150
        
        
          gen, lyttet til naturorganisationernes indvendinger. I lovens
        
        
          betænkninger imødekommes Martin Iversens forslag om at
        
        
          omdanne kogen til et naturområde delvist, idet man salo-
        
        
          monisk deler det nye land op i henholdsvis en landbrugs- og
        
        
          en naturdel. Samtidig bestemmes det, at der ikke må drives
        
        
          intensivt moderne landbrug i kogen. Den må kun benyttes
        
        
          til afgræsning. Da det et par år senere står klart, at havbun-
        
        
          den ud for diget ikke egner sig til landvinding, etableres der
        
        
          desuden en saltvandssø i den ene ende af naturområdet for
        
        
          at kompensere fuglene for deres tab af forland
        
        
          42
        
        
          43
        
        
          .
        
        
          Hvor det således i 1956 var en central del af planerne
        
        
          for digets placering, at man herved ville kunne forøge land-
        
        
          brugsarealet i området med ca. 10 pct.
        
        
          44
        
        
          , så er landvinding i
        
        
          den mellemliggende årrække forsvundet fra den offentlige
        
        
          politiske dagsorden. Den officielle begrundelse for bygnin-
        
        
          gen af diget - befolkningens sikkerhed - holder naturligvis
        
        
          stadig, men landbrugets forventninger om et øget land-
        
        
          brugsareal og deraf følgende indtægter skuffes. Indvinding
        
        
          af land til landbrugsformål er ikke længere et politisk gang-
        
        
          bart projekt. Ud over at være et symbol på menneskets sejr
        
        
          over naturkræfterne i Vadehavet, ender det fremskudte dige
        
        
          og det bagvedliggende Margrethe Kog derfor frem for alt
        
        
          som en materiel manifestation af ideen om, at naturen har
        
        
          en iboende værdi, der kalder på menneskelig omsorg og an-
        
        
          svarlighed
        
        
          45
        
        
          .
        
        
          
            Stedet som tegn
          
        
        
          Ikke alle læser diget og det bagvedliggende kog på samme
        
        
          måde, og den herskende fortolkning er, og vil til stadighed
        
        
          være, til debat - både verbalt og i den måde stedet bruges
        
        
          på. I den daglige praksis efterlader folk spor, som er med
        
        
          til at give dige og kog betydning for andre. Hvor aktivite-
        
        
          ter såsom anlægning af slikgårde på de forlandsnære vader,
        
        
          gravning af vandingskanaler og udsætning af kreaturer på
        
        
          markerne alle virker som tegn, der forlener stedet med en
        
        
          betydning som landbrugsland, tilskriver opsætningen af of-
        
        
          ficielle fugletavler og skraldespande samt etableringen af
        
        
          en souvenirbutik samme sted det fremskudte dige med en
        
        
          ganske anden betydning som beskyttet naturområde og tu-
        
        
          ristattraktion.
        
        
          
            Betydningsproduktionens kropslige forankring
          
        
        
          Centralt for forståelsen af de forskellige syn på Magrethe
        
        
          Kogs rette anvendelse er den menneskelige betydningspro-
        
        
          duktions kropslige forankring. Den engelske antropolog
        
        
          Tim Ingold, der i en menneskealder har forsket i relationen
        
        
          mellem mennesket og dets fysiske omgivelser, argumente-
        
        
          rer for, at det er gennem arbejdet, gennem menneskers ak-
        
        
          tive brug af deres fysiske omgivelser, at disse tillægges be-
        
        
          tydning,
        
        
          
            samtidigt med
          
        
        
          at stedets fysiske realitet sætter sig
        
        
          i kroppen på de, der arbejder med det. Ingold taler i denne
        
        
          forbindelse om ”workscapes” og illustrerer sin pointe via
        
        
          en analyse af den hollandske maler Pieter Bruegels klas-
        
        
          siske billede fra 1565 af bønder under høsten
        
        
          46
        
        
          . Når bøn-
        
        
          derne går til og fra markerne sætter de på én gang deres eget
        
        
          spor i landskabet i form af stier og rastepladser og indlejrer
        
        
          fornemmelsen af landskabets fysiske materialitet i deres
        
        
          kropslige hukommelse. Betydningen af det konkrete sted
        
        
          sker derfor i en samtidig mental og materiel skabelsespro-
        
        
          ces, hvor mennesket nok agerer aktivt men ikke kan sige sig
        
        
          fri for en påvirkning fra landskabet eller stedet selv.
        
        
          
            De grønne naturorganisationer, der er imod diget, arrangerer
          
        
        
          
            løbende happenings for at gøre opmærksom på deres synspunk-
          
        
        
          
            ter; her er de i færd med at begrave naturen. Foto: John Frikke.