GH Sn
        
        
          WLO DNWLRQ UHUQH 7LO JHQHUDOIRUVDPOLQJHQ L PDUWV
        
        
          1916 måtte formanden bede de tilstedeværende aktionærer
        
        
          om at være diskrete med resultatet, da
        
        
          
            det var mindre hel-
          
        
        
          
            GLJ RP GHW VNXOGH UHIHUHUHV L %ODGHQH
          
        
        
          22
        
        
          I 1916 var nettoge-
        
        
          YLQVWHQ \GHUOLJHUH VWHJHW WLO
        
        
          NU
        
        
          23
        
        
          (Q DI JUXQGHQH WLO
        
        
          at liniefarten til Grimsby blev sådan en succes var, at DFDS
        
        
          ved krigsudbruddet helt havde stoppet sejladsen til engel-
        
        
          ske destinationer og under hele krigen udelukkende sejlede
        
        
          liniefart på indenlandske ruter
        
        
          24
        
        
          'HUPHG YDU PDUNHGHW EOH-
        
        
          vet åbnet op for mindre rederier som Dampskibsselskabet
        
        
          3K¡QL[ RJ 5HGHULHW 9LOOHPRHV
        
        
          Rederiet fortsatte med at besejle ruten Esbjerg-Grimsby
        
        
          uden uheld indtil februar 1917, da Tyskland erklærede uind-
        
        
          VNU QNHW XEnGVNULJ PRG IDUW¡MHU DI DOOH QDWLRQHU 5HGHULHW
        
        
          indstillede al udenrigssejlads
        
        
          25
        
        
          , og fartøjet blev oplagt for
        
        
          RWWH PnQHGHU 'HUHIWHU VHMOHGH 6 6
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          i timecharter for
        
        
          De Danske Sukkerfabrikker med fragt i indenrigs farvan-
        
        
          de
        
        
          26
        
        
          LQGWLO NULJHQ VOXWWHGH
        
        
          9HUGHQVNULJ EHW¡G HQ RPY OWQLQJ IRU UHGHULHW VRP
        
        
          måtte omlægge farten, og da sejlads i internationalt far-
        
        
          vand blev for farligt, var man nødt til at oplægge skibet i
        
        
          HQ O QJHUH SHULRGH NRQRPLVN EOHY GH WUH IHGH nU DÁ¡VW
        
        
          af tre magre år, men modsat så mange andre rederier kom
        
        
          Dampskibsselskabet Phønix igennem krigen uden tab af
        
        
          PDWHULHO HOOHU EHV WQLQJ
        
        
          Ved fredsslutningen var rederiet derfor klar til at påtage
        
        
          VLJ Q\H RSJDYHU
        
        
          
            Tilbage i linefart: Mellemkrigsårene, 1918-39
          
        
        
