129
        
        
          skib skal bevares på land, er der flere muligheder. Bedst og
        
        
          dyrest er at opbevare skibet indendørs. Andre løsninger er at
        
        
          sætte skibet under halvtag eller at overrisle dækket i som-
        
        
          mermånederne. Af formidlingsmæssige årsager har Fiskeri-
        
        
          og Søfartsmuseet valgt at fastholde udstillingen af de gamle
        
        
          fartøjer i et autentisk miljø i det fri. Når træskibe opbevares
        
        
          i det fri, nedbrydes træet imidlertid. Sollyset tørrer træet ind
        
        
          og slider på malingen, mens ferskvand i form af regn frem-
        
        
          mer svampeangreb og råd. Man kan som udgangspunkt im-
        
        
          prægnere træet med tjære, boracol og linolie, men det har
        
        
          alligevel begrænset varighed. Saltvandsoverrisling forlæn-
        
        
          ger træværkets levetid, da saltet har en konserverende funk-
        
        
          tion. Fiskeri- og Søfartsmuseet har valgt at løse opgaven i
        
        
          flere tempi. Skibet blev under restaureringen imprægneret
        
        
          efter alle kunstens regler, og der skal efterfølgende etable-
        
        
          res et overrislingssystem. Skibet skal efter rådføring med
        
        
          Skibsbevaringsfonden og værftschefen på fregatten Jylland
        
        
          ”nattes” i årets frostfri måneder. Der er få erfaringer med
        
        
          langtidsvirkningen af saltvandsoverrisling af fartøjer, og
        
        
          museet kan derfor ved iværksættelse af projektet gøre sig
        
        
          erfaringer til brug for andre museer.
        
        
          Museet har til etableringen af et overrislingsanlæg fået
        
        
          bevilget kr. 164.638 fra Kulturarvsstyrelsens bevaringspulje
        
        
          samt kr. 100.000 fra Lida og Oscar Nielsens Fond. Anlægget
        
        
          bliver etableret i forlængelse af museets saltvandsakvarium,
        
        
          som i forvejen har indtag af saltvand fra Ho Bugt. Fra akva-
        
        
          riet føres rør under jordoverfladen ud til museets frilands-
        
        
          afdeling, og her nedgraves en buffertank på 10 m
        
        
          3
        
        
          , der skal
        
        
          sikre, at akvariet ikke drænes. Ved
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          etableres to
        
        
          dysser, som kan overrisle skibet fra begge sider. Det etable-
        
        
          rede anlæg rummer mulighed for udvidelse til overrisling af
        
        
          andre af museets fartøjer, som er opbevaret og udstillet i det
        
        
          fri. Anlægget forventes færdigt i foråret 2011.
        
        
          En saltvandsoverrisling af dækket er det væsentligste og
        
        
          er den løsning, som anvendes ved fregatten Jylland. Fiskeri-
        
        
          og Søfartsmuseet går videre og overrisler hele fartøjet, og
        
        
          indhenter dermed nye erfaringer til gavn for træskibsbeva-
        
        
          ringen generelt. Skibene skal i henhold til anbefalingerne
        
        
          fra Skibsbevaringsfonden overrisles to gange om natten i
        
        
          den frostfri del af året.
        
        
          
            Dokumentation og formidling
          
        
        
          Restaureringsprojektet havde et stort formidlingspoten-
        
        
          tiale, da det stod på, men også efterfølgende. Store dele af
        
        
          skibstømrernes arbejde blev udført i museets åbningstid, og
        
        
          Gert Lykke Jensen og Ole Mølgaard har velvilligt svaret
        
        
          på spørgsmål til deres arbejde fra interesserede besøgende.
        
        
          Restaureringsarbejdet er desuden fulgt på flere måder, dels
        
        
          som dokumentation af arbejdet og arbejdsprocesserne, dels
        
        
          med formidling som mål.
        
        
          Som en del af dokumentationen af arbejdet er der opta-
        
        
          get en film af skibstømrernes forskellige arbejdsprocesser.
        
        
          Filmen supplerer de mange dokumentationsfotos, der er op-
        
        
          taget løbende under hele processen for dels at registrere det
        
        
          originale skib, dels de udskiftninger af materiale, der er sket
        
        
          i forbindelse med projektet. Filmoptagelserne er redigeret
        
        
          i to udgaver – dels en dokumentationsfilm på 20-25 min.,
        
        
          dels en formidlingsorienteret film på 5-7 min. Sidstnævnte
        
        
          skal dels vises på en lokal sendeflade, dels anvendes i for-
        
        
          midlingen på museet og på museets hjemmeside. Tillige er
        
        
          der i efteråret 2010 produceret tre reportager fra arbejdet
        
        
          med everten, alle vist på den lokale tv-station TV-E. Opta-
        
        
          gelserne har vist de forskellige arbejdsprocesser ved restau-
        
        
          reringen af et gammelt træskib, og skibstømrerne har givet
        
        
          eksempler på udførelsen af ældre skibsbyggerhåndværk.
        
        
          Filmproduktionen i samarbejde med TV-E blev velvilligt
        
        
          finansieret af Lauritzen-fonden.
        
        
          
            Afslutning
          
        
        
          Ved udgangen af 2010 var restaureringen af everten næsten
        
        
          til ende. Inden fartøjet blev pakket ned for vinteren, blev de
        
        
          sidste forberedelser til etablering af rigning til næste sæ-
        
        
          son gjort. Røstjern og ankerklyds mm. blev atter monteret.
        
        
          Evertens træværk blev grundet med mønje som forberedelse
        
        
          til den sidste overfladebehandling – malingen i de originale
        
        
          farver. En sidste del af restaureringsarbejdet – kalfatringen
        
        
          – blev også gemt til efter vinteren af formidlingsmæssige
        
        
          årsager. Først i højsæsonen 2011 vil der under publikums
        
        
          bevågenhed blive hamret værk i nåderne og efterfølgende
        
        
          tætnet med beg.
        
        
          Fra 2011 vil
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          fremstå i færdigrestaureret