118
på everterne, og sejladsen var meget afhængig af tidevan-
det.
53
Der blev i stedet navigeret efter erfaring og med pej-
lestav.
54
På åer som f.eks. Varde å blev everterne trukket fra
land, da det snoede forløb umuliggjorde at sejle for vinden.
Alternativt blev der staget med den karakteristiske ”klo” –
en stage med et lille skråt siddende ben nederst, som gjorde,
at stagen lettere slap bunden.
55
På Varde Å trak man op ad
åen og stagede ned ad åen – ved VNV-vind kunne man sejle
gennem alle åens bugtninger op til Varde.
56
Som sejlskib var
everten helt afhængig af tidevandet. Vind og vandtid var af-
gørende. Når vinden var i rette hjørne sejlede man ved eb-
betid (ofte 3-4 om morgenen). Til everten hørte desuden en
båd eller kane, som oftest blev trukket efter skibet.
57
Besætningen på en jagtrigget evert som
Ane Cathrine
bestod typisk af bare to personer – skipper og en dreng. Det
var almindeligt, at drenge fra Nordby kom på everterne som
lægterdrenge. Drengene var 12-14 år gamle. Efter 1880’erne
– 1890’erne var drengene over konfirmationsalderen bortset
fra i sommerferien.
58
Det var typisk første lærested for kom-
mende sømænd. I lukafet var der indrettet beboelse til to
personer, med en stor tværskibskøje samt en mindre lang-
skibs. Her var kakkelovn og et bord. Køjetøj bestod af et
såkaldt ”Donkey Breakfast” dvs. madrasser af hessian med
hø- eller halmfyld, og der blev anvendt olmerdugsdyner.
59
Når hele familien var på fart med skipper, blev kabelrummet
benyttet som soverum for skippers børn, mens lægterdren-
gen sov i lasten. Skipper og kone havde da kahytten.
60
Ane Cathrine
Ane Cathrine
blev bygget i 1887 af Søren Abrahamsen i
Nordby på Fanø. Skibsbyggeriet Abrahamsen og Co. blev
grundlagt i 1868 af brødrene Jes N. Christensen og Hans
N. Christensen samt smedemester Mads S. Abrahamsen.
Skibsbyggeriet skulle ledes af Abrahamsens søn Søren,
der senere selv overtog (1873). Han havde lært tegning og
konstruktion i Sønderho. Skibene blev bygget efter tegning
– som S. Abrahamsen leverede
61
– sandsynligvis også
Ane
Cathrine
. Der er dog ikke bevaret konstruktionstegninger af
everten. Virksomheden flyttede til Esbjerg, da træskibsbyg-
geriet gik i stå (det sidste store træskib blev bygget af Abra-
hamsen i 1896), og der blev efterfølgende bygget kuttere.
Der blev bygget adskillige skonnerter, barker og brigger,
men
Ane Cathrine
var én af få everter. Det var den første
ejer, H.J. Rødgaard, der fik skibet bygget. Han solgte det
syv år senere i 1894.
Ane Cathrine
var ved salg i 1904 op-
ført med 14,44 bruttoregisterton. Prisen var da 1.600 kr.
62
Gennem tiden har skibet haft 13 ejere, inden det blev er-
hvervet af Fiskeri- og Søfartsmuseet. De fleste ejere har haft
”Ane Cathrine”, 2000.
1...,108,109,110,111,112,113,114,115,116,117 119,120,121,122,123,124,125,126,127,128,...192