23
        
        
          5XWHQ IUD +DQVWKROP EOHY LQGVWLOOHW GD )UHG 2OVHQ L
        
        
          EHVOXWWHGH DW NRQFHQWUHUH WUDÀNNHQ L +LUWVKDOV PHQ JHQnE-
        
        
          net af det nyoprettede, norske selskab
        
        
          
            Fjord Line
          
        
        
          L
        
        
          Fjord Line indsatte den nybyggede ro-pax-færge
        
        
          
            Bergen
          
        
        
          på
        
        
          en rute mellem Hanstholm, Egersund, Stavanger og Bergen,
        
        
          KYRU GHQ VWDGLJ VHMOHU , VRPPHUHQ
        
        
          RSUHWWHGH
        
        
          
            &RORU
          
        
        
          
            Line
          
        
        
          , der indtil da havde koncentreret sig om færgefart i
        
        
          Skagerrak og Kattegat, i øvrigt en konkurrerende linje fra
        
        
          Hirtshals til Stavanger og Bergen
        
        
          28
        
        
          
            QGUHGH WUDÀNP¡QVWUH
          
        
        
          Gennem den mere end 150 år lange periode fra omkring
        
        
          WLO
        
        
          EOHY WUDÀNP¡QVWHUHW L 1RUGV¡HQV SDVVDJHUIDUW
        
        
           QGUHW IXQGDPHQWDOW WUH JDQJH
        
        
          Det første brud fandt sted med grundlæggelsen af DFDS
        
        
          i 1866 og etableringen af Esbjerg Havn i begyndelsen af
        
        
          ·HUQH 'H I¡UVWH SDVVDJHUXWHU RYHU 1RUGV¡HQ WLO
        
        
          Danmark fra 1820’erne til 1850’erne havde været drevet
        
        
          af udenlandske rederier, der oftest havde København som
        
        
          dansk anløbshavn, mens både danske og udenlandske for-
        
        
          søg med andre anløbshavne i Danmark var mindre vel-
        
        
          O\NNHGH )¡UVW PHG RSUHWWHOVHQ DI (VEMHUJ +DYQ EOHY GHU
        
        
          EDVLV IRU UHJHOP VVLJ WUDÀN IUD HQ GDQVN YHVWN\VWKDYQ )UD
        
        
          1870’erne blev DFDS den dominerende kraft i et omfat-
        
        
          tende rutenetværk med kombinerede passager- og fragt-
        
        
          VNLEH L IDUW PHOOHP 1RUGV¡ RJ VWHUV¡KDYQH .¡EHQKDYQ
        
        
          Esbjerg og mange andre provinshavne havde forbindelser
        
        
          WLO GHQ YLJWLJH VDPKDQGHOVSDUWQHU 6WRUEULWDQQLHQ *UDGYLV
        
        
          YRNVHGH SDVVDJHUIDUWHQ RJ UXWHQHWWHW YDU PHVW ÀQWPDVNHW L
        
        
          PHOOHPNULJVWLGHQ
        
        
          'HW DQGHW EUXG L WUDÀNP¡QVWHUHW IDQGW VWHG L
        
        
          ·HUQH L
        
        
          forbindelse med containerrevolutionen og passagerfærger-
        
        
          QHV LQGWRJ 1RUGV¡ WUDÀNNHQ EOHY NRQFHQWUHUHW L (VEMHUJ
        
        
          RJ PDQ RSOHYHGH WR nUWLHU PHG PHJHW KDVWLJ IUHPJDQJ 'HQ
        
        
          ¡NRQRPLVNH Y NVW RJ SULYDWELOLVPHQ JDY Q ULQJ WLO WUDÀN-
        
        
          NHQV HNVSDQVLRQ 3DVVDJHUWDOOHQH IRU (VEMHUJ UXWHUQH NXOPL-
        
        
          nerede i begyndelsen af 1980’erne med mere end en halv
        
        
          million rejsende, hvoraf mange rejste blot for overfartens
        
        
          VN\OG
        
        
          7UDÀNP¡QVWUHW XQGHUJLN HQ WUHGMH PDUNDQW IRUDQGULQJ
        
        
          YHG nUWXVLQGVNLIWHW cUWLHUV Y NVW L SDVVDJHUIDUWHQ YDU EOHYHW
        
        
          DÁ¡VW DI WLOEDJHJDQJ L O¡EHW DI
        
        
          ·HUQH 3DVVDJHUIDUWHQV
        
        
          SUREOHPHU VN\OGWHV NRQNXUUHQFHQ IUD ODYSULVÁ\ RJ RSK¡UHW
        
        
          DI GHW WROGIUL VDOJ LQGHQ IRU (8 ')'6 HUVWDWWHGH GHUIRU GHQ
        
        
          sidste passagerfærge med et ro-pax-fartøj, der i højere grad
        
        
          LQGUHWWHGH VLJ HIWHU JRGVNXQGHUQHV EHKRY /DQJW KRYHGSDU-
        
        
          ten af linjerne i Nordsøen betjenes i dag af deciderede ro-
        
        
          UR VNLEH WLO WUDQVSRUW DI ODVWELOHU 7UDÀNV\VWHPHWV QXY UHQGH
        
        
          indretning på godstransport viser dermed en interessante
        
        
          lighed med situationen i 1800-tallet, da godstransport også
        
        
          var den væsentligste indtægtskilde for Nordsøens linjere-
        
        
          GHULHU
        
        
          Historien om Nordsøens passagerruter fra omkring 1850
        
        
          til 2005 giver mange eksempler på, hvordan økonomiske,
        
        
          politiske, sociale og teknologiske forandringer kan ændre
        
        
          WUDÀNP¡QVWUH IXQGDPHQWDOW 3ROLWLVNH IRUDQGULQJHU VRP DI-
        
        
          ståelsen af Slesvig-Holsten, de to verdenskrige og ophævel-
        
        
          sen af det toldfrie salg - havde således stor betydning for ud-
        
        
          YLNOLQJHQ DI UXWHIDUWHQ Sn 1RUGV¡HQ 'HW VDPPH NDQ VLJHV
        
        
          om forskellige parametre i den økonomiske udvikling, som
        
        
          I HNV RPVWLOOLQJHQ DI GHQ GDQVNH ODQGEUXJVHNVSRUW IUD UnYD-
        
        
          rer til forædlede produkter til det attraktive britiske marked
        
        
          i 1880’erne og 1960’ernes øgede velstand, der muliggjorde
        
        
          HQ Y NVW L PDQJH PHQQHVNHUV UHMVHDNWLYLWHW 6RFLDOH IRUDQ-
        
        
          GULQJHU VRP I HNV
        
        
          ·HUQHV VWLJHQGH UHMVHO\VW VSLOOHGH
        
        
          
            )LJXU 3DVVDJHUOLQMHU Sn 1RUGV¡HQ
          
        
        
          
            .