WRQV 2YHU KDOYGHOHQ DI GHW HNVSRUWHUHGH JRGV EOHY
        
        
          fragtet af det københavnske linierederi DFDS
        
        
          2
        
        
          , mens resten
        
        
          blev fragtet af små eller mellemstore rederier, som ofte var
        
        
          KMHPPHK¡UHQGH L (VEMHUJ 'HW EORPVWUHQGH HNVSRUWPDUNHG
        
        
          førte nemlig til etablering af en række mindre esbjergen-
        
        
          VLVNH UHGHULHU EO D GDPSVNLEVVHOVNDEHUQH 'DQLD -\OODQG
        
        
          RJ 'DPSVNLEVVHOVNDEHW 3K¡QL[ 0RGVDW UHGHULHW 3K¡QL[
        
        
          ÀN GH ÁHVWH DI GLVVH VPnVNLEVUHGHULHU NXQ HQ NRUW OHYHWLG
        
        
          3
        
        
          Det største esbjergensiske rederi var dampskibsselskabet
        
        
          Vesterhavet, som blev etableret i 1895 og udviklede sig til et
        
        
          DI 'DQPDUNV VW¡UVWH UHGHULJUXSSHU 'HW KDU L GDJ KRYHGV GH
        
        
          L .¡EHQKDYQ RJ HU EHGUH NHQGW VRP - /DXULW]HQ
        
        
          I denne artikel benyttes betegnelsen ”småskibsrederi”
        
        
          bredt om alle rederier, som driver småskibsfart, hvorved
        
        
          menes skibsfart, der dækker sejlads uden- og indenrigs med
        
        
          små skibe
        
        
          4
        
        
          , og med ”små” forstået som en relativ størrelse,
        
        
          GHU QGUHGH VLJ RYHU WLG
        
        
          Etableringen af Dampskibsselskabet Phønix A/S fandt
        
        
          VWHG GHQ PDUWV
        
        
          L 9DUGH %DQNV NRQWRUHU L (VEMHUJ
        
        
          5
        
        
          Til stede var kaptajn Hans Nielsen Andersen fra Fanø,
        
        
          Skibsmægler Carsten Rehder fra Altona, samt repræsen-
        
        
          tanter fra Jysk Andels Foderstofforretning, Esbjerg Andels
        
        
          6ODJWHUL - : 3DOOXGDQV (IWHUI¡OJHU L 9DUGH RJ .¡EPDQG
        
        
          &KULVWLDQVHQ IUD (VEMHUJ P Á 5HGHULHWV IRUPnO VRP IUHP-
        
        
          gik af vedtægternes §2, var:
        
        
          
            DW GULYH IUDJWIDUW PHOOHP ,QG
          
        
        
          
            RJ 8GODQG V UOLJ (VEMHUJ +DPEXUJ PHG HW GHUWLO LQGUHWWHW
          
        
        
          
            'DPSVNLE .
          
        
        
          Ved at inddrage andelsvirksomheder i ejerkred-
        
        
          sen håbede man utvivlsomt på at styrke forretningsgrund-
        
        
          laget, idet man hermed sikrede sig adgangen til nogle
        
        
          af landsdelens storeksportører af landbrugsprodukter til
        
        
          7\VNODQG 9DUGH %DQN EOHY GHW Q\H UHGHULV EDQNIRUELQGHOVH
        
        
          og fortsatte med at stå for rederiets bankforretninger, ind-
        
        
          WLO UHGHULHWV OXNQLQJ L
        
        
          5HGHULHWV IRUPnO RJ RSE\JQLQJ
        
        
          med en ejerkreds af lokale virksomheder og enkeltpersoner
        
        
          var typisk for de småskibsrederier, der samtidig skød op i
        
        
          (VEMHUJ
        
        
          +RYHGP QGHQH EDJ LQLWLDWLYHW YDU NDSWDMQ+ 1 $QGHUVHQ
        
        
          RJ VNLEVP JOHU & 5HKGHU VRP KDYH NHQGW KLQDQGHQ VLGHQ
        
        
          28
        
        
          
            6 6 3K¡QL[