119
hjemme i Nordby, hvor skibet blev bygget, men der har til-
lige været ejere bosiddende i Esbjerg, Ho, Mandø, Rudbøl,
Højer, Emmerlev og Nykøbing Mors – altså hovedsagelig
steder ved Vadehavet (og da den var ejet på Mors, sejlede
den også i Vadehavet).
I 1919 fandt der en markant ombygning sted, idet der
blev indlagt en 4-hk DAN-motor. Da var den ejet af fisker
A. Jensen Hansen i Ho. Everten kunne dog kun sejle 2-3
sømil for motor, hvorfor der stadig blev suppleret meget
med sejl.
63
Lukafet agter blev inddraget til motorrum, og
beboelsen måtte frem i forskibet. Der blev også påsat en
stor nedgangstrappe til lukafet. I 1940’erne blev der under
skipper Knud Hansen, Mandø, yderligere påsat et styrehus,
og der blev isat en 20 HK glødemotor af mærket Bolinder.
64
Senere mistede everten sin pitchpine mast, som blev erstat-
tet af en lavere af gran. I 1960’erne, da fartøjet var ejet af
direktør Priess, Nykøbing Mors, blev lukafet udvidet bagud,
og der blev bygget ruf over forreste lastluge.
Ane Cathrine
blev anvendt i traditionel fragtfart indtil
efter, at den blev udstyret med motor. Daværende ejer, An-
dreas Hansen kaldet Mandø, begyndte at drive skælgravning
på Jordsand syd for Rømø. Antagelig fik skibet i 1930’erne
en større motor, og sidesværdene blev da taget af.
65
Indtil da
havde de været nødvendige for navigeringen, og der blev
stadig sat sejl. I 1920’erne eller 1930’erne blev der påsat
bak, og lukafet blev forhøjet. I 1930’erne var
Ane Cathrine
grønmalet med gyldenbrun pitchpine mast, malet hvid fra
godset opefter. Staven var savet af lidt over den øverste pik-
faldsblok, og der var ingen bom under storsejlet. Andreas
Møller var på gentagne rejser med lægteren til Esbjerg efter
brændsel, mursten og grus.
66
Der kom atter bom under stor-
sejlet, og et motorspil blev anbragt ved masten – det gamle
håndspil blev overflødiggjort.
I 1939 sejlede
Ane Cathrine
atter to-tre gange til Var-
de, inden vandvejen blev spærret af den nye Tarphagebro i
1941. A. Møller så everten i 1963 ved Højer for første gang
i 20 år, og da var den forandret – der var nu et udvidet ag-
terlukaf med stor overbygning på forreste lugekarm, et stort
dæksspil var tilføjet, ankerspillet på bakken var erstattet af
et krøbelspil, og der var en mindre mast af gran. Navnet var
desuden ændret til
Kathrine
. Everten sejlede indtil begyn-
delsen af 1960’erne. I august 1967 købte Fiskeri- og Sø-
fartsmuseet
Ane Cathrine
, og året efter kom den til museet.
Restaureringen 2008-2010
Den nylige restaurering af
Ane Cathrine
blev gennemført
med velvillig økonomisk støtte på i alt 1,2 millioner kr. fra
Kulturarvsstyrelsen, Lauritzen-fonden og Esbjerg Fonden.
Restaureringsarbejdet blev udført af museets to skibstømre-
re Gert Lykke Jensen og Ole Mølgaard. Processen har varet
omkring to år fra første varmebehandling af skibet til isæt-
ning af sidste dæksplanke. Den sidste del af klargøringen –
kalfatring, maling og rigning – bliver udført i sæson 2011.
Forberedelserne til renoveringen af
Ane Cathrine
blev
gjort i august 2008. I samråd med Skibsbevaringsfonden
blev det vurderet, at bunden var af lærketræ, og at udskift-
ninger af dårligt træ i bunden således skulle foretages med
lærk. Derudover blev det besluttet at rekonstruere bundstok-
Det ombyggede skib med styrehus og flyttet mast, 1967.
1...,109,110,111,112,113,114,115,116,117,118 120,121,122,123,124,125,126,127,128,129,...192