98
        
        
          grunde under ændrede arealkrav. Samtidigt gav de betyde-
        
        
          lige statslige refusionsordninger inden for væsentlige kom-
        
        
          munale serviceområder og den mellemkommunale udlig-
        
        
          ning, udkantsområderne mulighed for at følge den generelle
        
        
          udbygning af den kommunale service. I denne sammen-
        
        
          hæng forekommer det dog væsentligt at påpege den institu-
        
        
          tionelle funktion, som Egnsudviklingsloven formentlig har
        
        
          haft, som strømpil for ønskværdig udvikling.
        
        
          
            35.
          
        
        
          Søren Spanner:
        
        
          
            Hjørring – fra købstad til centerby
          
        
        
          ,
        
        
          Hjørring 1997, p. 66.
        
        
          
            36.
          
        
        
          Torgny Møller:
        
        
          
            Den tavse fattigdom
          
        
        
          , København 1974,
        
        
          p. 7.
        
        
          
            37.
          
        
        
          Torgny Møller:
        
        
          
            Den tavse fattigdom
          
        
        
          , København 1974,
        
        
          p. 57 ff.
        
        
          
            38.
          
        
        
          
            Vendsyssel Tidende
          
        
        
          7.6.1970.
        
        
          
            39.
          
        
        
          Søren Spanner:
        
        
          
            Hjørring – fra købstad til centerby
          
        
        
          ,
        
        
          Hjørring 1997, p. 66-79.
        
        
          
            40.
          
        
        
          Verner Bruhn og Poul Holm:
        
        
          
            Havneby og storkommune
          
        
        
          .
        
        
          Esbjergs historie bd. 3, Esbjerg 1998, p. 172.
        
        
          
            41.
          
        
        
          Sven Illeris:
        
        
          
            Egnsudvikling – egnsudviklingens historie i
          
        
        
          
            Danmark
          
        
        
          , København 2005, p. 15.
        
        
          
            42.
          
        
        
          Jonas Møller:
        
        
          
            Vestjyllands udvikling
          
        
        
          , Ringkøbing 1982,
        
        
          p. 59.
        
        
          
            43.
          
        
        
          Kommunalreformen i 1970 medførte at Thisted Amt
        
        
          blev nedlagt. Amtspolitikerne overvejende en tilslutning til
        
        
          det nye Nordjyllands Amt eller at danne et „Vestjyllands
        
        
          Amt” sammen med RingkøbingAmt. Der var ikke så megen
        
        
          stemning for at blive lagt sammen med Viborg Amt. Cen-
        
        
          traladministrationen var dog ikke lydhør over for kravene,
        
        
          og det endte med at den største del af Thisted Amt blev en
        
        
          del af det nye Viborg Amt.
        
        
          
            44.
          
        
        
          Den nævnte ajourføring af egnsudviklingsområderne,
        
        
          som gennemførtes i slutningen af 1970’erne og starten
        
        
          af 1980’erne havde baggrund i at EF-kommissionen, der
        
        
          udstak rammerne for den danske regionalpolitik, ved den
        
        
          hidtidige godkendelse af de danske egnsudviklingsområder
        
        
          havde taget forbehold over for visse områder, så disse kun
        
        
          var godkendt frem til udgangen af 1981 (Anette Hvidtfeldt:
        
        
          
            Afgrænsning af egnsudviklingsområderne
          
        
        
          , speciale i histo-
        
        
          rie fra Københavns Universitet, 1985, p. 46).
        
        
          
            45.
          
        
        
          Verner Bruhn og Poul Holm:
        
        
          
            Havneby og storkommune
          
        
        
          .
        
        
          Esbjergs historie bd. 3, Esbjerg 1998, p. 240-246.
        
        
          
            46.
          
        
        
          Anette Hvidtfeldt:
        
        
          
            Afgrænsning af egnsudviklingsområ-
          
        
        
          
            derne
          
        
        
          , speciale i historie fra Københavns Universitet, 1985,
        
        
          p. 56-60.
        
        
          
            47.
          
        
        
          Ibid., p. 67-70.
        
        
          
            48.
          
        
        
          Ibid., p. 173-174.
        
        
          
            49.
          
        
        
          Morten Hahn-Pedersen og Marit Jensen:
        
        
          
            Afledt effekt i
          
        
        
          
            Esbjerg Kommune og Ribe Amt af offshoreaktiviteterne på
          
        
        
          
            Nordsøen
          
        
        
          , Esbjerg 2002, p. 12-13, p. 97-104.
        
        
          
            Summary
          
        
        
          In June 1958, the Danish parliament passed a law on re-
        
        
          gional development. The intention of the law was to channel
        
        
          subsidies from the State to industry to promote industrial
        
        
          development in underdeveloped regions of the country suf-
        
        
          fering unemployment. The intention was also to shift a part
        
        
          of the labour force from non-expanding and work-intensive
        
        
          industries towards sectors with a more efficient and sophis-
        
        
          ticated production. The results of the effort carried out un-
        
        
          der the regional development law varied greatly from region
        
        
          to region.
        
        
          Historically it is fairly easy to establish that production
        
        
          opportunities have been unevenly distributed in Denmark for
        
        
          centuries. In eastern Jutland, Funen and Zealand, the fertile
        
        
          land provided a source of nutritious food for the dense rural
        
        
          population, while the same rich conditions were lacking in
        
        
          the northern and western parts of Jutland, with its washed
        
        
          out heath areas. The first wave of industrialisation increased
        
        
          this uneven distribution, more or less depopulating parts of
        
        
          the country. However, it was not until the era of structural
        
        
          rationalisation in the post-1945 era that the existence of
        
        
          regions with chronic unemployment and depopulation were
        
        
          considered a problem. Since the 1920s, unemployment had
        
        
          been viewed as a national problem, but in the 1950s this
        
        
          point of view changed drastically. In many ways this schism
        
        
          can be seen as a democratic push from below. Provincial
        
        
          cities, which during the 1920s and 30s had experienced
        
        
          severe problems of unemployment, had taken independent
        
        
          initiatives to increase employment locally. In Randers, in