125
        
        
          For at kunne forme store træplanker, bl.a. til sideklæd-
        
        
          ningen, må man opvarme træet, så det bliver mere føjeligt.
        
        
          Oprindelig bøjede man plankerne ved at holde den ene side
        
        
          over åben ild og konstant væde dem med vand med en sva-
        
        
          ber.
        
        
          69
        
        
          Efterhånden benyttede man en svedekiste, som også er
        
        
          anvendt ved denne restaurering. Her blev træet dampet, så
        
        
          det kunne bøjes – tidligere ved vand i en kedel, med rør til
        
        
          kisten, så træet blev dampet – nu ved gasopvarmning.
        
        
          70
        
        
          Plan-
        
        
          kerne blev lagt i svedekisten og dampet til en temperatur på
        
        
          omtrent 120° C i en time pr. tomme, dvs. med 3” planker i 3
        
        
          timer. Denne proces blødgør plankerne og gør dem fleksible,
        
        
          når de skal bukkes på plads på den buede skibsside – især
        
        
          forskibs. En dampet planke blev hurtigt båret op til sin plads
        
        
          i skibssiden og dér spigret fast i spanterne med to spiger for
        
        
          hvert spant. Planken var lidt længere end den afmålte plads
        
        
          og blev savet til, inden den endelig blev hamret i. Når man
        
        
          tidligere skulle skifte planker i en evert på Mandø, blev plan-
        
        
          kerne dampet på mejeriet, og man løb derefter med de varme
        
        
          planker ned til everten, der var sejlet op på stranden.
        
        
          71
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          er samlet på gammel facon ved anvendelse
        
        
          af trænagler, men også spiger og bolte er anvendt. Trænag-
        
        
          lerne blev hamret i og spændt ud med en kile inderst og keg-
        
        
          leformet pind udefra. På
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          var der også indven-
        
        
          digt anvendt pinde (se nedenfor). Trænaglerne blev udskåret
        
        
          og høvlet til på en dertil indrettet høvlbænk.
        
        
          Træskibet skal afslutningsvis tætnes (kalfatres) ved, at
        
        
          der i mellem sideplanker og dæksplanker fyldes flere tråde
        
        
          værk (kokos, hamp eller gammelt tovværk). Denne gamle
        
        
          metode anvendes på alle træskibe. Værket bankes i med et
        
        
          kalfatrejern – gerne tre-fire tråde. Efterfølgende hældes beg
        
        
          på, så kalfatringen bliver tæt.
        
        
          
            Udskiftning af fartøjsdele
          
        
        
          Skibet havde 26 bundstokke, hvoraf knap en tredjedel af de
        
        
          originale er bevarede. Ved den nuværende restaurering blev
        
        
          alle bundstokke under halvdækket bevaret, men de var isat i
        
        
          1968-72 i forbindelse med rekonstruktionen af lukafet.
        
        
          Spanternes størrelse varierer med en tomme, og tykkel-
        
        
          sen er ikke ens i top og bund. Knap halvdelen af de origi-
        
        
          nale spanter er bevaret svarende til syv á otte forskibs (én
        
        
          er udskiftet i bagbord side), otte á 25 i styrbord side og 13
        
        
          á 25 i bagbord side. Alle nye spanter er tilvirket af egetræ.
        
        
          Der blev desuden udskiftet 10 á 17 støtter i styrbord, men
        
        
          ingen af de fire pullerter, som også fungerer som støtter. I
        
        
          bagbord side blev én af fire pullerter udskiftet og ni á 17
        
        
          støtter. Ingen af støtterne var dog originale. Der er beva-
        
        
          ret omkring 1/4 af de originale bundplanker og i stedet isat
        
        
          nye lærkeplanker. Omtrent halvdelen af sideklædningen i
        
        
          styrbord side er bevaret. Af bjælkevægeren er der bevaret
        
        
          omtrent 1/3 agter. Tilsvarende er der i bagbord side beva-
        
        
          ret omtrent halvdelen af sideklædningen og omkring 1/3 af
        
        
          bjælkevægeren forrest.
        
        
          Den sidste del af restaureringen gjaldt dækket. Efter
        
        
          skibssidernes færdiggørelse ved udgangen af august 2010
        
        
          begyndte tømrerne at tilvirke lugekarme samt at udskifte
        
        
          dæksbjælker. Først blev de nye dæksbjælker sat i og efter-
        
        
          fulgt af en nykonstrueret lugekarm til kabelrummet. De fire
        
        
          agterste bjælker under halvdækket blev bevaret samt to i
        
        
          skibets forende – svarende til knap halvdelen. Til at bære
        
        
          storlugens karm er der tre knæ i hver side af skibet – to af
        
        
          disse blev udskiftet i bagbord side og ét i styrbord side, og
        
        
          dermed blev halvdelen bevaret. Både bjælker og knæ var
        
        
          dog udskiftet i 1968-72 og altså ikke originale.
        
        
          
            Nye trænagler i bundstokke.