128
        
        
          ningsplanke (ligeledes af eg) dermed kunne vrides rundt
        
        
          mod bundplanken og den nederste underkant af spanterne
        
        
          og spigres fast. Dette er ikke muligt med lærk, som er en
        
        
          blødere træsort. Der var stubbolte i bundplankerne, som var
        
        
          boltet sammen to og to for ca. hver fjerde bundstok.
        
        
          Der blev desuden konstateret nogle udfyldninger på un-
        
        
          dersiden af bundplankerne. Første tolkning var, at der var
        
        
          tale om småsten, som var aflejret, da skibet stod eller skra-
        
        
          bede på havbunden. Men Theodor Hansen, der ofte har sin
        
        
          gang på museet, kunne berette, at det var cement, som han –
        
        
          da han var dreng lige efter 2. Verdenskrig – havde påført for
        
        
          at lappe huller efter pæleorm. Theodors fader ejede skibet
        
        
          fra 1948 til 1956.
        
        
          Tømrerne fandt, at der ved samlingen af skibet med træ-
        
        
          nagler var anvendt pinde både udenbords og indenbords til
        
        
          at fæstne naglerne. Det almindelige har dog været at benytte
        
        
          kiler indenbords.
        
        
          72
        
        
          Egenaglerne var kilet indvendig, hvor
        
        
          imod fyrrenaglerne var pindet både indvendig og udvendig.
        
        
          Der var overskårne klinkbolte i styrbord side, men senere
        
        
          isatte bolte med firkantede møtrikker i bagbord side som
        
        
          stoppede under revisérerne/kimmingsvægerne. De over-
        
        
          skårne klinkbolte kunne tyde på, at der har været kimings-
        
        
          væger i eg, men det er dog uvist. Nogle af 6”-spigerne i
        
        
          garneringen og klædningen havde desuden klinkskruer un-
        
        
          der hovedet.
        
        
          
            Andre everter på Fiskeri- og Søfartsmuseet?
          
        
        
          Rejekutteren E 4
        
        
          
            Ho Bugt
          
        
        
          gjorde i slutningen af maj 2010
        
        
          en usædvanlig fangst i Knudedyb, idet der blev bjærget tre
        
        
          store og solide planker fra et gammelt skibsvrag. Plankerne
        
        
          havde tydelige huller efter trænagler, og to af plankerne var
        
        
          næsten fire meter lange og en halv meter brede. Plankerne
        
        
          blev bragt til Fiskeri- og Søfartsmuseet, hvor marinarkæo-
        
        
          loger fra SDU opmålte og dokumenterede dem. Det viste
        
        
          sig, at der var tale om bøgeplanker, og da plankerne var lige
        
        
          og solide, er der formentlig tale om bundplanker fra et flad-
        
        
          bundet fartøj, antagelig en evert. Der blev udtaget prøve til
        
        
          datering og efter aftale med Strandingsmuseet i Thorsmin-
        
        
          de, som har det marinarkæologiske ansvar langs Vestkys-
        
        
          ten, blev plankerne herefter sænket ned i det største af salt-
        
        
          vandsakvarierne på museet. Denne form for opbevaring er
        
        
          konserverende for træet, og det giver samtidig en mulighed
        
        
          for, at publikum kan opleve vragdelene. Der er i skrivende
        
        
          stund endnu ikke modtaget resultat af dateringen.
        
        
          
            Bevaring
          
        
        
          Førnævnte S.H. Sørensen, som havde sejlet med
        
        
          
            Ane Ca-
          
        
        
          
            thrine
          
        
        
          i 1897, anbefalede i 1967 Allan Hjorth Rasmussen at
        
        
          
            slaa Søm i hele Fartøjet Bunden med, brække garneringen
          
        
        
          
            op, og støbe Ca. ½ meter Jernbeton i Bunden, og en Fod
          
        
        
          
            tyk op ad siderne Ca. 1 Fod over Vandlinien, og er noget af
          
        
        
          
            Beklædningen udvendig meget defekt, saa fyld det ud med
          
        
        
          
            Tjærekit, det er det Billigste og bedste maade at bevare Ane
          
        
        
          
            Cathrine paa
          
        
        
          .
        
        
          73
        
        
          Som det er fremgået, har museet dog ikke valgt denne
        
        
          kontante og usentimentale tilgang, og efter det store restau-
        
        
          reringsarbejde skal
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          sikres gode bevaringsfor-
        
        
          hold. En betingelse for, at Kulturarvsstyrelsen ville støtte
        
        
          restaureringen, var en fremtidig bevaringsplan. Når et træ-
        
        
          
            En evertbund fra Knudedyb?