KYRU + 1 $QGHUVHQ N¡EWH JDOHDVHQ
        
        
          
            1RUGE\
          
        
        
          af Fanø
        
        
          IRU DW VHMOH SDNHWVHMODGV PHOOHP (VEMHUJ RJ +DPEXUJ 'D
        
        
          fartøjet blev for lille, lod han i Odense bygge galeasen
        
        
          
            $QQH
          
        
        
          
            Louise
          
        
        
          af Fanø
        
        
          7
        
        
          L
        
        
          IRU
        
        
          NU 6W¡UVWHGHOHQ DI EHO¡EHW
        
        
          VNDIIHGH KDQ IUD VDOJ DI DNWLHU HOOHU DQGHOH L VNLEHW /LJHVRP
        
        
          sin forgænger sejlede
        
        
          
            $QQH /RXLVH
          
        
        
          i fast rutefart mellem
        
        
          Hamburg og Esbjerg indtil 1911, hvor skibet brød i brand
        
        
          ud for Sild, og besætningen måtte redde sig i land
        
        
          8
        
        
          Uden fartøj, men med et gennemprøvet forretningskon-
        
        
          cept på hånden, var det nærliggende for den entreprenante
        
        
          kaptajn at se sig om efter nye investorer, og etableringen af
        
        
          et dampskibsselskab var en logisk måde at udvide forretnin-
        
        
          JHQ Sn
        
        
          0HJHW SDVVHQGH ÀN GHW GHW Q\H UHGHUL QDYQHW µ3K¡QL[µ
        
        
          navnet på den mytiske fugl, som efter den er brændt, rejser
        
        
          VLJ Sn Q\ IUD DVNHQ
        
        
          6WLIWHUQH HQHGHV RP HQ DNWLHNDSLWDO Sn
        
        
          NU IRU-
        
        
          GHOW Sn DNWLHU i
        
        
          NU $NWLHUQH EOHY SnI¡UW HMHUHQV QDYQ
        
        
          og skulle i tilfælde af salg tilbydes de andre aktionærer til
        
        
          pålydende værdi plus yderligere værdiforøgelse i selskabet,
        
        
          I¡U GH JLN L IUL KDQGHO $NWLRQ UHUQH YDU XG RYHU VWLIWHUQH
        
        
          enkeltpersoner bosiddende i Esbjerg, Varde og Tyskland,
        
        
          KYRUDI DGVNLOOLJH YDU L IDPLOLH PHG NDSWDMQ + 1 $QGHUVHQ
        
        
          Bestyrelsen bestod af fem medlemmer, som også var ak-
        
        
          tionærer, og man enedes om at antage en fører til skibet til
        
        
          HQ nUVO¡Q Sn
        
        
          NU SOXV DI EUXWWRIUDJWHQ
        
        
          9
        
        
          'HU XGRYHU
        
        
          modtog skibsmægler Rehder også en procentdel af brutto-
        
        
          IUDJWHQ 6RP NDSWDMQ DQVDWWH PDQ + 1 $QGHUVHQ VRP RJVn
        
        
          NRP WLO DW IXQJHUH VRP NRUUHVSRQGHUHQGH UHGHU
        
        
          Efter at have undersøgt forskellige muligheder valgte be-
        
        
          styrelsen at få bygget et dampskib på skibsværftet Nüsche
        
        
          &R L 6WHWWLQ 'HW EHVWLOWH IDUW¡M VRP YDU Sn WGZ
        
        
          EUW RJ HQ PDVNLQNUDIW Sn KN YDU HW IRU GHQ WLG PHJHW
        
        
          PRGHUQH IDUW¡M 6NLEHW NXQQH I¡UVW EOLYH OHYHUHW L HIWHUnUHW
        
        
          1911, og for hurtigst muligt at etablere sig på ruten beslut-
        
        
          tede rederiet at chartre damperen
        
        
          
            Zeester
          
        
        
          fra Holland, ført
        
        
          DI NDSWDMQ - / GH *URRW IUD RJ PHG PDM PnQHG
        
        
          10
        
        
          )DUW¡MHW
        
        
          VRP UHGHULHW KDYGH ODGHW E\JJH EOHY YHG VWDEHODÁ¡EQLQJHQ
        
        
          navngivet S/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          Rederiets overordnede forretningsstrategi var at fort-
        
        
          sætte det gennemprøvede koncept fra
        
        
          
            $QQH /RXLVH
          
        
        
          af Fanø
        
        
          med fast rutefart mellem Hamburg og Esbjerg med det nye
        
        
          fartøj S/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          11
        
        
          , VWDUWHQ YDU GHU HQ XJHQWOLJ DIJDQJ IUD
        
        
          Esbjerg hver fredag, hvilket fra 1914 dog blev ændret til
        
        
          DIJDQJ KYHU WLUVGDJ %HIUDJWQLQJVP VVLJW VDWVHGH PDQ Sn DW
        
        
          slutte fragtkontrakter med andelsvirksomheder og eksportø-
        
        
          rer af landbrugsprodukter i Danmark, men det skulle hurtigt
        
        
          vise sig, at transporten af levende kreaturer skulle komme
        
        
          WLO DW GRPLQHUH IUDJWHQ $OOHUHGH L DSULO VOXWWHGH UHGHULHW VLQ
        
        
          første kontrakt med kreatureksportører om fragt af kvæg til
        
        
          Hamburg
        
        
          12
        
        
          7UDQVSRUWHQ DI GHQ YLJWLJH GDQVNH ODQGEUXJV-
        
        
          eksport til England var domineret af DFDS, men ved at
        
        
          satse på det mindre marked, som ruten mellem Esbjerg og
        
        
          Hamburg udgjorde, undgik Dampskibsselskabet Phønix i-
        
        
          PLGOHUWLG HQ GLUHNWH NRQNXUUHQFH PHG ')'6
        
        
          På rederiets første generalforsamling i maj 1912 var det
        
        
          derfor en tilfreds formand, der kunne konkludere, at ikke
        
        
          blot levede den nye damper op til forventningerne, fragtsi-
        
        
          GHQ XGYLNOHGH VLJ RJVn WLOIUHGVVWLOHQGH $OOLJHYHO NXQQH VHO-
        
        
          skabet på grund af de mange udgifter til driften kun afsætte
        
        
          NU WLO GHOLQJ EODQGW DNWLRQ UHUQH
        
        
          13
        
        
          I de efterfølgende år oplevede Rederiet Phønix en sti-
        
        
          JHQGH NRQNXUUHQFH IUD EO D (VEMHUJ 'DPSVNLEVVHOVNDE
        
        
          29
        
        
          
            (Q IXJO 3K¡QL[ EOHY UHGHULHWV HP-
          
        
        
          
            EOHP VRP V\PERO Sn DW UHGHULHW
          
        
        
          
            KDYGH UHMVW VLJ LJHQ HIWHU DW ´$QQH
          
        
        
          
            /RXLVHµ EU QGWH L