120
        
        
          ke og spanter i eg på en sådan måde, at omtrent hver tredje
        
        
          originale spant/bundstok blev bevaret, men behandlet med
        
        
          konserveringsmidler, så det originale træ kunne bevares side
        
        
          om side med de rekonstruerede fartøjsdele.
        
        
          For at forebygge spredning af svampesporer blev fartø-
        
        
          jet i begyndelsen af september 2008 varmebehandlet. Skibet
        
        
          blev pakket ind i presenninger og varmet op ved hjælp af
        
        
          varmekanoner for at neutralisere svampe og lignende. Der
        
        
          blev lejet to varmekanoner, som blev opstillet til at varme
        
        
          træfartøjet til en temperatur på omkring 60° C overalt. Pro-
        
        
          cessen foregik hen over natten, og om morgenen kunne det
        
        
          konstateres, at temperaturen i stævnens kerne var den rette.
        
        
          Da skibet var tørt, gik det overordnede opmålingsar-
        
        
          bejde i gang. Klædnings- og bundplankers længde og tyk-
        
        
          kelse blev opmålt ligesom skibsskrogets højde og bredde.
        
        
          Det blev observeret, at der var stor forskel på tykkelser på
        
        
          spanter og bundplanker – fra 10 til 13,5 cm.
        
        
          Herefter blev der konstrueret et antal bukke, hvorpå far-
        
        
          tøjet kunne placeres, og ved hjælp af kraner blev
        
        
          
            Ane Cathri-
          
        
        
          
            ne
          
        
        
          d. 19. september 2008 løftet op fra sin faste plads i havnen
        
        
          i museets frilandsafdeling og placeret på de specialkonstru-
        
        
          erede bukke. Formålet var at muliggøre den trinvise udskift-
        
        
          ning af de kraftige lærkebundplanker.
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          blev
        
        
          løftet op ved hjælp af to lastvognskraner, som stod placeret
        
        
          på ”kajkanten” med støttefod på betonklodser, der i forvejen
        
        
          var placeret ved siden af
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          i havnebassinet.
        
        
          Museets skibstømrer, Gert Lykke Jensen, besøgte i efter-
        
        
          året 2008 forskellige leverandører af skibstræ med henblik
        
        
          på anskaffelse af egnet egetræ og lærketræ til konstruktion
        
        
          af bund, spanter og bundstokke, støtter, knæ mm. Hos Dansk
        
        
          Skibstræ i Kolding blev der udvalgt 13 planker af tysk lav-
        
        
          landslærk i fuld længde, som skulle anvendes til bundplan-
        
        
          ker. Plankerne blev sendt til tørring og blev efterfølgende
        
        
          leveret til Fiskeri- og Søfartsmuseet i slutningen af oktober.
        
        
          Tilsvarende blev de udvalgte stykker egetræ til spanter og
        
        
          bundstokke leveret til museet i efteråret 2008. Gert Lykke
        
        
          Jensen havde havde fremsendt bestilling vedlagt skitser
        
        
          med mål, og på baggrund af disse havde Dansk Skibstræ
        
        
          hjemtaget et antal egestykker, som kunne være egnede til
        
        
          formålet. Gert Lykke Jensen medbragte fire skabeloner af
        
        
          originale spanter fra
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          hhv. for, midt og agter
        
        
          i skibet, og skabelonerne blev afprøvet på de enkelte ege-
        
        
          træsstykker, idet træets åreforløb blev vurderet i forhold til
        
        
          spantets form. Hvis spanter og knæ skal have nogen styrke,
        
        
          skal formen følge træets årer.
        
        
          67
        
        
          Der blev udvalgt 18 stykker
        
        
          spantetræ.
        
        
          Lærkeplankerne til bunden blev lagt til tørring, da det
        
        
          ikke ville være muligt at skifte bundplanker i
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          ,
        
        
          når spanter og bundstokke mm. var udskiftet og/eller im-
        
        
          prægneret, og skibet igen var placeret på sin plads i udstil-
        
        
          lingen. Svamp eller råd i en bundplanke skulle ikke risike-
        
        
          res som følge af dårlig lagring. Problemet er, at stort set al
        
        
          træ hos Dansk Skibstræ er fældet samme år det sælges, og
        
        
          lagret skibstræ fås ikke nogetsteds. Problematikken gælder
        
        
          også for egespanter, men et spant kan skiftes uden at det
        
        
          kræver et stort forarbejde. Lærketræpartiet blev, efter at det
        
        
          var skåret op og tørret ned til ca. 20% vandindhold hos le-
        
        
          verandøren, leveret til Fiskeri- og Søfartsmuseet i midten af
        
        
          september 2009.
        
        
          Det videre arbejde med selve udskiftningen af fartøjs-
        
        
          dele afventede herefter ansættelsen af en ekstra skibstømrer,
        
        
          da det fysiske arbejde med fartøjet kræver to faglærte hånd-
        
        
          værkere. Skibstømrer Ole Mølgaard blev ansat pr. 1. marts
        
        
          2009, og arbejdet med renoveringen af
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          kunne
        
        
          herefter genoptages primo maj 2009.
        
        
          Til sideklædning mm. skulle bruges yderligere egetræ,
        
        
          og skibstømrerne besøgte i april 2009 Grib Skov skovdi-
        
        
          strikt og udvalgte seks af de såkaldte flådeege til projektet.
        
        
          68
        
        
          En måned senere besøgte Gert Lykke Jensen og museums-
        
        
          inspektør Søren Byskov atter Grib Skov for at besigtige de
        
        
          nedlagte egetræer med henblik på at anvise, hvordan de en-
        
        
          kelte træer skulle saves op for bedst at kunne anvendes til
        
        
          skibsbygning. Der blev hjemkøbt 21,54 kubikmeter kævle
        
        
          af flådeeg, og egestammerne ankom til museet i juli måned.
        
        
          Den største af stammerne målte 4,2 m
        
        
          3
        
        
          og vejede 4 tons.
        
        
          Stammerne blev i løbet af sommeren og efteråret samt det
        
        
          følgende år savet op på museets bloksav, efterhånden som
        
        
          det skulle bruges til restaureringen. Dette skete i museets
        
        
          åbningstid, så publikum kunne se de imponerende kæmper
        
        
          indgå i skibsbevaringen.