Under Hans Andersens kommando reddede fartøjet sig til
Esbjerg, hvor det lagde til kaj med kraftig slagside, og begi-
YHQKHGHQ EOHY IRUHYLJHW DI HQ IRWRJUDI IUD 9HVWN\VWHQ
Man havde i bestyrelsen igennem 1920’erne jævnligt
diskuteret en udskiftning af S/S
3K¡QL[
, fordi skibet var for
lille og havde for store driftsomkostninger i forhold til kon-
kurrenterne, men først i 1929 havde rederiet det fornødne
økonomiske råderum til at foretage den hårdt tiltrængte ud-
VNLIWQLQJ 3n JHQHUDOIRUVDPOLQJHQ L PDUWV
YHGWRJ PDQ
DW XGYLGH DNWLHNDSLWDOHQ PHG
NU VRP EOHY XGEXGW WLO
NXUV
IRU DW ÀQDQVLHUH N¡EHW DI HW Q\W IDUW¡M 'HUXGRYHU
blev rederiets formål ændret, således at det ikke længere
fremgik, hvor fragtfarten skulle foregå
36
I september 1930 blev S/S
3K¡QL[
endelig solgt
37
sam-
tidig med, at rederiet anskaffede sig et større fartøj, som
også blev navngivet
3K¡QL[ 6WRUH 3K¡QL[
, som det nye far-
tøj M/S
3K¡QL[
internt kom til at hedde, var et stålbygget
PRWRUIDUW¡M Sn EUW RJ GHUPHG Q VWHQ WUH JDQJH Vn VWRUW
VRP GHW IDUW¡M GHW DÁ¡VWH 'HW NXQQH VN\GH HQ IDUW DI ô
NQRE RJ NU YHGH HQ EHV WQLQJ Sn PDQG 6NLEHW YDU N¡EW
VRP EUXJW WRQQDJH 2SULQGHOLJ YDU GHW E\JJHW L
Sn *
Seebech A/G, Wesermünde, og det havde før sejlet under
navnet
Toreador
0RWRUVNLEH DI VWnO EOHY IRU DOYRU DOPLQ-
GHOLJH L GHQ GDQVNH VPnVNLEVÁnGH L O¡EHW DI
·HUQH PHQ
Sn JUXQG DI GHW GnUOLJH IUDJWPDUNHG EOHY GH ÁHVWH IDUW¡MHU
købt secondhand
38
'HU YDU GHUIRU LQWHW XGV GYDQOLJW L DW
rederiet ikke kontraherede et nyt fartøj, men valgt at købe
EUXJW WRQQDJH
Ud over at rederiet nu havde større fragtkapacitet, skete
GHU NXQ VPn QGULQJHU L UXWHIDUWHQ ,
YDU VHMOSODQHQ Vn-
ledes, at skibet afgik fra Esbjerg om onsdagen med anløb i
+DPEXUJ RP O¡UGDJHQ 6DPPH nU RSK¡UWH PDQ PHG DW IUDJWH
NUHDWXUHU RJ IUDJWHQ EHVWRG GHUHIWHU XGHOXNNHQGH DI VW\NJRGV
Igennem både 1920’erne og 1930’erne kæmpede rederiet
med store økonomiske vanskeligheder på grund af dårlige
IUDJWUDWHU IRU VPn ODGQLQJHU RJ ¡JHW NRQNXUUHQFH 6nOHGHV
JLN UHGHULHW XG DI
PHG HW XQGHUVNXG Sn
NU Sn
trods af, at man havde forsøgt at mindske udgifterne ved at
lægge skibet op i tre måneder
39
I 1936 døde rederiets stifter kaptajn Hans Nielsen An-
dersen, og sønnen Hans Andersen overtog nu også faderens
post som korresponderende reder med dertil hørende ad-
PLQLVWUDWLYH IRUSOLJWHOVHU L UHGHULHW )DGHUHQV DQGHO DI GHW
almindelige kontorarbejde blev dog overtaget af rederiets
bogholder Steensgaard
40
Samlet set formåede rederiet - på trods af de hårde år
HIWHU 9HUGHQVNULJ DW JHQHWDEOHUH VLJ Sn UXWHQ (VEMHUJ
+DPEXUJ PHG VLQH JDPOH VDPDUEHMGVSDUWQHUH 5XWHQ JDY L
starten jævnligt underskud, men blev efterhånden en renta-
EHO IRUUHWQLQJ IRU UHGHULHW *HQHUHOW YDU KHOH PHOOHPNULJVWL-
den imidlertid en vanskelig tid for rederiet på grund af de
ODYH IUDJWUDWHU RJ YDQVNHOLJKHGHQ PHG DW VNDIIH QRN IUDJW
7URGV GLVVH YDQVNHOLJKHGHU ÀN PDQ L
JHQQHPI¡UW HQ
hårdt tiltrængt udskiftning af tonnagen, hvorved man sam-
WLGLJ ÀN ¡JHW IUDJWNDSDFLWHWHQ , GHQQH SHULRGH JHQQHPJLN
UHGHULHW RJVn HW JHQHUDWLRQVVNLIWH
Modsat mange andre samtidige rederier ser det ikke ud
til, at bestyrelsen i rederiet Phønix var en del af et større
ORNDOW QHWY UN DI SHUVRQHU LQGHQ IRU VNLEVIDUWHQ %ODQGW DN-
tionærerne var der et par andelsforeninger, som var ekspor-
tører af landbrugsprodukter og dermed havde en generel in-
teresse i fragtbranchen, men deres synspunkter kom aldrig
WLO DW SU JH OHGHOVHQ 7LOV\QHODGHQGH YDU UHGHULHWV EHVW\UHO-
sesmedlemmer ikke involverede i andre rederier, og når det
kom til kontakter og maritim ekspertise, benyttede rederiet
stort set kun Hans Nielsen Andersens forbindelser
41
'HW
gjorde rederiet sårbart, fordi man hovedsageligt baserede
VLJ Sn HQ SHUVRQV HUIDULQJVJUXQGODJ +HUL OLJJHU QRN RJVn HQ
del af grunden til, at Familien Andersen formåede at bevare
VLQ SRVLWLRQ L UHGHULHW
Krigssejlads og 2. Verdenskrig: 1939-45
Ved krigsudbruddet i september 1939 besluttede rederiet
oprindeligt at lade M/S
3K¡QL[
fortsætte som hidtil på ruten
Esbjerg-Hamburg
42
, men allerede to dage efter valgte besty-
relsen at opsige skibets fragtkontrakter og oplægge skibet
SJD GHQ VS QGWH LQWHUQDWLRQDOH VLWXDWLRQ
43
.RUW HIWHU JHQ-
optog man dog sejladsen, men denne gang til destinationer i
England og med den indskrænkning, at man kun ville have
neutralt gods som ladning
44
32
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...204