127
        
        
          
            Skibsarkæologi
          
        
        
          Restaureringen af et skib rummer også en slags arkæologi.
        
        
          Tømrerne har opdaget forskellige håndværksmæssige spids-
        
        
          findigheder, som ikke er dokumenteret på anden vis. Ud fra
        
        
          spor i de originale dele har der kunnet drages nogle kon-
        
        
          klusioner af betydning for restaureringen. Allerede ved den
        
        
          indledende opmåling konstaterede tømrerne, at der var stor
        
        
          forskel på tykkelser på spanter og bundplanker – fra 100 til
        
        
          135 mm.
        
        
          På bundstokkene/spanterne kunne der konstateres slid-
        
        
          tage på træet fra et vist punkt og op efter. Dette peger på, at
        
        
          der oprindelig var garnering i bunden, men ikke op ad sider-
        
        
          ne i lastrummet. Restaureringen har fulgt denne tolkning,
        
        
          men der er dog ikke isat dørk af hensyn til fremtidig im-
        
        
          prægnering og evt. udskiftning af spanter og bundstokke.
        
        
          Der blev fundet rester af klinkbolte i bundstokke under
        
        
          kølsvinet. Der var bolte i midten af samtlige bundstokke,
        
        
          som alle var meget tærede som tegn på anseelig alder. Dette
        
        
          tyder på, at der har været et kølsvin, som har styrket ski-
        
        
          bets bund. Kølsvinet var ved påbegyndelsen af nuværende
        
        
          restaurering bare et stykke garnering i gran. Dette er for-
        
        
          mentlig isat ved restaureringen i 1968. Trænaglerne under
        
        
          kølsvinet er af eg, mens alle andre trænagler er af fyr, og det
        
        
          tyder på, at kølsvinet oprindelig var af eg. I forenden af ski-
        
        
          bet havde flere af bundstokkene en skade omtrent midt på,
        
        
          ligesom det kunne konstateres, at de bevarede bundstokke
        
        
          hævede sig en anelse på midten. Dette tolkede skibstøm-
        
        
          rerne som skader, der er opstået efter, at skibet har hvilet på
        
        
          stenfyldt havbund.
        
        
          De yderste bundplanker var lavet af egetræ og boltet fast
        
        
          i bundstokkene, hvor trænaglerne var skåret over. Dvs. at
        
        
          boltene var blevet anvendt i en renovering på et tidspunkt.
        
        
          Årsagen til at yderste bundplanke var af egetræ, i modsæt-
        
        
          ning til de øvrige af lærk, var antagelig, at nederste klæd-
        
        
          
            Nye dæksbjælker, september 2010.