132
        
        
          usikkerhed om, hvordan man skulle nærme sig markedet.
        
        
          Det springende punkt blev den kontakt, der etableredes til
        
        
          de udenlandske offshore-folk, der dukkede op i Esbjerg.
        
        
          Olie-folkene fra Texas og Aberdeen havde en bred offshore-
        
        
          erfaring med sig, men de havde også nogle af de samme for-
        
        
          retningsbehov, som allerede var inde i Esbjerg-firmaernes
        
        
          portefølje. Der opstod på den baggrund en naturlig udveks-
        
        
          ling af viden og ydelser. Ved siden af denne form for direkte
        
        
          kontakt arbejdede Esbjerg-firmaerne med to typer af initia-
        
        
          tiver: deltagelse i offshoremesser i Stavanger og Aberdeen
        
        
          med henblik på kundekontakt og undersøgelser af, hvilke
        
        
          andre virksomheder der gjorde sig gældende på markedet
        
        
          med hvilke ydelser.
        
        
          I takt med øget synlighed og voksende kundeinteresse
        
        
          blev der lagt flere kræfter i at kunne levere de specielle
        
        
          ydelser, som offshorebranchen havde brug for. En af de før-
        
        
          ste erfaringer var, at der herskede en ganske særlig ånd og
        
        
          atmosfære i offshorebranchen. Der var store penge i spil,
        
        
          og ordrerne kunne ofte falde uden megen tøven og venten
        
        
          fra bestillers side. Det blev derfor vigtigt for Esbjerg-firma-
        
        
          erne at have folk i staben, der kunne tale det samme ”sprog”
        
        
          som branchefolkene. Med de store ordrer fulgte store krav
        
        
          til kvalitet og overholdelse af tidsfrister. Ud fra disse præ-
        
        
          misser var muligheden for den store succes i høj grad til
        
        
          stede, men det samme var risikoen for fiasko. Hertil kom,
        
        
          at offshoremarkedet var meget svingende med høj aktivitet
        
        
          i nogle perioder og stilstand i andre. Det var vanskeligt at
        
        
          geare sig til sådanne udsving, og det medførte, at Esbjerg-
        
        
          firmaerne som regel først efter flere år turde betegne sig
        
        
          som værende konsoliderede på offshoremarkedet.
        
        
          Tiden fra 1979 til 1985 blev offshoresektorens boomår
        
        
          i Esbjerg. Perioden prægedes af optimisme og tro på frem-
        
        
          gang. At etablere virksomhed i offshoresektoren handlede
        
        
          fortsat om at kaste sig ud i det og arbejde hårdt. Helt nye
        
        
          virksomheder opstod, og der kom knopskydninger til på
        
        
          andre. Det handlede nu - mere end tidligere - om at finde
        
        
          ”huller i markedet” og handle hurtigt. Undertiden førte
        
        
          det til, at nye virksomheder kastedes ud på markedet uden
        
        
          nævneværdige markedsundersøgelser og analyser. Denne
        
        
          tilgang gjorde, at nogle Esbjerg-firmaer røg ud i et marked,
        
        
          der allerede var mættet. Der måtte derfor tænkes i nye baner.
        
        
          Filosofien var i disse tilfælde enkel. Hvis Esbjerg-virksom-
        
        
          hederne ikke kunne dominere markedet, så kunne de i al
        
        
          fald forsyne de virksomheder, der gjorde. Via samarbejdet
        
        
          med de ledende virksomheder fik Esbjerg-virksomhederne
        
        
          yderligere den fordel, at de kunne udbygge deres viden om
        
        
          offshoresektorens kvalitetskrav og derved styrke deres po-
        
        
          sition på længere sigt. Efterhånden som der på denne måde
        
        
          opbyggedes ekspertise inden for offshore, blev der tillige
        
        
          satset på andre afsætningsområder. Denne spredning af
        
        
          aktiviteterne understøttede virksomhederne økonomisk,
        
        
          men bedrede samtidig mulighederne for at undgå fyringer
        
        
          i tilfælde af krise på et marked. Strategien var at opbygge
        
        
          en stor ekspertise i en relativt lille stab, som virksomheden
        
        
          kunne være nogenlunde sikker på at fastholde. Trods tilba-
        
        
          geholdenhed med nyansættelser måtte aktørerne på offsho-
        
        
          reområdet imidlertid gribe til fyringer i forbindelse med den
        
        
          omvendte oliekrise i 1986.
        
        
          I midten af 1980’erne gled offshoreindustrien ind i en
        
        
          konsolideringsfase, som kom til at strække sig frem til om-
        
        
          kring årtusindskiftet. Kendetegnende for denne fase var ud
        
        
          
            Nyt personale er netop landet på helidækket om bord på borerig-
          
        
        
          
            gen NOBLE BYRON WELLIVER. Der er strenge sikkerhedsproce-
          
        
        
          
            durer ved helikopterlandinger på Nordsø-felterne.