127
Skibsarkæologi
Restaureringen af et skib rummer også en slags arkæologi.
Tømrerne har opdaget forskellige håndværksmæssige spids-
findigheder, som ikke er dokumenteret på anden vis. Ud fra
spor i de originale dele har der kunnet drages nogle kon-
klusioner af betydning for restaureringen. Allerede ved den
indledende opmåling konstaterede tømrerne, at der var stor
forskel på tykkelser på spanter og bundplanker – fra 100 til
135 mm.
På bundstokkene/spanterne kunne der konstateres slid-
tage på træet fra et vist punkt og op efter. Dette peger på, at
der oprindelig var garnering i bunden, men ikke op ad sider-
ne i lastrummet. Restaureringen har fulgt denne tolkning,
men der er dog ikke isat dørk af hensyn til fremtidig im-
prægnering og evt. udskiftning af spanter og bundstokke.
Der blev fundet rester af klinkbolte i bundstokke under
kølsvinet. Der var bolte i midten af samtlige bundstokke,
som alle var meget tærede som tegn på anseelig alder. Dette
tyder på, at der har været et kølsvin, som har styrket ski-
bets bund. Kølsvinet var ved påbegyndelsen af nuværende
restaurering bare et stykke garnering i gran. Dette er for-
mentlig isat ved restaureringen i 1968. Trænaglerne under
kølsvinet er af eg, mens alle andre trænagler er af fyr, og det
tyder på, at kølsvinet oprindelig var af eg. I forenden af ski-
bet havde flere af bundstokkene en skade omtrent midt på,
ligesom det kunne konstateres, at de bevarede bundstokke
hævede sig en anelse på midten. Dette tolkede skibstøm-
rerne som skader, der er opstået efter, at skibet har hvilet på
stenfyldt havbund.
De yderste bundplanker var lavet af egetræ og boltet fast
i bundstokkene, hvor trænaglerne var skåret over. Dvs. at
boltene var blevet anvendt i en renovering på et tidspunkt.
Årsagen til at yderste bundplanke var af egetræ, i modsæt-
ning til de øvrige af lærk, var antagelig, at nederste klæd-
Nye dæksbjælker, september 2010.
1...,117,118,119,120,121,122,123,124,125,126 128,129,130,131,132,133,134,135,136,137,...192