Under Hans Andersens kommando reddede fartøjet sig til
        
        
          Esbjerg, hvor det lagde til kaj med kraftig slagside, og begi-
        
        
          YHQKHGHQ EOHY IRUHYLJHW DI HQ IRWRJUDI IUD 9HVWN\VWHQ
        
        
          Man havde i bestyrelsen igennem 1920’erne jævnligt
        
        
          diskuteret en udskiftning af S/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          , fordi skibet var for
        
        
          lille og havde for store driftsomkostninger i forhold til kon-
        
        
          kurrenterne, men først i 1929 havde rederiet det fornødne
        
        
          økonomiske råderum til at foretage den hårdt tiltrængte ud-
        
        
          VNLIWQLQJ 3n JHQHUDOIRUVDPOLQJHQ L PDUWV
        
        
          YHGWRJ PDQ
        
        
          DW XGYLGH DNWLHNDSLWDOHQ PHG
        
        
          NU VRP EOHY XGEXGW WLO
        
        
          NXUV
        
        
          IRU DW ÀQDQVLHUH N¡EHW DI HW Q\W IDUW¡M 'HUXGRYHU
        
        
          blev rederiets formål ændret, således at det ikke længere
        
        
          fremgik, hvor fragtfarten skulle foregå
        
        
          36
        
        
          I september 1930 blev S/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          endelig solgt
        
        
          37
        
        
          sam-
        
        
          tidig med, at rederiet anskaffede sig et større fartøj, som
        
        
          også blev navngivet
        
        
          
            3K¡QL[ 6WRUH 3K¡QL[
          
        
        
          , som det nye far-
        
        
          tøj M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          internt kom til at hedde, var et stålbygget
        
        
          PRWRUIDUW¡M Sn EUW RJ GHUPHG Q VWHQ WUH JDQJH Vn VWRUW
        
        
          VRP GHW IDUW¡M GHW DÁ¡VWH 'HW NXQQH VN\GH HQ IDUW DI ô
        
        
          NQRE RJ NU YHGH HQ EHV WQLQJ Sn PDQG 6NLEHW YDU N¡EW
        
        
          VRP EUXJW WRQQDJH 2SULQGHOLJ YDU GHW E\JJHW L
        
        
          Sn *
        
        
          Seebech A/G, Wesermünde, og det havde før sejlet under
        
        
          navnet
        
        
          
            Toreador
          
        
        
