186
        
        
          Ejder-kanalen hører begge til de mest berømte kanaler i
        
        
          Tyskland, og førstnævnte har fortsat meget stor økonomisk
        
        
          betydning for søfarten i den nordlige del af Europa. Derfor
        
        
          har kanalsejladsen spillet en væsentlig rolle i de seneste
        
        
          par århundreder, selv det stort set er et ukendt fænomen i
        
        
          Danmark. Der er samtidig nogle interessante politiske vink-
        
        
          ler relateret til Kieler-kanalen, fordi anlæggelsen hang sam-
        
        
          men med den tyske flådeoprustning i slutningen af 1800-tal-
        
        
          let og begyndelsen af 1900-tallet.  Den har haft afgørende
        
        
          betydning for den tyske flåde i Kejsertiden frem til afslutnin-
        
        
          gen af Første Verdenskrig, under det nazistiske styre frem til
        
        
          1945 og under Den Kolde Krig, hvor også danske flådeskibe
        
        
          jævnligt sejlede gennem kanalen. Dermed havde kanalen
        
        
          stor betydning for både den militære- og den civile søfart
        
        
          op gennem det 20. århundrede. På ”Virtuelt Museum” har
        
        
          vi valgt at vise filmklip fra forskellige steder af Kieler-kana-
        
        
          len, og vi har valgt lave billedanimationer, der er baseret på
        
        
          historiske postkort fra de første århundreder af 1900-tallet.
        
        
          
            Sammenfatning
          
        
        
          ”Virtuelt Museum” åbner i april 2008, og det er muligt for
        
        
          alle at klikke ind på internetportalen
        
        
        
          for at
        
        
          lære noget om regionen Slesvig-Holsten - Syddanmarks hi-
        
        
          storie i perioden efter 1830.
        
        
          Det har taget tre år at udvikle museet, og det er sket i
        
        
          et tæt samarbejde mellem danske og tyske forskere. Fra
        
        
          Syddansk Universitet har Institut for Historie, Kultur og
        
        
          Samfundsbeskrivelse leveret en stor del af det historiske
        
        
          indhold, mens Institut for Fagsprog, Kommunikation og
        
        
          Informationsvidenskab har stået for at udvikle den internet-
        
        
          platform, som museet er bygget på. Fachhochschule Kiel,
        
        
          Zentrum für Multimedia har udviklet design, layout og et
        
        
          væld af forskellige multimediapræsentationer på museet,
        
        
          mens Universität Flensburg, Institut für schleswig-holstei-
        
        
          nische Zeit- und Regionalgeschichte har udtænkt det didak-
        
        
          tiske formidlingskoncept, ligesom de har leveret en del af
        
        
          det historiske indhold.
        
        
          Internetmediet åbner for en række nye muligheder i for-
        
        
          hold til mere traditionelle formidlingsformer. Der kan vises
        
        
          billeder, film og forskellige animationer, der igen gør det
        
        
          muligt at præsentere en levende historieformidling. Det vil
        
        
          forhåbentlig være med til at udbrede historieinteressen til
        
        
          mennesker, der sjældent åbner en bog. Internetmediet gør
        
        
          det også muligt at komme bredere ud end en ved traditio-
        
        
          nel bogformidling, idet alle, der er opkoblet, kan klikke ind
        
        
          på vores internetside. Derfor er det valgt at lave forskellige
        
        
          præsentationer til forskellige brugertyper. Hvis f.eks. en tu-
        
        
          rist klikker ind på det virtuelle museum, tilbydes han/hun
        
        
          informationer om museer i regionen, mens der stilles for-
        
        
          skelligt undervisningsmateriale til rådighed for lærere, der
        
        
          besøger museet.
        
        
          Ved at besøge
        
        
        
          kan man altså komme på
        
        
          en historisk rundtur i regionen. Det er naturligvis ikke den
        
        
          fuldstændige historie der præsenteres, fordi det er en umulig
        
        
          opgave. Vi har valgt at producere 36 forskellige temaom-
        
        
          råder, der geografisk, kronologisk og tematisk dækker re-
        
        
          gionen Slesvig-Holsten - Syddanmark nogenlunde. Det vil
        
        
          være muligt at finde historier fra hele dette store område. I
        
        
          præsentationen har vi selvfølgelig haft øje for den generelle
        
        
          danske og tyske historie i perioden, ligesom vi har haft et
        
        
          klart blik for den overordnede historiske forandring i den
        
        
          nordvestlige del af Europa. Ved at komme ud over de na-
        
        
          tionale rammer har det været muligt at præsentere historier
        
        
          fra Slesvig-Holsten, der er næsten ukendte i Danmark - og
        
        
          omvendt. At øge kendskabet til dem ”på den anden side af
        
        
          grænsen”, har været et vigtigt formål med projektet, fordi
        
        
          der i dag er en beskeden viden om kulturen og historien på
        
        
          den modsatte side af landegrænsen. Samtidig har vi forsøgt
        
        
          at lægge tråde ud, så interesserede brugere selv kan gå vide-
        
        
          re, og hente yderligere viden i bøger og artikler, der gennem
        
        
          årene er udgivet om regionen. Eller ved at besøge de mange
        
        
          museer i regionen, som vi henviser til på Virtuelt Museum.
        
        
          
            Noter:
          
        
        
          
            1.
          
        
        
          Se Uwe Danker und Astrid Schwabe (2007): Histori-
        
        
          sches Lernen im Internet. Zur normativen Aufgabe der
        
        
          Geschichtsdidaktik. In: Geschichte in Wissenschaft und
        
        
          Unterricht (GWU), 2007, H. 1, p. 4-19.
        
        
          
            2.
          
        
        
          KERN svarer til området Kiel-Eckernförde-Rendsburg-
        
        
          Neumünster.