115
        
        
          Beretningerne dannede desuden baggrund for restaurerin-
        
        
          gen af
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          foretaget på Fiskeri- og Søfartsmuseet
        
        
          i 1968-70. Man interviewede da fhv. skibsfører S.H. Søren-
        
        
          sen, der var på everten som lægterdreng i 1897 (interview og
        
        
          breve 1964-67), fhv. sømand J. Larsen, der havde sin første
        
        
          hyre på
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          i 1901, borgmester/sognerådsformand
        
        
          Marius Sørensen, Nordby, der som dreng sejlede med sin
        
        
          far skibsfører Chr. Christensen, som ejede og førte skibet
        
        
          1904-14 (interview 1967), og fhv. sømand H.C. Hansen, der
        
        
          i flere år var forhyret med
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          , da faderen fisker
        
        
          Andreas Jensen Hansen ejede og førte skibet 1916-33
        
        
          16
        
        
          og
        
        
          desuden Kaptajn Hansen (f. 1890) (interview 1970).
        
        
          Der blev også benyttet informanter, som kunne berette
        
        
          om evertens senere udvikling, bl.a. Paulus Nielsen, der erin-
        
        
          drede everter tilbage til de første årtier af 1900-tallet, Hans
        
        
          Pedersen, som huskede dem fra 1920’erne og Jens Leo
        
        
          Thomsen (f. 1913), der sejlede som mandskab ombord på
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          i 1932 (interview dec. 1980).
        
        
          17
        
        
          
            Fartøjstypen
          
        
        
          Det fladbundede fartøj, everten, var specialiseret til sejlads
        
        
          i lavvandede områder som i Vadehavet og på floderne/åerne
        
        
          i tilknytning hertil. Everten er en bådtype, som kendes fra
        
        
          Tyskland allerede i 1200-tallet. Den ældst kendte båd, som
        
        
          i formen ligner en evert, blev fundet i Brügge i 1899.
        
        
          18
        
        
          Far-
        
        
          tøjstypens udbredelse strakte sig i hovedsagen fra det nedre
        
        
          Elb-område, op langs den tyske Nordsøkyst til de frisiske
        
        
          øer og det danske Vadehav. Nogle af de tidligste spor af
        
        
          everter findes desuden i Flandern og Brügge.
        
        
          19
        
        
          I Danmark
        
        
          var der hjemmehørende everter på Rømø, Mandø og enkelte
        
        
          steder på fastlandet, men langt de fleste hørte til på Fanø.
        
        
          20
        
        
          Fladbundede skibstyper fandtes også i andre områder med
        
        
          lavt vand og store tidevandsforskelle. Bl.a. blev der på de
        
        
          engelske floder anvendt forskellige typer af den engelske
        
        
          barge, f.eks. Thames barge, og i de hollandske farvande sej-
        
        
          lede tjalken foruden adskillige andre nederlandske fartøjsty-
        
        
          per.
        
        
          21
        
        
          Fælles for dem alle var den manglende køl, som gjorde
        
        
          det muligt at lade fartøjerne hvile på havbunden ved ebbe.
        
        
          Der er forskellige løsninger som alternativer til en køl, så
        
        
          afdriften mindskes – sænkekøl eller sidesværd. Sidstnævnte
        
        
          var løsningen på både evert, tjalk og barge. En engelsk pa-
        
        
          rallel til
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          i størrelse, alder og funktion er far-
        
        
          tøjet
        
        
          
            Shamrock
          
        
        
          , en ketchrigget barge fra Plymouth, der blev
        
        
          restaureret i 1970’erne.
        
        
          22
        
        
          Størrelsen på everterne varierede med en længde på mel-
        
        
          lem 7,25 og 20,75 meter, en bredde på 3 til 6,25 meter, en
        
        
          dybde på 0,75 til 2,5 meter og en kapacitet på 5 til 60 brt.
        
        
          23
        
        
          De nyere stålbyggede everter nåede omkring 1. Verdenskrig
        
        
          op på 100 tons. Før da byggede man kompositeverter – en
        
        
          kombination af træ og stål. Den sidst byggede evert,
        
        
          
            Drom-
          
        
        
          
            mel
          
        
        
          på 15 tons, blev søsat i 1952 og sejlede til 1964.
        
        
          24
        
        
          
            Ane
          
        
        
          
            Cathrine
          
        
        
          har med sine 14,8 meter i længden (18,2 meter
        
        
          med ror og klyverbom), 3,84 meter i bredden og med en rig-
        
        
          ning på 13 meter en helt gennemsnitlig størrelse, og er som
        
        
          sådan meget repræsentativ. Den kunne laste 300 hektoliter
        
        
          25
        
        
          eller ca. 20-25 tons.
        
        
          Det eneste større byggested uden for det tyske område
        
        
          var på Fanø. Evertens glansperiode i den danske del af va-
        
        
          dehavet var i sidste del af 1700-tallet og i 1800-tallet. Der
        
        
          blev bygget et stort antal everter på Fanø frem til begyndel-
        
        
          sen af 1800-tallet, hvorefter evertbygningen skete i mindre
        
        
          omfang. Tonnagemæssigt lå everterne mellem 2 og 15 kom-
        
        
          mercelæster (ca. 4-30 brt), men langt de fleste var mellem 5
        
        
          og 10 (ca. 10-20 brt).
        
        
          26
        
        
          Efterhånden blev everterne udkon-
        
        
          kurreret af andre transportformer – i hovedsagen jernbanen.
        
        
          På Fanø var everten den dominerende skibstype fra midten
        
        
          af 1700-tallet og ind i første del af 1800-tallet. Derefter fik
        
        
          sejlads på Nord- og Østersøen stigende betydning, og ef-
        
        
          terhånden blev andre og større skibstyper dominerende.
        
        
          27
        
        
          Everten var dog stadig betydningsfuld for den lokale trans-
        
        
          port i Vadehavet.
        
        
          Everter var træskibe bygget af eg, bøg, fyr og senere
        
        
          lærk, men der var ingen skove på Fanø, så alt træ blev hentet
        
        
          udenøs.
        
        
          28
        
        
          Eg og bøg til skibsbyggeriet på Fanø kom antage-
        
        
          lig fra skovene på fastlandet – Estrup skov og området om-
        
        
          kring Gram. Meget af træet til skibsbygningen blev sejlet til
        
        
          Fanø fra Ribe.
        
        
          29
        
        
          Gran og fyr, bl.a. til master, blev i højere
        
        
          grad hentet i Norge, og også Altona var leverandør. Træet
        
        
          blev bragt med tog syd fra til Ribe eller Esbjerg (fra 1874)
        
        
          og udskibet derfra.
        
        
          30
        
        
          Fanø fungerede desuden som transit-