(QNHOWPDQGVÀUPD
Antallet af danske småskibsrederier gik kraftigt tilbage i
O¡EHW DI
·HUQH RJ ·HUQH 5HGHULHU PHG ÁnGHU Sn
PHOOHP RJ
EUW IDOGW VnOHGHV IUD RYHU
L I¡UVWH
halvdel af 1970’erne til 136 i starten af 1990’erne
77
'HQ WLO-
tagende konkurrence fra landtransport og ikke mindst de sta-
dig mere effektive lastbiler kunne tydeligt mærkes af grup-
pen af mindre rederier, og også økonomien i Phønix blev
\GHUOLJHUH DQVWUHQJW , JHQQHP ·HUQH KDYGH UHGHULHWV
RYHUVNXG Y UHW Vn EHVNHGHQW DW +DQV 1 3 $QGHUVHQ ÁHUH
DI nUHQH YDU KHOW IULWDJHW IRU DW EHWDOH VNDW SJD VLQ OLOOH LQG-
komst
78
)RUGL UHGHULHWV ¡NRQRPL YDU Vn DQVWUHQJW YDU PDQ
meget påpasselig med at få alle sine udeståender og alle tab
L IRUELQGHOVH PHG KDYDUL XQGHU WLPHFKDUWHU KMHP LJHQ , ÁHUH
tilfælde førte det til juridiske sager om betaling og udestå-
HQGH 2IWH YDU EHO¡EHQH VPn XQGHU
NU RJ GHW VNHWH
ÁHUH JDQJH DW VDJHQ EOHY DIJMRUW WLO IRUGHO IRU PRGSDUWHQ
HOOHU DW RPNRVWQLQJHUQH RYHUVWHJ IRUOLJVEHO¡EHW
Særligt to sager var med til at udmatte rederiets økonomi
\GHUOLJHUH 'HQ I¡UVWH YDU GHQ VnNDOGWH µ6LOGHVDJµ VRP GUH-
jede sig om et havari med M/S
3K¡QL[
GHQ MDQXDU
Sn UHMVH IUD 3HHO ,VOH RI 0DQ WLO .ROREU]HJ 3ROHQ XQGHU
WLPHFKDUWHU IRU 0RUWHQVHQ /DQJH .¡EHQKDYQ 8QGHU UHM
sen forskubbede skibets last af saltede sild i tønder sig,
og besætningen måtte udsende
mayday
RJ IRUODGH VNLEHW
Skibet sank dog ikke som ventet og blev bugseret til nød-
KDYQ L &DUERVW ,VOH RI 6N\H cUVDJHQ WLO KDYDULHW YDU DW
skibets bevægelser havde trykket sildetønderne af plastic ud
af facon og dermed fået lågene til at hoppe af og indholdet
WLO DW O¡EH XG KYLONHW KDYGH JLYHW VNLEHW VODJVLGH (Q DOYRU-
lig maskinskade blev efterfølgende konstateret i maj og vur-
deret til at hidrøre fra havariet
79
'HU EOHY JMRUW HUVWDWQLQJV-
NUDY RYHU IRU GHW FKDUWUHQGH ÀUPD RJ UHGHULHW EOHY WLONHQGW
erstatning for tidstab og dokning, men den efterfølgende sag
om erstatningens størrelse blev først afgjort i 1981, fem år
efter havariet
80
Den anden sag var den såkaldte ”Union Transport-sag”,
VRP ÀN IDWDOH NRQVHNYHQVHU IRU UHGHULHW , DXJXVW
YDU
M/S
'DQL[
chartret af Union Transport, London, som hav-
GH EHQ\WWHW VNLEHW YHG ÁHUH OHMOLJKHGHU 'HQ HOOHU
DXJXVW ÀN UHGHULHW PLVWDQNH RP DW 8QLRQ 7UDQVSRUW YDU
ved at gå konkurs, og rederiet frygtede, at man ud over
tilgodehavende tidsfragt ville komme til at hæfte for en
U NNH XEHWDOWH KDYQHDIUHJQLQJHU , DOW YXUGHUHGH UHGHULHW
DW GH KDYGH
NU WLO JRGH KRV 8QLRQ 7UDQVSRUW 9LD
Danske Rederes Retsværn gjorde rederiet - for at få dækket
sit udestående - derfor udlæg i ladningen, mens skibet var i
KDYQ 'HW YLVWH VLJ LPLGOHUWLG DW 8QLRQ 7UDQVSRUW YDU EHWD-
lingsdygtigt, og at rederiet oven i købet havde overvurderet
VLW WLOJRGHKDYHQGH EHWUDJWHOLJW 5HGHULHW PnWWH GHUIRU L GH-
FHPEHU UHGXFHUH VLQH NUDY WLO
'0
81
3n EDJJUXQG DI
dette gjorde befragterne modkrav, og rederiet endte med en
VWRU ¡NRQRPLVN OXVVLQJ Sn RS PRG
NU L
7DEHW
var en af årsagerne til, at rederiet var nødt til at sælge M/S
3K¡QL[
samme år
82
Efterfølgende forsøgte rederiet at føre voldgiftssag mod
Danske Rederes Retsværn for dårlig rådgivning og deref-
WHU IRU DW RSQn HQ QHGV WWHOVH DI KRQRUDUHW 6DJHQ HQGWH L
DSULO
KYRU UHGHULHW LQGJLN IRUOLJ RP DW EHWDOH
NU VYDUHQGH WLO
DI GHW RSULQGHOLJH KRQRUDU WLO 'DQVNH
5HGHUHV 5HWVY UQ
Udgifterne til ”Union Transport-sagen” og en uventet dyr
klasning af M/S
3K¡QL[
tvang rederiet til at sælge skibet
L
Sn IRUODQJHQGH DI 9DUGH EDQN )DUW¡MHW EOHY VROJW WLO
+HQQLQJ + +DQVHQ 0DUVWDO RJ RPG¡EW 0 6
Minde.
Salget
LQGEUDJWH JRGW PLOOLRQHU NU RJ SHQJHQH JLN WLO DW LQGO¡VH
QRJHW DI UHGHULHWV J OG
Under hele forløbet havde Varde Bank stillet økonomi-
ske garantier, men det fremgår af rederiets korrespondance,
DW EDQNHQ L PDUWV
YDU EHN\PUHW IRU UHGHULHWV VLWXDWLRQ
.RUW HIWHU IDGHUHQV G¡G L
YDOJWH +DQV 1 3 $QGHUVHQ
at bortchartre skibene via en shippingagent, først gennem
Atlantic Shipping A/S, København, og senere, da shipping-
selskabet viste sig at have problemer med at betale tidsfrag-
ten og efterfølgende gik konkurs
84
, gennem Juhl og Ehrhorn,
(VEMHUJ )UD
WLO
YDU UHGHULHWV IDUW¡MHU SHUPDQHQW
chartret via Juhl og Ehrhorn, som også varetog hovedparten
af rederiets administrative opgaver
85
I 1981 skaffede Juhl og Ehrhorn en længerevarende
timecharter til M/S
'DQL[
for Pisana River-Sea Service,
40
1...,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39 41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,...204