+DQV $QGHUVHQ RJ EHIUDJWHU +DQV 1 3 $QGHUVHQ
[har]
per
MXOL
RYHUWDJHW 0 6 ´'$1,;µ DI 'DPSVNLEVVHOVND
EHW ´3+‘1,;µ $ 6 WLOOLJH PHG GHW WLGOLJHUH UHGHUL·V NRQWRU
Sn KDYQHQ L (VEMHUJ
1\W QDYQ HU 5HGHULHW 3K¡QL[ , 6 .
Udadtil betød overgangen til den nye selskabsform me-
get lidt; rederiet fortsatte det eksisterende charter med Sri
/DQND 6KLSSLQJ &RPSDQ\ /WG PHQ UHGXFHUHGH NRQWRUSHU-
VRQDOHW WLO NXQ DW EHVWn DI GH WR LQGHKDYHUH $I DUNLYPDWHULD-
let kan man se, at arbejdsopgaverne blev fordelt således, at
Hans Andersen tog sig af sager vedrørende besætningen og
den del af korrespondancen, der var på dansk, mens Hans
1 3 $QGHUVHQ VWRG IRU UHJQVNDEHW GHQ HQJHOVNH NRUUHVSRQ-
GDQFH RJ HYW XGHQODQGVUHMVHU L IRUELQGHOVH PHG GRNQLQJ HO-
OHU VDOJ
Far & søn: 1970-76
I 1972 var rederiet tilsyneladende blevet så veletableret, at
PDQ NXQQH YRYH DW XGYLGH ÁnGHQ PHG HQGQX HW VNLE 0DQ
måtte dog nøjes med at se efter mindre secondhand tonnage,
og valget faldt på den tyske coaster M/S
$OPXW
Sn EUW
PHG nEHQW VKHOWHUG N RJ E\JJHW L +ROODQG L
, VHSWHP-
ber købte rederiet skibet, som havde ligget i dok et stykke
tid
70
IRU
'0 RJ G¡EWH GHW 0 6
3K¡QL[
$QVNDIIHOVHQ
blev dog dyrere end først antaget, da rederiet for overho-
vedet at få skibet godkendt til sejlads oven i indkøbsprisen
PnWWH EHWDOH
NU WLO UHJLVWUHULQJ RJ VNLEVWLOV\Q VDPW
en masse uventede forbedringer og reparationer
71
Mens M/S
'DQL[
fortsatte med at sejle i Det indiske
Ocean for Sri Lanka Shipping, sejlede M/S
3K¡QL[
primært
på destinationer langs den europæiske Atlanterhavskyst i
NRUWHUHYDUHQGH WLPHFKDUWHU
I forbindelse med købet af M/S
3K¡QL[
overvejede rede-
ULHW IRU I¡UVWH JDQJ DW VHMOH XQGHU IUHPPHG ÁDJ 0DQ LQGKHQ-
WHGH EO D RSO\VQLQJHU RP PXOLJKHGHQ IRU DW LQGUHJLVWUHUH
skibet i Panama
72
PHQ JMRUGH GHUHIWHU LNNH PHUH YHG VDJHQ
'HU ÀQGHV LQJHQ RSO\VQLQJHU L DUNLYHW RP KYRUIRU UHGHULHW
LNNH VRP Vn PDQJH DQGUH VNLIWHGH WLO IUHPPHG ÁDJ 'HU HU
muligt, at de to indehavere ikke ønskede at ændre ved rede-
riets nedarvede identitet som et
dansk
småskibsrederi, eller
DW GH DGPLQLVWUDWLYH YDQVNHOLJKHGHU YLUNHGH XRYHUVNXHOLJH
I 1973 forsøgte rederiet for første gang at sælge M/S
'DQL[
, da man ønskede at opgive charteraftalen med Sri
Lanka Shipping, som ud over en masse problemer kun gav
OLGW HOOHU LQWHW RYHUVNXG 'HVXGHQ VNXOOH VNLEHW L GRN RJ PDQ
vurderede, at udgifterne hertil plus tidstabet ville blive for
omkostningsfuldt for rederiet
73
, MDQXDU
EOHY VNLEHW
solgt til Woodnymph Shipping Corp, et Hong Kong rederi
indregistreret i Panama
74
, QRYHPEHU
N¡EWH UHGHULHW
sit sidste skib, den tidligere M/S
'UHHVWURP
bygget i 1967
Sn 'HXWVFKH ,QGXVWULH :HUNH /LJHVRP UHGHULHWV DQGHW VNLE
YDU GHU WDOH RP HQ EUW FRDVWHU PHG nEHQW VKHOWHUG N
Rederiets strategi var fra nu af selv at skaffe befragt-
ningsaftalerne eller slutte skibene for timecharter i kortere
SHULRGHU 2SHUDWLRQVRPUnGHW YDU (XURSD PHG DIVWLNNHUH
RYHU $WODQWHQ RJ DQO¡E L HQNHOWH DIULNDQVNH KDYQH
En gennemgang af rederiets personalepapirer viser en
bemærkelsesværdig stor udskiftning af besætningsmedlem-
PHU Sn GH WR IDUW¡MHU ,V U L SHULRGHQ
V\QHV GHU
DW KDYH Y UHW HQ XGV GYDQOLJ K¡M XGVNLIWQLQJ DI NDSWDMQHU
'HU HU UHJLVWUHUHW
IRUVNHOOLJH NDSWDMQHU LQFO IHULHDÁ¡-
VHUH Sn UHGHULHWV VNLEH L GHQQH SHULRGH KHUDI EOHY FD
fyret og/eller dele af deres løn blev tilbageholdt på grund af
¡NRQRPLVNH XRYHUHQVVWHPPHOVHU 'HU HU Q SSH WYLYO RP
at rederiets ringe størrelse til en vis grad afholdt de mest
DPELWL¡VH RIÀFHUHU IUD DW V¡JH K\UH Sn UHGHULHWV VNLEH PHQ
samarbejdet med kontoret i land var nok hovedårsagen til
GHQ VWRUH XGVNLIWQLQJ 3DSLUDUEHMGHW YDU WXQJW RJ WLOOLGHQ WLO
RIÀFHUHUQH YDU OLOOH LV U QnU GHW JMDOGW SHQJHVDJHU
75
'HQ MDQXDU
WUDN UHGHU +DQV $QGHUVHQ VLJ XG DI
selskabet og overdrog sin andel på 2/3 af samtlige aktiver
RJ SDVVLYHU WLO +DQV 1 3 $QGHUVHQ GHU YLGHUHI¡UWH UHGHULHW
VRP HW HQNHOWPDQGVÀUPD
76
.DSWDMQ +DQV $QGHUVHQ YHGEOHY
GRJ DW KM OSH WLO Sn NRQWRUHW LQGWLO VLQ G¡G L
Selvom man ved overtagelsen af rederiet havde reduceret
NRQWRUSHUVRQDOHW RJ XGYLGHW ÁnGHQ PHG HQGQX HW IDUW¡M YDU
¡NRQRPLHQ VWDGLJ PHJHW DQVWUHQJW )RU DW JHQQHPI¡UH HQ
IRU\QJHOVH DI ÁnGHQ YDU PDQ GHUIRU Q¡GW WLO DW N¡EH PLQGUH
VHFRQGKDQG WRQQDJH ,
·HUQH EOHY GH O QJHUHYDUHQGH WL
mecharteraftaler ligeledes opgivet, og rederiet satsede der-
HIWHU Sn NRUWHUHYDUHQGH WLPHFKDUWHU
39
1...,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,...204