.H. Sø-
        
        
          rensen, der ikke erindrer søkort ombord på
        
        
          
            Ane Cathrine,
          
        
        
          og
        
        
          der var ikke brug for kompas (om end det var ombord, gemt
        
        
          i kahytten) – var det tåge, ankrede man op til den lettede, OP
        
        
          212.
        
        
          
            54.
          
        
        
          Jf. Teodor Hansen, der beretter om tiden omkring og
        
        
          efter 2. Verdenskrig. I flere farvande blev der afmærket med
        
        
          koste. Teodor Hansen, Sjæklen 1996, p. 47.
        
        
          
            55.
          
        
        
          Hjorth Rasmussen 1972. Ved Varde å var der faste træk-
        
        
          kere, der mod betaling slæbte båden, mens mandskabet på
        
        
          everten (skipper og dreng) andre steder, som Ribe å, måtte
        
        
          klare det selv. Den ene trak, den anden stagede, styrede og
        
        
          holdt fartøjet fra bredden med en klo.
        
        
          
            56.
          
        
        
          Jf. Interview med S.H. Sørensen, OP 212.
        
        
          
            57.
          
        
        
          Fra Marius Sørensens erindringer, uddrag på 
        
        
        
          fanoe.dk
        
        
          
            58.
          
        
        
          Fra Marius Sørensens erindringer, uddrag på 
        
        
        
          fanoe.dk
        
        
          
            59.
          
        
        
          Jf. oplysninger af Hans Marius Hansen i 1980, OP 212.
        
        
          
            60.
          
        
        
          Jf. Marius Sørensen, OP 212.