GH Sn
WLO DNWLRQ UHUQH 7LO JHQHUDOIRUVDPOLQJHQ L PDUWV
1916 måtte formanden bede de tilstedeværende aktionærer
om at være diskrete med resultatet, da
det var mindre hel-
GLJ RP GHW VNXOGH UHIHUHUHV L %ODGHQH
22
I 1916 var nettoge-
YLQVWHQ \GHUOLJHUH VWHJHW WLO
NU
23
(Q DI JUXQGHQH WLO
at liniefarten til Grimsby blev sådan en succes var, at DFDS
ved krigsudbruddet helt havde stoppet sejladsen til engel-
ske destinationer og under hele krigen udelukkende sejlede
liniefart på indenlandske ruter
24
'HUPHG YDU PDUNHGHW EOH-
vet åbnet op for mindre rederier som Dampskibsselskabet
3K¡QL[ RJ 5HGHULHW 9LOOHPRHV
Rederiet fortsatte med at besejle ruten Esbjerg-Grimsby
uden uheld indtil februar 1917, da Tyskland erklærede uind-
VNU QNHW XEnGVNULJ PRG IDUW¡MHU DI DOOH QDWLRQHU 5HGHULHW
indstillede al udenrigssejlads
25
, og fartøjet blev oplagt for
RWWH PnQHGHU 'HUHIWHU VHMOHGH 6 6
3K¡QL[
i timecharter for
De Danske Sukkerfabrikker med fragt i indenrigs farvan-
de
26
LQGWLO NULJHQ VOXWWHGH
9HUGHQVNULJ EHW¡G HQ RPY OWQLQJ IRU UHGHULHW VRP
måtte omlægge farten, og da sejlads i internationalt far-
vand blev for farligt, var man nødt til at oplægge skibet i
HQ O QJHUH SHULRGH ‘NRQRPLVN EOHY GH WUH IHGH nU DÁ¡VW
af tre magre år, men modsat så mange andre rederier kom
Dampskibsselskabet Phønix igennem krigen uden tab af
PDWHULHO HOOHU EHV WQLQJ
Ved fredsslutningen var rederiet derfor klar til at påtage
VLJ Q\H RSJDYHU
Tilbage i linefart: Mellemkrigsårene, 1918-39
'H PHJHW K¡MH IUDJWUDWHU XQGHU 9HUGHQVNULJ YDU NRPPHW
alle neutrale rederier til gode, og der blev generelt udbetalt
meget høje dividender i denne periode
27
'HU YDU GHUIRU LNNH
noget udsædvanligt i, at rederiet udbetalte en så stor del af
RYHUVNXGGHW WLO VLQH DNWLRQ UHU
Uheldigvis medførte denne generøse udbetalingspolitik,
at rederiet forpassede chancen til at konsolidere sig og der-
for stod uden væsentlige økonomiske reserver til at klare de
KnUGH PHOOHPNULJVnU (Q OLJQHQGH VLWXDWLRQ RSOHYHGH PDQJH
andre danske rederier i efterkrigstiden, herunder også vel-
etablerede rederier som DFDS
28
I det første år efter krigen forsatte rederiet med at sejle
med gods i indenrigs farvand, men i 1919 udvides farten til
RJVn DW RPIDWWH SULP UW HQJHOVNH GHVWLQDWLRQHU 'ULIWVIRUPHQ
var i disse år individuelt sluttede rejser eller korterevarende
WLPHFKDUWHU $OOLJHYHO YDU GHW Q¡GYHQGLJW DW RSO JJH VNLEHW
i syv måneder i 1921 på grund af vanskelighederne med at
få sluttet fragt, de høje udgifter til hyre samt efterkrigstidens
valutavanskeligheder
29
I vinteren 1920/1921 rettede rederiets gamle samarbejds-
partner i Hamburg, skibsmægler Carsten Rehder, henven-
delse til rederiet for at få genoptaget den gamle rutefart mel-
OHP (VEMHUJ RJ +DPEXUJ (IWHU HQ GHO RYHUYHMHOVHU EHVOXW-
tede bestyrelsen i januar 1922 at genåbne ruten
30
med fragt
DI VW\NJRGV RJ NUHDWXUHU VDPW HQNHOWH SDVVDJHUHU
Det var ikke kun rederiet, der havde svært ved at vende
WLOEDJH WLO GHQ YDQWH VHMODGV (NVSRUWHQ IUD (VEMHUJ +DYQ Qn-
ede først i 1922 førkrigsniveauet, og der var kun langsomt
kommet gang i de sædvanlige fragtruter
31
Samme år udtrykte kaptajn Hans Nielsen Andersen over
for bestyrelsen ønske om at gå i land for at overtage posten
VRP GLUHNW¡U +DQV V¡Q KDYGH HQGQX LNNH GHQ Q¡GYHQGLJH
HUIDULQJ WLO DW RYHUWDJH NDSWDMQVSRVWHQ PHQ + 1 $QGHUVHQ
forsikrede bestyrelsen om, at han
kunde skaffe en egnet mid-
lertidig Stedfortræder
32
.
Bemærkningen er vigtig, fordi den
YLVHU DW NDSWDMQ + 1 $QGHUVHQ VXFFHVIXOGW KDYGH HWDEOHUHW
sin søn, Hans Andersen, som sin naturlige efterfølger over
for resten af bestyrelsen og dermed styrket familiens bånd
WLO UHGHULHW ,
ÀN KDQ OLJHOHGHV JHQHUDOIRUVDPOLQJHQV
tilladelse til at overdrage en aktie til hver af sine sønner,
VRP KLGWLO SJD YHGW JWHUQH LNNH KDYGH KDIW PXOLJKHG IRU DW
anskaffe sig aktier
33
I juni 1926 blev Hans Andersen ansat som kaptajn på S/S
3K¡QL[
HIWHU DW NDSWDMQ 1LHOVHQ GH IRUHJnHQGH ÀUH nU KDY-
de ført fartøjet med Hans Andersen som styrmand
34
+DQV
Andersen skulle hurtig komme til at vise sit værd, for i okto-
ber samme år løb
3K¡QL[
på vej mod Esbjerg ind i en orkan
XG IRU +HOJRODQG 8QGHU GHQ KnUGH V¡ IRUVNXEEHGH ODVWHQ VLJ
RJ NDSWDMQ VW\UPDQG RJ URUJ QJHU EOHY VN\OOHW RYHU ERUG
Kaptajn Hans Andersen reddede sig imidlertid om bord igen,
mens de to besætningsmedlemmer forsvandt i den høje sø
35
31
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...204