KYRU + 1 $QGHUVHQ N¡EWH JDOHDVHQ
1RUGE\
af Fanø
IRU DW VHMOH SDNHWVHMODGV PHOOHP (VEMHUJ RJ +DPEXUJ 'D
fartøjet blev for lille, lod han i Odense bygge galeasen
$QQH
Louise
af Fanø
7
L
IRU
NU 6W¡UVWHGHOHQ DI EHO¡EHW
VNDIIHGH KDQ IUD VDOJ DI DNWLHU HOOHU DQGHOH L VNLEHW /LJHVRP
sin forgænger sejlede
$QQH /RXLVH
i fast rutefart mellem
Hamburg og Esbjerg indtil 1911, hvor skibet brød i brand
ud for Sild, og besætningen måtte redde sig i land
8
Uden fartøj, men med et gennemprøvet forretningskon-
cept på hånden, var det nærliggende for den entreprenante
kaptajn at se sig om efter nye investorer, og etableringen af
et dampskibsselskab var en logisk måde at udvide forretnin-
JHQ Sn
0HJHW SDVVHQGH ÀN GHW GHW Q\H UHGHUL QDYQHW µ3K¡QL[µ
navnet på den mytiske fugl, som efter den er brændt, rejser
VLJ Sn Q\ IUD DVNHQ
6WLIWHUQH HQHGHV RP HQ DNWLHNDSLWDO Sn
NU IRU-
GHOW Sn DNWLHU i
NU $NWLHUQH EOHY SnI¡UW HMHUHQV QDYQ
og skulle i tilfælde af salg tilbydes de andre aktionærer til
pålydende værdi plus yderligere værdiforøgelse i selskabet,
I¡U GH JLN L IUL KDQGHO $NWLRQ UHUQH YDU XG RYHU VWLIWHUQH
enkeltpersoner bosiddende i Esbjerg, Varde og Tyskland,
KYRUDI DGVNLOOLJH YDU L IDPLOLH PHG NDSWDMQ + 1 $QGHUVHQ
Bestyrelsen bestod af fem medlemmer, som også var ak-
tionærer, og man enedes om at antage en fører til skibet til
HQ nUVO¡Q Sn
NU SOXV DI EUXWWRIUDJWHQ
9
'HU XGRYHU
modtog skibsmægler Rehder også en procentdel af brutto-
IUDJWHQ 6RP NDSWDMQ DQVDWWH PDQ + 1 $QGHUVHQ VRP RJVn
NRP WLO DW IXQJHUH VRP NRUUHVSRQGHUHQGH UHGHU
Efter at have undersøgt forskellige muligheder valgte be-
styrelsen at få bygget et dampskib på skibsværftet Nüsche
&R L 6WHWWLQ 'HW EHVWLOWH IDUW¡M VRP YDU Sn WGZ
EUW RJ HQ PDVNLQNUDIW Sn KN YDU HW IRU GHQ WLG PHJHW
PRGHUQH IDUW¡M 6NLEHW NXQQH I¡UVW EOLYH OHYHUHW L HIWHUnUHW
1911, og for hurtigst muligt at etablere sig på ruten beslut-
tede rederiet at chartre damperen
Zeester
fra Holland, ført
DI NDSWDMQ - / GH *URRW IUD RJ PHG PDM PnQHG
10
)DUW¡MHW
VRP UHGHULHW KDYGH ODGHW E\JJH EOHY YHG VWDEHODÁ¡EQLQJHQ
navngivet S/S
3K¡QL[
Rederiets overordnede forretningsstrategi var at fort-
sætte det gennemprøvede koncept fra
$QQH /RXLVH
af Fanø
med fast rutefart mellem Hamburg og Esbjerg med det nye
fartøj S/S
3K¡QL[
11
, VWDUWHQ YDU GHU HQ XJHQWOLJ DIJDQJ IUD
Esbjerg hver fredag, hvilket fra 1914 dog blev ændret til
DIJDQJ KYHU WLUVGDJ %HIUDJWQLQJVP VVLJW VDWVHGH PDQ Sn DW
slutte fragtkontrakter med andelsvirksomheder og eksportø-
rer af landbrugsprodukter i Danmark, men det skulle hurtigt
vise sig, at transporten af levende kreaturer skulle komme
WLO DW GRPLQHUH IUDJWHQ $OOHUHGH L DSULO VOXWWHGH UHGHULHW VLQ
første kontrakt med kreatureksportører om fragt af kvæg til
Hamburg
12
7UDQVSRUWHQ DI GHQ YLJWLJH GDQVNH ODQGEUXJV-
eksport til England var domineret af DFDS, men ved at
satse på det mindre marked, som ruten mellem Esbjerg og
Hamburg udgjorde, undgik Dampskibsselskabet Phønix i-
PLGOHUWLG HQ GLUHNWH NRQNXUUHQFH PHG ')'6
På rederiets første generalforsamling i maj 1912 var det
derfor en tilfreds formand, der kunne konkludere, at ikke
blot levede den nye damper op til forventningerne, fragtsi-
GHQ XGYLNOHGH VLJ RJVn WLOIUHGVVWLOHQGH $OOLJHYHO NXQQH VHO-
skabet på grund af de mange udgifter til driften kun afsætte
NU WLO GHOLQJ EODQGW DNWLRQ UHUQH
13
I de efterfølgende år oplevede Rederiet Phønix en sti-
JHQGH NRQNXUUHQFH IUD EO D (VEMHUJ 'DPSVNLEVVHOVNDE
29
(Q IXJO 3K¡QL[ EOHY UHGHULHWV HP-
EOHP VRP V\PERO Sn DW UHGHULHW
KDYGH UHMVW VLJ LJHQ HIWHU DW ´$QQH
/RXLVHµ EU QGWH L
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...204