101
        
        
          
            Internationale miljøorganisationer stod i 1970’erne og
          
        
        
          
            1980’erne bag årelange kampagner mod kommercielt sæl-
          
        
        
          
            drab. Selvom canadiske sælfangere og de europæiske be-
          
        
        
          
            folkninger var den egentlige hovedmålgruppe, fik kampag-
          
        
        
          
            nerne hårdest konsekvenser for grønlandske og canadiske
          
        
        
          
            inuitter. De arktiske sælfangere var afhængige af pengeind-
          
        
        
          
            komsten fra salg af sælskind, og et drastisk fald i de glo-
          
        
        
          
            bale sælskindspriser fjernede denne indtægtskilde. I denne
          
        
        
          
            artikel gives der en kort historisk baggrund for sælkampag-
          
        
        
          
            nerne og et indblik i, hvordan inuit sælfangerens blandede
          
        
        
          
            naturalie- og pengeøkonomi kunne blive det største offer i
          
        
        
          
            kampagnerne.
          
        
        
          
            Indledning
          
        
        
          Det brutale billede af hvide sælunger, der overstænket med
        
        
          røde blodpletter ligger livløse i hobetal på isen, er blevet det
        
        
          symbolske billede på en mangeårig kamp mod kommerciel
        
        
          sælfangst. For mange er drabene på sælungerne blevet en
        
        
          slags målestok for menneskets moralske integritet over for
        
        
          dyr.
        
        
          1
        
        
          Det er mindre kendt, at kampagnerne i 1970'erne og
        
        
          1980'erne havde store omkostninger for iniut fangeres le-
        
        
          vevilkår, selvom deres traditionelle fangstmetoder adskilte
        
        
          sig væsentligt fra de kommercielle. Kampagnerne medførte
        
        
          et dramatisk fald i sælskindpriserne, og det ramte mange
        
        
          arktiske fangerfamiliers økonomi.
        
        
          Mens de europæiske befolkninger var vidne til en følel-
        
        
          sesladet kampagne, der satte nye standarder for iscenesæt-
        
        
          telse af protester, forsøgte grønlandske og canadiske inuit-
        
        
          ter forgæves at få kampagnens ophavsmænd til tydeligere at
        
        
          
            Fanget i kampagnen
          
        
        
          
            Af Jeppe Høst
          
        
        
          skelne mellem den kommercielle sælfangst og de arktiske
        
        
          fangeres traditionelle fangstmetoder.
        
        
          2
        
        
          På trods af at organisationer som Greenpeace og Inter-
        
        
          national Fund for Animal Wellfare (IFAW) havde forståelse
        
        
          for inuitternes bekymringer, blev denne forståelse aldrig
        
        
          omsat til faktiske ændringer i kampagnen, der med tiden
        
        
          mere og mere kom til at sætte lighedstegn mellem fangst af
        
        
          sæler og menneskelig grusomhed.
        
        
          3
        
        
          I 1983 kulminerede kampagnen og det politiske lobby-
        
        
          arbejde nemlig i det Europæiske Fællesmarkeds forbud
        
        
          mod import af sælprodukter. Senere, i 1985, afslog Green-
        
        
          peace endelig officielt en henvendelse fra den grønlandske
        
        
          regering om at skelne mellem kommerciel og traditionel
        
        
          sælfangst og var dermed med til at slå bunden ud af den
        
        
          grønlandske økonomi.
        
        
          4
        
        
          Det fik nemlig skindpriserne til at
        
        
          falde drastisk, og inuitterne blev således de største ofre i
        
        
          en kampagne, der oprindelig ikke var rettet mod dem, men
        
        
          mod den kommercielle sælfangst.
        
        
          
            Krigen mod sælerne
          
        
        
          Perioden fra den kommercielle sælfangsts begyndelse i
        
        
          1700-tallet til tiden omkring 1950 er blevet kaldt for ”Kri-
        
        
          gen mod sælerne”.
        
        
          5
        
        
          Betegnelsen hentyder til det store omfang, hvorpå den
        
        
          ene sælart efter den anden blev jaget og fanget, til det ikke
        
        
          længere var muligt at drive kommerciel fangst på arten. Så-
        
        
          ledes blev en række sælarter i Stillehavet og Atlanterhavet
        
        
          én efter én truet af udryddelse.
        
        
          Omkring år 1900 begyndte kommercielle canadiske
        
        
          sælfangere og fiskere at fange sælerne på isen ud for New