23
5XWHQ IUD +DQVWKROP EOHY LQGVWLOOHW GD )UHG 2OVHQ L
EHVOXWWHGH DW NRQFHQWUHUH WUDÀNNHQ L +LUWVKDOV PHQ JHQnE-
net af det nyoprettede, norske selskab
Fjord Line
L
Fjord Line indsatte den nybyggede ro-pax-færge
Bergen
på
en rute mellem Hanstholm, Egersund, Stavanger og Bergen,
KYRU GHQ VWDGLJ VHMOHU , VRPPHUHQ
RSUHWWHGH
&RORU
Line
, der indtil da havde koncentreret sig om færgefart i
Skagerrak og Kattegat, i øvrigt en konkurrerende linje fra
Hirtshals til Stavanger og Bergen
28
QGUHGH WUDÀNP¡QVWUH
Gennem den mere end 150 år lange periode fra omkring
WLO
EOHY WUDÀNP¡QVWHUHW L 1RUGV¡HQV SDVVDJHUIDUW
QGUHW IXQGDPHQWDOW WUH JDQJH
Det første brud fandt sted med grundlæggelsen af DFDS
i 1866 og etableringen af Esbjerg Havn i begyndelsen af
·HUQH 'H I¡UVWH SDVVDJHUXWHU RYHU 1RUGV¡HQ WLO
Danmark fra 1820’erne til 1850’erne havde været drevet
af udenlandske rederier, der oftest havde København som
dansk anløbshavn, mens både danske og udenlandske for-
søg med andre anløbshavne i Danmark var mindre vel-
O\NNHGH )¡UVW PHG RSUHWWHOVHQ DI (VEMHUJ +DYQ EOHY GHU
EDVLV IRU UHJHOP VVLJ WUDÀN IUD HQ GDQVN YHVWN\VWKDYQ )UD
1870’erne blev DFDS den dominerende kraft i et omfat-
tende rutenetværk med kombinerede passager- og fragt-
VNLEH L IDUW PHOOHP 1RUGV¡ RJ VWHUV¡KDYQH .¡EHQKDYQ
Esbjerg og mange andre provinshavne havde forbindelser
WLO GHQ YLJWLJH VDPKDQGHOVSDUWQHU 6WRUEULWDQQLHQ *UDGYLV
YRNVHGH SDVVDJHUIDUWHQ RJ UXWHQHWWHW YDU PHVW ÀQWPDVNHW L
PHOOHPNULJVWLGHQ
'HW DQGHW EUXG L WUDÀNP¡QVWHUHW IDQGW VWHG L
·HUQH L
forbindelse med containerrevolutionen og passagerfærger-
QHV LQGWRJ 1RUGV¡ WUDÀNNHQ EOHY NRQFHQWUHUHW L (VEMHUJ
RJ PDQ RSOHYHGH WR nUWLHU PHG PHJHW KDVWLJ IUHPJDQJ 'HQ
¡NRQRPLVNH Y NVW RJ SULYDWELOLVPHQ JDY Q ULQJ WLO WUDÀN-
NHQV HNVSDQVLRQ 3DVVDJHUWDOOHQH IRU (VEMHUJ UXWHUQH NXOPL-
nerede i begyndelsen af 1980’erne med mere end en halv
million rejsende, hvoraf mange rejste blot for overfartens
VN\OG
7UDÀNP¡QVWUHW XQGHUJLN HQ WUHGMH PDUNDQW IRUDQGULQJ
YHG nUWXVLQGVNLIWHW cUWLHUV Y NVW L SDVVDJHUIDUWHQ YDU EOHYHW
DÁ¡VW DI WLOEDJHJDQJ L O¡EHW DI
·HUQH 3DVVDJHUIDUWHQV
SUREOHPHU VN\OGWHV NRQNXUUHQFHQ IUD ODYSULVÁ\ RJ RSK¡UHW
DI GHW WROGIUL VDOJ LQGHQ IRU (8 ')'6 HUVWDWWHGH GHUIRU GHQ
sidste passagerfærge med et ro-pax-fartøj, der i højere grad
LQGUHWWHGH VLJ HIWHU JRGVNXQGHUQHV EHKRY /DQJW KRYHGSDU-
ten af linjerne i Nordsøen betjenes i dag af deciderede ro-
UR VNLEH WLO WUDQVSRUW DI ODVWELOHU 7UDÀNV\VWHPHWV QXY UHQGH
indretning på godstransport viser dermed en interessante
lighed med situationen i 1800-tallet, da godstransport også
var den væsentligste indtægtskilde for Nordsøens linjere-
GHULHU
Historien om Nordsøens passagerruter fra omkring 1850
til 2005 giver mange eksempler på, hvordan økonomiske,
politiske, sociale og teknologiske forandringer kan ændre
WUDÀNP¡QVWUH IXQGDPHQWDOW 3ROLWLVNH IRUDQGULQJHU VRP DI-
ståelsen af Slesvig-Holsten, de to verdenskrige og ophævel-
sen af det toldfrie salg - havde således stor betydning for ud-
YLNOLQJHQ DI UXWHIDUWHQ Sn 1RUGV¡HQ 'HW VDPPH NDQ VLJHV
om forskellige parametre i den økonomiske udvikling, som
I HNV RPVWLOOLQJHQ DI GHQ GDQVNH ODQGEUXJVHNVSRUW IUD UnYD-
rer til forædlede produkter til det attraktive britiske marked
i 1880’erne og 1960’ernes øgede velstand, der muliggjorde
HQ Y NVW L PDQJH PHQQHVNHUV UHMVHDNWLYLWHW 6RFLDOH IRUDQ-
GULQJHU VRP I HNV
·HUQHV VWLJHQGH UHMVHO\VW VSLOOHGH
)LJXU 3DVVDJHUOLQMHU Sn 1RUGV¡HQ
.