          'H PHJHW K¡MH IUDJWUDWHU XQGHU 9HUGHQVNULJ YDU NRPPHW
        
        
          alle neutrale rederier til gode, og der blev generelt udbetalt
        
        
          meget høje dividender i denne periode
        
        
          27
        
        
          'HU YDU GHUIRU LNNH
        
        
          noget udsædvanligt i, at rederiet udbetalte en så stor del af
        
        
          RYHUVNXGGHW WLO VLQH DNWLRQ UHU
        
        
          Uheldigvis medførte denne generøse udbetalingspolitik,
        
        
          at rederiet forpassede chancen til at konsolidere sig og der-
        
        
          for stod uden væsentlige økonomiske reserver til at klare de
        
        
          KnUGH PHOOHPNULJVnU (Q OLJQHQGH VLWXDWLRQ RSOHYHGH PDQJH
        
        
          andre danske rederier i efterkrigstiden, herunder også vel-
        
        
          etablerede rederier som DFDS
        
        
          28
        
        
          I det første år efter krigen forsatte rederiet med at sejle
        
        
          med gods i indenrigs farvand, men i 1919 udvides farten til
        
        
          RJVn DW RPIDWWH SULP UW HQJHOVNH GHVWLQDWLRQHU 'ULIWVIRUPHQ
        
        
          var i disse år individuelt sluttede rejser eller korterevarende
        
        
          WLPHFKDUWHU $OOLJHYHO YDU GHW Q¡GYHQGLJW DW RSO JJH VNLEHW
        
        
          i syv måneder i 1921 på grund af  vanskelighederne med at
        
        
          få sluttet fragt, de høje udgifter til hyre samt efterkrigstidens
        
        
          valutavanskeligheder
        
        
          29
        
        
          I vinteren 1920/1921 rettede rederiets gamle samarbejds-
        
        
          partner i Hamburg, skibsmægler Carsten Rehder, henven-
        
        
          delse til rederiet for at få genoptaget den gamle rutefart mel-
        
        
          OHP (VEMHUJ RJ +DPEXUJ (IWHU HQ GHO RYHUYHMHOVHU EHVOXW-
        
        
          tede bestyrelsen i januar 1922 at genåbne ruten
        
        
          30
        
        
          med fragt
        
        
          DI VW\NJRGV RJ NUHDWXUHU VDPW HQNHOWH SDVVDJHUHU
        
        
          Det var ikke kun rederiet, der havde svært ved at vende
        
        
          WLOEDJH WLO GHQ YDQWH VHMODGV (NVSRUWHQ IUD (VEMHUJ +DYQ Qn-
        
        
          ede først i 1922 førkrigsniveauet, og der var kun langsomt
        
        
          kommet gang i de sædvanlige fragtruter
        
        
          31
        
        
          Samme år udtrykte kaptajn Hans Nielsen Andersen over
        
        
          for bestyrelsen ønske om at gå i land for at overtage posten
        
        
          VRP GLUHNW¡U +DQV V¡Q KDYGH HQGQX LNNH GHQ Q¡GYHQGLJH
        
        
          HUIDULQJ WLO DW RYHUWDJH NDSWDMQVSRVWHQ PHQ + 1 $QGHUVHQ
        
        
          forsikrede bestyrelsen om, at han
        
        
          
            kunde skaffe en egnet mid-
          
        
        
          
            lertidig Stedfortræder
          
        
        
          32
        
        
          
            .
          
        
        
          Bemærkningen er vigtig, fordi den
        
        
          YLVHU DW NDSWDMQ + 1 $QGHUVHQ VXFFHVIXOGW KDYGH HWDEOHUHW
        
        
          sin søn, Hans Andersen, som sin naturlige efterfølger over
        
        
          for resten af bestyrelsen og dermed styrket familiens bånd
        
        
          WLO UHGHULHW ,
        
        
          ÀN KDQ OLJHOHGHV JHQHUDOIRUVDPOLQJHQV
        
        
          tilladelse til at overdrage en aktie til hver af sine sønner,
        
        
          VRP KLGWLO SJD YHGW JWHUQH LNNH KDYGH KDIW PXOLJKHG IRU DW
        
        
          anskaffe sig aktier
        
        
          33
        
        
          I juni 1926 blev Hans Andersen ansat som kaptajn på S/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          HIWHU DW NDSWDMQ 1LHOVHQ GH IRUHJnHQGH ÀUH nU KDY-
        
        
          de ført fartøjet med Hans Andersen som styrmand
        
        
          34
        
        
          +DQV
        
        
          Andersen skulle hurtig komme til at vise sit værd, for i okto-
        
        
          ber samme år løb
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          på vej mod Esbjerg ind i en orkan
        
        
          XG IRU +HOJRODQG 8QGHU GHQ KnUGH V¡ IRUVNXEEHGH ODVWHQ VLJ
        
        
          RJ NDSWDMQ VW\UPDQG RJ URUJ QJHU EOHY VN\OOHW RYHU ERUG
        
        
          Kaptajn Hans Andersen reddede sig imidlertid om bord igen,
        
        
          mens de to besætningsmedlemmer forsvandt i den høje sø
        
        
          35
        
        
          31