126
        
        
          Af hensyn til den fremtidige bevaring af skibet og ad-
        
        
          gangen til at overfladebehandle, er det fravalgt at aptere lu-
        
        
          kafet. Der er isat skotter mellem lukaf og det store lastrum,
        
        
          mellem det store og det lille lastrum samt mellem det lille
        
        
          lastrum og kabelrummet. Det tidligere lukaf med to køjer,
        
        
          madskab og bord var en rekonstruktion baseret på forskelli-
        
        
          ge erindringer, som ikke var helt klare, hvad angår kahytten.
        
        
          Hovedårsagen til ikke at isætte garnering, lukaf og skotter
        
        
          er dog, at der er lettere adgang til at holde øje med træets
        
        
          holdbarhed. Det er samtidig lettere at påføre ny imprægne-
        
        
          ring og udskifte evt. dårligt træ, ligesom træet på denne vis
        
        
          kan få mere gavn af den overrisling, der iværksættes som
        
        
          bevarende foranstaltning. Skulle man senere ønske det, vil
        
        
          det være muligt at rekonstruere lukafet.
        
        
          Da everten i vintersæsonen er afrigget og overdækket
        
        
          med presenninger, er behovet for tætning af dækket ikke
        
        
          presserende. Af formidlingsmæssige hensyn kalfatres dæk-
        
        
          ket derfor først i højsæsonen 2011. Der blev dog kalfatret
        
        
          mellem skandæk og vaterbord og rundt om støtterne inden
        
        
          der blev lagt dæk og etableret lønning.
        
        
          Endelig var evertens spejl i så god stand, at der her ikke
        
        
          skulle foretages udskiftninger.
        
        
          
            1. Udskiftede bundstokke 2009/2010 markeret med lys farve.
          
        
        
          
            2. De bevarede dele af bundplankerne er markeret med sort – ca.
          
        
        
          
            en fjerdedel af bundplankerne er bevaret.
          
        
        
          
            3. Dæksbjælker og knæ på ”Ane Cathrine” – de bevarede dele er
          
        
        
          
            markeret med sort. Alle tre karme – til storluge, lille luge og
          
        
        
          
            kabelrum, er udskiftet.
          
        
        
          
            4. Styrbord: De bevarede spanter og støtter er markeret med sort.
          
        
        
          
            Lønningsstøtterne er dog udskiftet ved tidligere restaurering.
          
        
        
          
            Pullerterne for og agter er sandsynligvis originale.
          
        
        
          
            5. Styrbord: De bevarede sideplanker er markeret med sort – ca.
          
        
        
          
            halvdelen af siden er bevaret.
          
        
        
          
            6. Bagbord: De bevarede spanter og støtter er markeret med sort.
          
        
        
          
            Lønningsstøttern er dog udskiftet ved tidligere restaurering.
          
        
        
          
            7. Bagbord: De bevarede sideplanker er markeret med sort – ca.
          
        
        
          
            halvdelen af siden er bevaret.
          
        
        
          
            1.
          
        
        
          
            2.
          
        
        
          
            3.
          
        
        
          
            4.
          
        
        
          
            5.
          
        
        
          
            6.
          
        
        
          
            7.