118
        
        
          på everterne, og sejladsen var meget afhængig af tidevan-
        
        
          det.
        
        
          53
        
        
          Der blev i stedet navigeret efter erfaring og med pej-
        
        
          lestav.
        
        
          54
        
        
          På åer som f.eks. Varde å blev everterne trukket fra
        
        
          land, da det snoede forløb umuliggjorde at sejle for vinden.
        
        
          Alternativt blev der staget med den karakteristiske ”klo” –
        
        
          en stage med et lille skråt siddende ben nederst, som gjorde,
        
        
          at stagen lettere slap bunden.
        
        
          55
        
        
          På Varde Å trak man op ad
        
        
          åen og stagede ned ad åen – ved VNV-vind kunne man sejle
        
        
          gennem alle åens bugtninger op til Varde.
        
        
          56
        
        
          Som sejlskib var
        
        
          everten helt afhængig af tidevandet. Vind og vandtid var af-
        
        
          gørende. Når vinden var i rette hjørne sejlede man ved eb-
        
        
          betid (ofte 3-4 om morgenen). Til everten hørte desuden en
        
        
          båd eller kane, som oftest blev trukket efter skibet.
        
        
          57
        
        
          Besætningen på en jagtrigget evert som
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          bestod typisk af bare to personer – skipper og en dreng. Det
        
        
          var almindeligt, at drenge fra Nordby kom på everterne som
        
        
          lægterdrenge. Drengene var 12-14 år gamle. Efter 1880’erne
        
        
          – 1890’erne var drengene over konfirmationsalderen bortset
        
        
          fra i sommerferien.
        
        
          58
        
        
          Det var typisk første lærested for kom-
        
        
          mende sømænd. I lukafet var der indrettet beboelse til to
        
        
          personer, med en stor tværskibskøje samt en mindre lang-
        
        
          skibs. Her var kakkelovn og et bord. Køjetøj bestod af et
        
        
          såkaldt ”Donkey Breakfast” dvs. madrasser af hessian med
        
        
          hø- eller halmfyld, og der blev anvendt olmerdugsdyner.
        
        
          59
        
        
          Når hele familien var på fart med skipper, blev kabelrummet
        
        
          benyttet som soverum for skippers børn, mens lægterdren-
        
        
          gen sov i lasten. Skipper og kone havde da kahytten.
        
        
          60
        
        
          
            
              Ane Cathrine
            
          
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          blev bygget i 1887 af Søren Abrahamsen i
        
        
          Nordby på Fanø. Skibsbyggeriet Abrahamsen og Co. blev
        
        
          grundlagt i 1868 af brødrene Jes N. Christensen og Hans
        
        
          N. Christensen samt smedemester Mads S. Abrahamsen.
        
        
          Skibsbyggeriet skulle ledes af Abrahamsens søn Søren,
        
        
          der senere selv overtog (1873). Han havde lært tegning og
        
        
          konstruktion i Sønderho. Skibene blev bygget efter tegning
        
        
          – som S. Abrahamsen leverede
        
        
          61
        
        
          – sandsynligvis også
        
        
          
            Ane
          
        
        
          
            Cathrine
          
        
        
          . Der er dog ikke bevaret konstruktionstegninger af
        
        
          everten. Virksomheden flyttede til Esbjerg, da træskibsbyg-
        
        
          geriet gik i stå (det sidste store træskib blev bygget af Abra-
        
        
          hamsen i 1896), og der blev efterfølgende bygget kuttere.
        
        
          Der blev bygget adskillige skonnerter, barker og brigger,
        
        
          men
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          var én af få everter. Det var den første
        
        
          ejer, H.J. Rødgaard, der fik skibet bygget. Han solgte det
        
        
          syv år senere i 1894.
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          var ved salg i 1904 op-
        
        
          ført med 14,44 bruttoregisterton. Prisen var da 1.600 kr.
        
        
          62
        
        
          Gennem tiden har skibet haft 13 ejere, inden det blev er-
        
        
          hvervet af Fiskeri- og Søfartsmuseet. De fleste ejere har haft
        
        
          
            ”Ane Cathrine”, 2000.