+DQV $QGHUVHQ RJ EHIUDJWHU +DQV 1 3 $QGHUVHQ
          
        
        
          [har]
        
        
          
            per
          
        
        
          
            MXOL
          
        
        
          
            RYHUWDJHW 0 6 ´'$1,;µ DI 'DPSVNLEVVHOVND
          
        
        
          
            EHW ´3+1,;µ $ 6 WLOOLJH PHG GHW WLGOLJHUH UHGHUL·V NRQWRU
          
        
        
          
            Sn KDYQHQ L (VEMHUJ
          
        
        
          
            1\W QDYQ HU 5HGHULHW 3K¡QL[ , 6 .
          
        
        
          Udadtil betød overgangen til den nye selskabsform me-
        
        
          get lidt; rederiet fortsatte det eksisterende charter med Sri
        
        
          /DQND 6KLSSLQJ &RPSDQ\ /WG PHQ UHGXFHUHGH NRQWRUSHU-
        
        
          VRQDOHW WLO NXQ DW EHVWn DI GH WR LQGHKDYHUH $I DUNLYPDWHULD-
        
        
          let kan man se, at arbejdsopgaverne blev fordelt således, at
        
        
          Hans Andersen tog sig af sager vedrørende besætningen og
        
        
          den del af korrespondancen, der var på dansk, mens Hans
        
        
          1 3 $QGHUVHQ VWRG IRU UHJQVNDEHW GHQ HQJHOVNH NRUUHVSRQ-
        
        
          GDQFH RJ HYW XGHQODQGVUHMVHU L IRUELQGHOVH PHG GRNQLQJ HO-
        
        
          OHU VDOJ
        
        
          
            Far & søn: 1970-76
          
        
        
          I 1972 var rederiet tilsyneladende blevet så veletableret, at
        
        
          PDQ NXQQH YRYH DW XGYLGH ÁnGHQ PHG HQGQX HW VNLE 0DQ
        
        
          måtte dog nøjes med at se efter mindre secondhand tonnage,
        
        
          og valget faldt på den tyske coaster M/S
        
        
          
            $OPXW
          
        
        
          Sn EUW
        
        
          PHG nEHQW VKHOWHUG N RJ E\JJHW L +ROODQG L
        
        
          , VHSWHP-
        
        
          ber købte rederiet skibet, som havde ligget i dok et stykke
        
        
          tid
        
        
          70
        
        
          IRU
        
        
          '0 RJ G¡EWH GHW 0 6
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          $QVNDIIHOVHQ
        
        
          blev dog dyrere end først antaget, da rederiet for overho-
        
        
          vedet at få skibet godkendt til sejlads oven i indkøbsprisen
        
        
          PnWWH EHWDOH
        
        
          NU WLO UHJLVWUHULQJ RJ VNLEVWLOV\Q VDPW
        
        
          en masse uventede forbedringer og reparationer
        
        
          71
        
        
          Mens M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          fortsatte med at sejle i Det indiske
        
        
          Ocean for Sri Lanka Shipping, sejlede M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          primært
        
        
          på destinationer langs den europæiske Atlanterhavskyst i
        
        
          NRUWHUHYDUHQGH WLPHFKDUWHU
        
        
          I forbindelse med købet af M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          overvejede rede-
        
        
          ULHW IRU I¡UVWH JDQJ DW VHMOH XQGHU IUHPPHG ÁDJ 0DQ LQGKHQ-
        
        
          WHGH EO D RSO\VQLQJHU RP PXOLJKHGHQ IRU DW LQGUHJLVWUHUH
        
        
          skibet i Panama
        
        
          72
        
        
          PHQ JMRUGH GHUHIWHU LNNH PHUH YHG VDJHQ
        
        
          'HU ÀQGHV LQJHQ RSO\VQLQJHU L DUNLYHW RP KYRUIRU UHGHULHW
        
        
          LNNH VRP Vn PDQJH DQGUH VNLIWHGH WLO IUHPPHG ÁDJ 'HU HU
        
        
          muligt, at de to indehavere ikke ønskede at ændre ved rede-
        
        
          riets nedarvede identitet som et
        
        
          
            dansk
          
        
        
          småskibsrederi, eller
        
        
          DW GH DGPLQLVWUDWLYH YDQVNHOLJKHGHU YLUNHGH XRYHUVNXHOLJH
        
        
          I 1973 forsøgte rederiet for første gang at sælge M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          , da man ønskede at opgive charteraftalen med Sri
        
