114
        
        
          dens konklusion lød, at skibet er ”unikt” med en ”høj dyna-
        
        
          misk fortælleværdi” og må betragtes som den ”væsentligste
        
        
          repræsentant for denne skibstype” i Danmark.
        
        
          
            Hvad andre skrev
          
        
        
          Flere har tidligere beskæftiget sig med everter, ikke mindst
        
        
          tidligere ansatte ved Fiskeri- og Søfartsmuseet. A. Hjorth
        
        
          Rasmussen udgav i 1972 et lille skrift om Vadehavssejlads
        
        
          bl.a. baseret på den indhentede viden om
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          .
        
        
          4
        
        
          Her berettede han kort om skibstypen, dens konstruktion og
        
        
          funktion i Vadehavet, og hvor den sejlede.
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          s
        
        
          historie blev kort fortalt, og der blev bragt en ejerliste samt
        
        
          en liste over skibets sejladser på Esbjerg 1887-94. Også An-
        
        
          dreas Møller skrev om everten i en lille artikel, der beskrev
        
        
          de ændringer fartøjet var blevet udsat for, og hvordan den
        
        
          skulle føres tilbage til det oprindelige udseende.
        
        
          5
        
        
          Godt og
        
        
          vel tyve år senere skrev en anden af museets medarbejdere,
        
        
          Thyge Jensen, om everten som skibstype og her var fokus
        
        
          i høj grad på konstruktionen.
        
        
          6
        
        
          Også den tidligere skibsfører
        
        
          Teodor Hansen fra Mandø har skrevet om everter og lægter-
        
        
          farten i Vadehavet.
        
        
          7
        
        
          . Hans far ejede flere everter, bl.a.
        
        
          
            Ane
          
        
        
          
            Cathrine
          
        
        
          . Foruden disse artikler er der skrevet om everterne
        
        
          i mere generelle værker om hhv. Fanø, skibsfart i 1600- og
        
        
          1700-tallet og Vadehavet. Everten hørte i Danmark til ved
        
        
          sydvestkysten, og Fanø var landets eneste større byggested.
        
        
          I sin store firebinds Fanøhistorie fra 1934 har N. M. Kro-
        
        
          mann da også omtalt skibstypen, udbredelsen og bygnin-
        
        
          gen af skibe på øen.
        
        
          8
        
        
          N.H. Jacobsen skrev mere generelt om
        
        
          Vadehavskystens handel og skibsfart fra oldtiden til mel-
        
        
          lemkrigstiden i sin erhvervsgeografiske disputats fra 1937,
        
        
          9
        
        
          og senere har også Morten Hahn-Pedersen givet et overblik
        
        
          over Vadehavets søfart fra vikingetiden til oliealderen.
        
        
          10
        
        
          Anders Monrad Møller har i to værker set på træskibene i
        
        
          Danmark i 1700 og 1800-tallet.
        
        
          11
        
        
          Den generelle udvikling i
        
        
          søfart og skibe blev beskrevet, og også everten blev nævnt.
        
        
          I modsætning til jagten, var skrogets form eneafgørende for
        
        
          typebetegnelsen
        
        
          
            evert
          
        
        
          , og Møller lagde stor vægt på, at der
        
        
          var mange everter under de 10 kommercelæster, der kvalifi-
        
        
          cerede skibet til at indgå i skibslister, og som af den grund
        
        
          ikke optræder i statistikkerne.
        
        
          12
        
        
          Men hovedværket om everten er tysk som bådtypen.
        
        
          Den oprindeligt tyske fartøjstype blev beskrevet af Hans
        
        
          Szymanski dels i en bog fra 1932 dedikeret til Nederelbens
        
        
          everter, dels i et generelt værk om tyske sejlskibstyper fra
        
        
          1934.
        
        
          13
        
        
          I førstnævnte gennemgik Szymanski fartøjernes
        
        
          forhistorie, byggesteder og skibets konstruktion detaljeret,
        
        
          ligesom udbredelsen, de forskellige typer samt hvilket gods
        
        
          de sejlede med blev præsenteret. Danmark og everter fra
        
        
          Fanø er viet et enkelt afsnit baseret på
        
        
          
            Danmarks Handels-
          
        
        
          
            flaade
          
        
        
          , Kbh. 1889 og
        
        
          
            Danmarks skibsliste
          
        
        
          1928. Her vises,
        
        
          at antallet af danske både, der kaldtes
        
        
          
            evert
          
        
        
          i 1845 var 43,
        
        
          i 1889 var der 34 og i 1928 var der én. I sidstnævnte pu-
        
        
          blikation findes et mindre kapitel om everten, hvor fartøjet
        
        
          kort præsenteres og dets konstruktion, udbredelse og de for-
        
        
          skellige typer beskrives. Desuden har Gert Uwe Detlefsen i
        
        
          korte kapitler i en nyere publikation gennemgået den tyske
        
        
          kystsejlads’ historie fra everten til kystskibsfarten i det 21.
        
        
          århundrede.
        
        
          14
        
        
          
            Beretninger
          
        
        
          Den eksisterende viden om evertfarten fra indgangen til det
        
        
          20. århundrede og frem hidrører hovedsagelig fra beretnin-
        
        
          ger af folk, der havde sejlet med eller kendte til everterne.
        
        
          15