134
        
        
          udnytte eksisterende kunnen i niche-områder på markedet
        
        
          eller ”opfandt” hidtil udækkede behov på offshoreområdet.
        
        
          Trods hård konkurrence og store krav viste en række af dis-
        
        
          se virksomheder, at det ad denne vej fortsat kunne lade sig
        
        
          gøre at komme ind på markedet inden for en overskuelig
        
        
          årrække.  Held, dygtighed og hårdt arbejde var vigtige fak-
        
        
          torer i processen fra ide til succesfuld etablering.
        
        
          Konkluderende kan det konstateres, at virksomhederne
        
        
          i de tidlige år i offshoresektorens udvikling var fokuseret
        
        
          på at hive viden hjem fra udlandet. Virksomhedernes cen-
        
        
          trale udfordring var at etablere kontakter og viden. I midten
        
        
          af 1980’erne var der etableret et vist vidensniveau, og flere
        
        
          Esbjerg-virksomheder var klar til at stå på egne ben og søge
        
        
          efter ”huller i markedet”. Denne søgen fortsatte op igen-
        
        
          nem 1990’erne, samtidigt med at erfaringerne udbyggedes.
        
        
          Omkring årtusindskiftet havde Esbjerg-virksomhederne
        
        
          nået et vidensniveau, der gjorde dem i stand til at træde ud
        
        
          på eksportmarkedet, hvor de med en stigende grad af suc-
        
        
          ces gjorde sig bemærket. Vejen ind på offshoremarkedet
        
        
          har gennem de seneste årtier varieret i takt med tidens krav.
        
        
          Gennemgående gælder det imidlertid, at personlige kontak-
        
        
          ter, fokus på kvalitet og sikkerhed samt evnen til at finde
        
        
          ”huller i markedet” er centrale, hvis man ønsker at etablere
        
        
          sig på offshoremarkedet.
        
        
          3
        
        
          
            Offshoremarkedets værdi
          
        
        
          I de ovenstående afsnit er udviklingen af den danske off-
        
        
          shoreindustri gennem de sidste godt fire årtier blevet belyst
        
        
          fra nationalt over regionalt/lokalt til virksomhedsniveau.
        
        
          Udfordringerne har gennem årene ændret karakter, og kra-
        
        
          vene til markedsadgang er i dag skærpede i forhold til si-
        
        
          tuationen for ti, tyve eller tredive år siden. Til gengæld er
        
        
          markedets økonomiske værdi også øget ganske betydeligt.
        
        
          Anskuet ud fra løbende priser er f.eks. investeringerne i de
        
        
          danske offshoreaktiviteter steget fra 164 mio. kr. i 1972 over
        
        
          knap 1,2 mia. kr. i 1980, godt 4 mia. kr. i 1990 og knap 6,6
        
        
          mia. kr. i 2000 til knap 10,5 mia. kr. i 2006
        
        
          4
        
        
          . Selv med hen-
        
        
          syntagen til inflation og prisudvikling er der klart tale om et
        
        
          marked i vækst.
        
        
          Olie- og gasaktiviteternes samlede samfundsmæssige
        
        
          
            Adressen Kanalen 1-2 på Esbjerg Havn er hovedkvarter for såvel Danbor som Mærsk Olie og Gas’ afdeling i Esbjerg.