        
          Lanka Shipping, som ud over en masse problemer kun gav
        
        
          OLGW HOOHU LQWHW RYHUVNXG 'HVXGHQ VNXOOH VNLEHW L GRN RJ PDQ
        
        
          vurderede, at udgifterne hertil plus tidstabet ville blive for
        
        
          omkostningsfuldt for rederiet
        
        
          73
        
        
          , MDQXDU
        
        
          EOHY VNLEHW
        
        
          solgt til Woodnymph Shipping Corp, et Hong Kong rederi
        
        
          indregistreret i Panama
        
        
          74
        
        
          , QRYHPEHU
        
        
          N¡EWH UHGHULHW
        
        
          sit sidste skib, den tidligere M/S
        
        
          
            'UHHVWURP
          
        
        
          bygget i 1967
        
        
          Sn 'HXWVFKH ,QGXVWULH :HUNH /LJHVRP UHGHULHWV DQGHW VNLE
        
        
          YDU GHU WDOH RP HQ EUW FRDVWHU PHG nEHQW VKHOWHUG N
        
        
          Rederiets strategi var fra nu af selv at skaffe befragt-
        
        
          ningsaftalerne eller slutte skibene for timecharter i kortere
        
        
          SHULRGHU 2SHUDWLRQVRPUnGHW YDU (XURSD PHG DIVWLNNHUH
        
        
          RYHU $WODQWHQ RJ DQO¡E L HQNHOWH DIULNDQVNH KDYQH
        
        
          En gennemgang af rederiets personalepapirer viser en
        
        
          bemærkelsesværdig stor udskiftning af besætningsmedlem-
        
        
          PHU Sn GH WR IDUW¡MHU ,V U L SHULRGHQ
        
        
          V\QHV GHU
        
        
          DW KDYH Y UHW HQ XGV GYDQOLJ K¡M XGVNLIWQLQJ DI NDSWDMQHU
        
        
          'HU HU UHJLVWUHUHW
        
        
          IRUVNHOOLJH NDSWDMQHU LQFO IHULHDÁ¡-
        
        
          VHUH Sn UHGHULHWV VNLEH L GHQQH SHULRGH KHUDI EOHY FD
        
        
          fyret og/eller dele af deres løn blev tilbageholdt på grund af
        
        
          ¡NRQRPLVNH XRYHUHQVVWHPPHOVHU 'HU HU Q SSH WYLYO RP
        
        
          at rederiets ringe størrelse til en vis grad afholdt de mest
        
        
          DPELWL¡VH RIÀFHUHU IUD DW V¡JH K\UH Sn UHGHULHWV VNLEH PHQ
        
        
          samarbejdet med kontoret i land var nok hovedårsagen til
        
        
          GHQ VWRUH XGVNLIWQLQJ 3DSLUDUEHMGHW YDU WXQJW RJ WLOOLGHQ WLO
        
        
          RIÀFHUHUQH YDU OLOOH LV U QnU GHW JMDOGW SHQJHVDJHU
        
        
          75
        
        
          'HQ MDQXDU
        
        
          WUDN UHGHU +DQV $QGHUVHQ VLJ XG DI
        
        
          selskabet og overdrog sin andel på 2/3 af samtlige aktiver
        
        
          RJ SDVVLYHU WLO +DQV 1 3 $QGHUVHQ GHU YLGHUHI¡UWH UHGHULHW
        
        
          VRP HW HQNHOWPDQGVÀUPD
        
        
          76
        
        
          .DSWDMQ +DQV $QGHUVHQ YHGEOHY
        
        
          GRJ DW KM OSH WLO Sn NRQWRUHW LQGWLO VLQ G¡G L
        
        
          Selvom man ved overtagelsen af rederiet havde reduceret
        
        
          NRQWRUSHUVRQDOHW RJ XGYLGHW ÁnGHQ PHG HQGQX HW IDUW¡M YDU
        
        
          ¡NRQRPLHQ VWDGLJ PHJHW DQVWUHQJW )RU DW JHQQHPI¡UH HQ
        
        
          IRU\QJHOVH DI ÁnGHQ YDU PDQ GHUIRU Q¡GW WLO DW N¡EH PLQGUH
        
        
          VHFRQGKDQG WRQQDJH ,
        
        
          ·HUQH EOHY GH O QJHUHYDUHQGH WL
        
        
          mecharteraftaler ligeledes opgivet, og rederiet satsede der-
        
        
          HIWHU Sn NRUWHUHYDUHQGH WLPHFKDUWHU
        
        
          39