91
        
        
          årsag til denne udvikling var formentlig tillige det forhold,
        
        
          at Esbjergs rolle som egnsudviklingsområde forholdsvis
        
        
          hurtigt blev udspillet.
        
        
          En central problemstilling i forbindelse med egnsudvik-
        
        
          lingsdebatten op igennem 1950’erne var afgrænsningen af
        
        
          egnsudviklingsområderne. I 1958 havde den borgerlige op-
        
        
          position stemt imod Egnsudviklingsloven, hvilket skete med
        
        
          henvisning til ideologisk begrundelser – loven blev opfattet
        
        
          som et for stort indgreb i markedsmekanismerne – men også
        
        
          med henvisning til, at der manglede en præcis afgrænsning
        
        
          af hvilke områder, der kunne gives hvilken type støtte til.
        
        
          41
        
        
          Det kan generelt konstateres, at de borgerlige partier efter-
        
        
          hånden skiftede mening, hvilket antageligt skete under ind-
        
        
          flydelse af de mange venstre-borgmestre og -sognerådsfor-
        
        
          mænd, hvis kommuner nød godt af loven. Medvirkende til
        
        
          den øgede opbakning bag Egnsudviklingsloven var desuden
        
        
          en række lovrevisioner. Første ændring af loven kom i 1962,
        
        
          og i 1967 fulgte endnu en lovændring, hvor det blev pålagt
        
        
          Egnsudviklingsrådet at indstille hvilke konkrete områder,
        
        
          der skulle omfattes af loven. I 1969 skete der en yderligere
        
        
          opdeling af egnsudviklingsområderne, hvorefter der blev
        
        
          skelnet klart mellem de generelle udviklingsområder, der var
        
        
          berettiget til at opnå fordelagtige lån, og de specielle egnsud-
        
        
          viklingsområder, der var berettiget til både lån og tilskud.
        
        
          42
        
        
          I den grænsedragning, som fandt sted i egnsudviklings-
        
        
          lovens første årti, blev det vestjyske udviklingsområde, der
        
        
          omfattede Thisted, Ringkøbing og Ribe amter, delt nogen-
        
        
          lunde tydeligt op.
        
        
          43
        
        
          Geografisk var der en klar overvægt af
        
        
          specielle egnsudviklingsområder i Thisted Amt, medens
        
        
          Ringkøbing og Ribe amter stort set udelukkende tegnede
        
        
          sig som generelle udviklingsområder. I Ribe Amt stod Es-
        
        
          bjerg Kommune som et generelt udviklingsområde. Allere-
        
        
          de i slutningen af 1960’erne, hvor egnsudviklingsloven kun
        
        
          havde været i kraft i 10 år, kunne det i Esbjerg konstateres,
        
        
          at mulighederne for udvikling ad denne vej begrænsedes. Et
        
        
          forhold, der blev yderligere understreget i 1982, hvor Egns-
        
        
          udviklingsrådet ajourførte grænserne for udviklingsområ-
        
        
          der. Esbjerg Kommune blev herefter ikke længere betragtet
        
        
          som egnsudviklingsområde. Et tilsvarende skifte i status
        
        
          kom samtidigt for Esbjergs nabokommune Helle, samt Bil-
        
        
          lund, Brørup, Grindsted og Vejen Kommune. Pr. 1. januar
        
        
          1984 mistede yderligere fire kommuner i det sydvestjyske
        
        
          område; Blåbjerg, Blåvandshuk, Varde og Ølgod, deres sta-
        
        
          tus som egnsudviklingsområder.
        
        
          44
        
        
          Bortdømmelsen af Esbjerg Kommune som egnsudvik-
        
        
          lingsområde var ikke sket uden bureaukratiske sværdslag. I
        
        
          marts 1981 havde Direktoratet for Egnsudvikling stået over
        
        
          for at skulle udarbejde et notat på baggrund af den rapport,
        
        
          som en arbejdsgruppe under Egnsudviklingsrådet havde ud-
        
        
          færdiget omhandlende afgrænsning af egnsudviklingsom-
        
        
          råderne. Direktoratet for Egnsudvikling lavede i udgangs-
        
        
          punktet en grundig gennemgang af det foreliggende mate-
        
        
          riale og tilføjede endog en ny sammenvejning af det nyeste
        
        
          statiske materiale med de samme vægte som udvalget havde
        
        
          anvendt. Det notat, der efterfølgende blev udarbejdet gav
        
        
          anledning til heftig debat, særligt med henblik på Esbjerg
        
        
          Kommunes status. Det var umiddelbart klart, at Direktora-
        
        
          tet ikke tog specielle hensyn til de landspolitiske ønsker. I
        
        
          Esbjerg havde budskabet til omegnen og til Ribe Amt længe
        
        
          været, at det var af betydning for heleVestjyllands udvikling,
        
        
          at Esbjerg kunne udvikle sig til et kraftcenter. Denne besked
        
        
          var tydeligst blevet formuleret i Egnsplan 1970, hvor det fra
        
        
          egnsplankontorets side konstateredes, at Esbjerg sammen
        
        
          med Aalborg, Aarhus og Odense var den eneste by vest for
        
        
          Storebælt, der kunne regnes som landsdelscenter.
        
        
          45
        
        
          Ønsket
        
        
          om at give Esbjerg mulighed for at udvikle sig som et kraft-
        
        
          center var efterfølgende blevet annammet i både regions-
        
        
          planforslaget og landsplanredegørelsen fra 1975. Stik imod
        
        
          disse ønsker og opfattelser foreslog Direktoratet imidlertid,
        
        
          at Esbjerg udgik af udviklingsområderne med henvisning til
        
        
          dels den gode placering som nummer 19 ud af 57 kommu-
        
        
          ner, Esbjerg havde fået på Direktoratets vægtede rangliste,
        
        
          dels til olie- og naturgasaktiviteterne i Nordsøen. Hverken
        
        
          Planstyrelsen eller repræsentanterne for de større regionale
        
        
          udviklingsudvalg havde imidlertid ikke kunnet gå ind for, at
        
        
          Esbjerg skulle udgå.
        
        
          46
        
        
          Planstyrelsen anførte samstemmende
        
        
          med en række interessenter fra Esbjerg området, at Esbjerg
        
        
          led under stor arbejdsløshed og vurderede samtidig ikke den
        
        
          beskæftigelsesmæssige afsmitning af Nordsø-olien sær-
        
        
          lig højt. De indkommende bemærkninger medførte en vis