120
ke og spanter i eg på en sådan måde, at omtrent hver tredje
originale spant/bundstok blev bevaret, men behandlet med
konserveringsmidler, så det originale træ kunne bevares side
om side med de rekonstruerede fartøjsdele.
For at forebygge spredning af svampesporer blev fartø-
jet i begyndelsen af september 2008 varmebehandlet. Skibet
blev pakket ind i presenninger og varmet op ved hjælp af
varmekanoner for at neutralisere svampe og lignende. Der
blev lejet to varmekanoner, som blev opstillet til at varme
træfartøjet til en temperatur på omkring 60° C overalt. Pro-
cessen foregik hen over natten, og om morgenen kunne det
konstateres, at temperaturen i stævnens kerne var den rette.
Da skibet var tørt, gik det overordnede opmålingsar-
bejde i gang. Klædnings- og bundplankers længde og tyk-
kelse blev opmålt ligesom skibsskrogets højde og bredde.
Det blev observeret, at der var stor forskel på tykkelser på
spanter og bundplanker – fra 10 til 13,5 cm.
Herefter blev der konstrueret et antal bukke, hvorpå far-
tøjet kunne placeres, og ved hjælp af kraner blev
Ane Cathri-
ne
d. 19. september 2008 løftet op fra sin faste plads i havnen
i museets frilandsafdeling og placeret på de specialkonstru-
erede bukke. Formålet var at muliggøre den trinvise udskift-
ning af de kraftige lærkebundplanker.
Ane Cathrine
blev
løftet op ved hjælp af to lastvognskraner, som stod placeret
på ”kajkanten” med støttefod på betonklodser, der i forvejen
var placeret ved siden af
Ane Cathrine
i havnebassinet.
Museets skibstømrer, Gert Lykke Jensen, besøgte i efter-
året 2008 forskellige leverandører af skibstræ med henblik
på anskaffelse af egnet egetræ og lærketræ til konstruktion
af bund, spanter og bundstokke, støtter, knæ mm. Hos Dansk
Skibstræ i Kolding blev der udvalgt 13 planker af tysk lav-
landslærk i fuld længde, som skulle anvendes til bundplan-
ker. Plankerne blev sendt til tørring og blev efterfølgende
leveret til Fiskeri- og Søfartsmuseet i slutningen af oktober.
Tilsvarende blev de udvalgte stykker egetræ til spanter og
bundstokke leveret til museet i efteråret 2008. Gert Lykke
Jensen havde havde fremsendt bestilling vedlagt skitser
med mål, og på baggrund af disse havde Dansk Skibstræ
hjemtaget et antal egestykker, som kunne være egnede til
formålet. Gert Lykke Jensen medbragte fire skabeloner af
originale spanter fra
Ane Cathrine
hhv. for, midt og agter
i skibet, og skabelonerne blev afprøvet på de enkelte ege-
træsstykker, idet træets åreforløb blev vurderet i forhold til
spantets form. Hvis spanter og knæ skal have nogen styrke,
skal formen følge træets årer.
67
Der blev udvalgt 18 stykker
spantetræ.
Lærkeplankerne til bunden blev lagt til tørring, da det
ikke ville være muligt at skifte bundplanker i
Ane Cathrine
,
når spanter og bundstokke mm. var udskiftet og/eller im-
prægneret, og skibet igen var placeret på sin plads i udstil-
lingen. Svamp eller råd i en bundplanke skulle ikke risike-
res som følge af dårlig lagring. Problemet er, at stort set al
træ hos Dansk Skibstræ er fældet samme år det sælges, og
lagret skibstræ fås ikke nogetsteds. Problematikken gælder
også for egespanter, men et spant kan skiftes uden at det
kræver et stort forarbejde. Lærketræpartiet blev, efter at det
var skåret op og tørret ned til ca. 20% vandindhold hos le-
verandøren, leveret til Fiskeri- og Søfartsmuseet i midten af
september 2009.
Det videre arbejde med selve udskiftningen af fartøjs-
dele afventede herefter ansættelsen af en ekstra skibstømrer,
da det fysiske arbejde med fartøjet kræver to faglærte hånd-
værkere. Skibstømrer Ole Mølgaard blev ansat pr. 1. marts
2009, og arbejdet med renoveringen af
Ane Cathrine
kunne
herefter genoptages primo maj 2009.
Til sideklædning mm. skulle bruges yderligere egetræ,
og skibstømrerne besøgte i april 2009 Grib Skov skovdi-
strikt og udvalgte seks af de såkaldte flådeege til projektet.
68
En måned senere besøgte Gert Lykke Jensen og museums-
inspektør Søren Byskov atter Grib Skov for at besigtige de
nedlagte egetræer med henblik på at anvise, hvordan de en-
kelte træer skulle saves op for bedst at kunne anvendes til
skibsbygning. Der blev hjemkøbt 21,54 kubikmeter kævle
af flådeeg, og egestammerne ankom til museet i juli måned.
Den største af stammerne målte 4,2 m
3
og vejede 4 tons.
Stammerne blev i løbet af sommeren og efteråret samt det
følgende år savet op på museets bloksav, efterhånden som
det skulle bruges til restaureringen. Dette skete i museets
åbningstid, så publikum kunne se de imponerende kæmper
indgå i skibsbevaringen.
1...,110,111,112,113,114,115,116,117,118,119 121,122,123,124,125,126,127,128,129,130,...192