          0RWRUVNLEH DI VWnO EOHY IRU DOYRU DOPLQ-
        
        
          GHOLJH L GHQ GDQVNH VPnVNLEVÁnGH L O¡EHW DI
        
        
          ·HUQH PHQ
        
        
          Sn JUXQG DI GHW GnUOLJH IUDJWPDUNHG EOHY GH ÁHVWH IDUW¡MHU
        
        
          købt secondhand
        
        
          38
        
        
          'HU YDU GHUIRU LQWHW XGV GYDQOLJW L DW
        
        
          rederiet ikke kontraherede et nyt fartøj, men valgt at købe
        
        
          EUXJW WRQQDJH
        
        
          Ud over at rederiet nu havde større fragtkapacitet, skete
        
        
          GHU NXQ VPn QGULQJHU L UXWHIDUWHQ ,
        
        
          YDU VHMOSODQHQ Vn-
        
        
          ledes, at skibet afgik fra Esbjerg om onsdagen med anløb i
        
        
          +DPEXUJ RP O¡UGDJHQ 6DPPH nU RSK¡UWH PDQ PHG DW IUDJWH
        
        
          NUHDWXUHU RJ IUDJWHQ EHVWRG GHUHIWHU XGHOXNNHQGH DI VW\NJRGV
        
        
          Igennem både 1920’erne og 1930’erne kæmpede rederiet
        
        
          med store økonomiske vanskeligheder på grund af dårlige
        
        
          IUDJWUDWHU IRU VPn ODGQLQJHU RJ ¡JHW NRQNXUUHQFH 6nOHGHV
        
        
          JLN UHGHULHW XG DI
        
        
          PHG HW XQGHUVNXG Sn
        
        
          NU Sn
        
        
          trods af, at man havde forsøgt at mindske udgifterne ved at
        
        
          lægge skibet op i tre måneder
        
        
          39
        
        
          I 1936 døde rederiets stifter kaptajn Hans Nielsen An-
        
        
          dersen, og sønnen Hans Andersen overtog nu også faderens
        
        
          post som korresponderende reder med dertil hørende ad-
        
        
          PLQLVWUDWLYH IRUSOLJWHOVHU L UHGHULHW )DGHUHQV DQGHO DI GHW
        
        
          almindelige kontorarbejde blev dog overtaget af rederiets
        
        
          bogholder Steensgaard
        
        
          40
        
        
          Samlet set formåede rederiet - på trods af de hårde år
        
        
          HIWHU 9HUGHQVNULJ DW JHQHWDEOHUH VLJ Sn UXWHQ (VEMHUJ
        
        
          +DPEXUJ PHG VLQH JDPOH VDPDUEHMGVSDUWQHUH 5XWHQ JDY L
        
        
          starten jævnligt underskud, men blev efterhånden en renta-
        
        
          EHO IRUUHWQLQJ IRU UHGHULHW *HQHUHOW YDU KHOH PHOOHPNULJVWL-
        
        
          den imidlertid en vanskelig tid for rederiet på grund af de
        
        
          ODYH IUDJWUDWHU RJ YDQVNHOLJKHGHQ PHG DW VNDIIH QRN IUDJW
        
        
          7URGV GLVVH YDQVNHOLJKHGHU ÀN PDQ L
        
        
          JHQQHPI¡UW HQ
        
        
          hårdt tiltrængt udskiftning af tonnagen, hvorved man sam-
        
        
          WLGLJ ÀN ¡JHW IUDJWNDSDFLWHWHQ , GHQQH SHULRGH JHQQHPJLN
        
        
          UHGHULHW RJVn HW JHQHUDWLRQVVNLIWH
        
        
          Modsat mange andre samtidige rederier ser det ikke ud
        
        
          til, at bestyrelsen i rederiet Phønix var en del af et større
        
        
          ORNDOW QHWY UN DI SHUVRQHU LQGHQ IRU VNLEVIDUWHQ %ODQGW DN-
        
        
          tionærerne var der et par andelsforeninger, som var ekspor-
        
        
          tører af landbrugsprodukter og dermed havde en generel in-
        
        
          teresse i fragtbranchen, men deres synspunkter kom aldrig
        
        
          WLO DW SU JH OHGHOVHQ 7LOV\QHODGHQGH YDU UHGHULHWV EHVW\UHO-
        
        
          sesmedlemmer ikke involverede i andre rederier, og når det
        
        
          kom til kontakter og maritim ekspertise, benyttede rederiet
        
        
          stort set kun Hans Nielsen Andersens forbindelser
        
        
          41
        
        
          'HW
        
        
          gjorde rederiet sårbart, fordi man hovedsageligt baserede
        
        
          VLJ Sn HQ SHUVRQV HUIDULQJVJUXQGODJ +HUL OLJJHU QRN RJVn HQ
        
        
          del af grunden til, at Familien Andersen formåede at bevare
        
        
          VLQ SRVLWLRQ L UHGHULHW
        
        
          
            Krigssejlads og 2. Verdenskrig: 1939-45
          
        
        
          Ved krigsudbruddet i september 1939 besluttede rederiet
        
        
          oprindeligt at lade M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          fortsætte som hidtil på ruten
        
        
          Esbjerg-Hamburg
        
        
          42
        
        
          , men allerede to dage efter valgte besty-
        
        
          relsen at opsige skibets fragtkontrakter og oplægge skibet
        
        
          SJD GHQ VS QGWH LQWHUQDWLRQDOH VLWXDWLRQ
        
        
          43
        
        
          .RUW HIWHU JHQ-
        
        
          optog man dog sejladsen, men denne gang til destinationer i
        
        
          England og med den indskrænkning, at man kun ville have
        
        
          neutralt gods som ladning
        
        
          44
        
        
          32