114
dens konklusion lød, at skibet er ”unikt” med en ”høj dyna-
misk fortælleværdi” og må betragtes som den ”væsentligste
repræsentant for denne skibstype” i Danmark.
Hvad andre skrev
Flere har tidligere beskæftiget sig med everter, ikke mindst
tidligere ansatte ved Fiskeri- og Søfartsmuseet. A. Hjorth
Rasmussen udgav i 1972 et lille skrift om Vadehavssejlads
bl.a. baseret på den indhentede viden om
Ane Cathrine
.
4
Her berettede han kort om skibstypen, dens konstruktion og
funktion i Vadehavet, og hvor den sejlede.
Ane Cathrine
s
historie blev kort fortalt, og der blev bragt en ejerliste samt
en liste over skibets sejladser på Esbjerg 1887-94. Også An-
dreas Møller skrev om everten i en lille artikel, der beskrev
de ændringer fartøjet var blevet udsat for, og hvordan den
skulle føres tilbage til det oprindelige udseende.
5
Godt og
vel tyve år senere skrev en anden af museets medarbejdere,
Thyge Jensen, om everten som skibstype og her var fokus
i høj grad på konstruktionen.
6
Også den tidligere skibsfører
Teodor Hansen fra Mandø har skrevet om everter og lægter-
farten i Vadehavet.
7
. Hans far ejede flere everter, bl.a.
Ane
Cathrine
. Foruden disse artikler er der skrevet om everterne
i mere generelle værker om hhv. Fanø, skibsfart i 1600- og
1700-tallet og Vadehavet. Everten hørte i Danmark til ved
sydvestkysten, og Fanø var landets eneste større byggested.
I sin store firebinds Fanøhistorie fra 1934 har N. M. Kro-
mann da også omtalt skibstypen, udbredelsen og bygnin-
gen af skibe på øen.
8
N.H. Jacobsen skrev mere generelt om
Vadehavskystens handel og skibsfart fra oldtiden til mel-
lemkrigstiden i sin erhvervsgeografiske disputats fra 1937,
9
og senere har også Morten Hahn-Pedersen givet et overblik
over Vadehavets søfart fra vikingetiden til oliealderen.
10
Anders Monrad Møller har i to værker set på træskibene i
Danmark i 1700 og 1800-tallet.
11
Den generelle udvikling i
søfart og skibe blev beskrevet, og også everten blev nævnt.
I modsætning til jagten, var skrogets form eneafgørende for
typebetegnelsen
evert
, og Møller lagde stor vægt på, at der
var mange everter under de 10 kommercelæster, der kvalifi-
cerede skibet til at indgå i skibslister, og som af den grund
ikke optræder i statistikkerne.
12
Men hovedværket om everten er tysk som bådtypen.
Den oprindeligt tyske fartøjstype blev beskrevet af Hans
Szymanski dels i en bog fra 1932 dedikeret til Nederelbens
everter, dels i et generelt værk om tyske sejlskibstyper fra
1934.
13
I førstnævnte gennemgik Szymanski fartøjernes
forhistorie, byggesteder og skibets konstruktion detaljeret,
ligesom udbredelsen, de forskellige typer samt hvilket gods
de sejlede med blev præsenteret. Danmark og everter fra
Fanø er viet et enkelt afsnit baseret på
Danmarks Handels-
flaade
, Kbh. 1889 og
Danmarks skibsliste
1928. Her vises,
at antallet af danske både, der kaldtes
evert
i 1845 var 43,
i 1889 var der 34 og i 1928 var der én. I sidstnævnte pu-
blikation findes et mindre kapitel om everten, hvor fartøjet
kort præsenteres og dets konstruktion, udbredelse og de for-
skellige typer beskrives. Desuden har Gert Uwe Detlefsen i
korte kapitler i en nyere publikation gennemgået den tyske
kystsejlads’ historie fra everten til kystskibsfarten i det 21.
århundrede.
14
Beretninger
Den eksisterende viden om evertfarten fra indgangen til det
20. århundrede og frem hidrører hovedsagelig fra beretnin-
ger af folk, der havde sejlet med eller kendte til everterne.
15
1...,104,105,106,107,108,109,110,111,112,113 115,116,117,118,119,120,121,122,123,124,...192