(QNHOWPDQGVÀUPD
          
        
        
          Antallet af danske småskibsrederier gik kraftigt tilbage i
        
        
          O¡EHW DI
        
        
          ·HUQH RJ ·HUQH 5HGHULHU PHG ÁnGHU Sn
        
        
          PHOOHP RJ
        
        
          EUW IDOGW VnOHGHV IUD RYHU
        
        
          L I¡UVWH
        
        
          halvdel af 1970’erne til 136 i starten af 1990’erne
        
        
          77
        
        
          'HQ WLO-
        
        
          tagende konkurrence fra landtransport og ikke mindst de sta-
        
        
          dig mere effektive lastbiler kunne tydeligt mærkes af grup-
        
        
          pen af mindre rederier, og også økonomien i Phønix blev
        
        
          \GHUOLJHUH DQVWUHQJW , JHQQHP ·HUQH KDYGH UHGHULHWV
        
        
          RYHUVNXG Y UHW Vn EHVNHGHQW DW +DQV 1 3 $QGHUVHQ ÁHUH
        
        
          DI nUHQH YDU KHOW IULWDJHW IRU DW EHWDOH VNDW SJD VLQ OLOOH LQG-
        
        
          komst
        
        
          78
        
        
          )RUGL UHGHULHWV ¡NRQRPL YDU Vn DQVWUHQJW YDU PDQ
        
        
          meget påpasselig med at få alle sine udeståender og alle tab
        
        
          L IRUELQGHOVH PHG KDYDUL XQGHU WLPHFKDUWHU KMHP LJHQ , ÁHUH
        
        
          tilfælde førte det til juridiske sager om betaling og udestå-
        
        
          HQGH 2IWH YDU EHO¡EHQH VPn XQGHU
        
        
          NU RJ GHW VNHWH
        
        
          ÁHUH JDQJH DW VDJHQ EOHY DIJMRUW WLO IRUGHO IRU PRGSDUWHQ
        
        
          HOOHU DW RPNRVWQLQJHUQH RYHUVWHJ IRUOLJVEHO¡EHW
        
        
          Særligt to sager var med til at udmatte rederiets økonomi
        
        
          \GHUOLJHUH 'HQ I¡UVWH YDU GHQ VnNDOGWH µ6LOGHVDJµ VRP GUH-
        
        
          jede sig om et havari med M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          GHQ MDQXDU
        
        
          Sn UHMVH IUD 3HHO ,VOH RI 0DQ WLO .ROREU]HJ 3ROHQ XQGHU
        
        
          WLPHFKDUWHU IRU 0RUWHQVHQ /DQJH .¡EHQKDYQ 8QGHU UHM
        
        
          sen forskubbede skibets last af saltede sild i tønder sig,
        
        
          og besætningen måtte udsende
        
        
          
            mayday
          
        
        
          RJ IRUODGH VNLEHW
        
        
          Skibet sank dog ikke som ventet og blev bugseret til nød-
        
        
          KDYQ L &DUERVW ,VOH RI 6N\H cUVDJHQ WLO KDYDULHW YDU DW
        
        
          skibets bevægelser havde trykket sildetønderne af plastic ud
        
        
          af facon og dermed fået lågene til at hoppe af og indholdet
        
        
          WLO DW O¡EH XG KYLONHW KDYGH JLYHW VNLEHW VODJVLGH (Q DOYRU-
        
        
          lig maskinskade blev efterfølgende konstateret i maj og vur-
        
        
          deret til at hidrøre fra havariet
        
        
          79
        
        
          'HU EOHY JMRUW HUVWDWQLQJV-
        
        
          NUDY RYHU IRU GHW FKDUWUHQGH ÀUPD RJ UHGHULHW EOHY WLONHQGW
        
        
          erstatning for tidstab og dokning, men den efterfølgende sag
        
        
          om erstatningens størrelse blev først afgjort i 1981, fem år
        
        
          efter havariet
        
        
          80
        
        
          Den anden sag var den såkaldte ”Union Transport-sag”,
        
        
          VRP ÀN IDWDOH NRQVHNYHQVHU IRU UHGHULHW , DXJXVW
        
        
          YDU
        
        
          M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          chartret af Union Transport, London, som hav-
        
        
          GH EHQ\WWHW VNLEHW YHG ÁHUH OHMOLJKHGHU 'HQ HOOHU
        
        
          DXJXVW ÀN UHGHULHW PLVWDQNH RP DW 8QLRQ 7UDQVSRUW YDU
        
        
          ved at gå konkurs, og rederiet frygtede, at man ud over
        
        
          tilgodehavende tidsfragt ville komme til at hæfte for en
        
        
          U NNH XEHWDOWH KDYQHDIUHJQLQJHU , DOW YXUGHUHGH UHGHULHW
        
        
          DW GH KDYGH
        
        
          NU WLO JRGH KRV 8QLRQ 7UDQVSRUW 9LD
        
        
          Danske Rederes Retsværn gjorde rederiet - for at få dækket
        
        
          sit udestående -  derfor udlæg i ladningen, mens skibet var i
        
        
          KDYQ 'HW YLVWH VLJ LPLGOHUWLG DW 8QLRQ 7UDQVSRUW YDU EHWD-
        
        
          lingsdygtigt, og at rederiet oven i købet havde overvurderet
        
        
          VLW WLOJRGHKDYHQGH EHWUDJWHOLJW 5HGHULHW PnWWH GHUIRU L GH-
        
        
          FHPEHU UHGXFHUH VLQH NUDY WLO
        
        
          '0
        
        
          81
        
        
          3n EDJJUXQG DI
        
        
          dette gjorde befragterne modkrav, og rederiet endte med en
        
        
          VWRU ¡NRQRPLVN OXVVLQJ Sn RS PRG
        
        
          NU L
        
        
          7DEHW
        
        
          var en af årsagerne til, at rederiet var nødt til at sælge M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          samme år
        
        
          82
        
        
          Efterfølgende forsøgte rederiet at føre voldgiftssag mod
        
        
          Danske Rederes Retsværn for dårlig rådgivning og deref-
        
        
          WHU IRU DW RSQn HQ QHGV WWHOVH DI KRQRUDUHW 6DJHQ HQGWH L
        
        
          DSULO
        
        
          KYRU UHGHULHW LQGJLN IRUOLJ RP DW EHWDOH
        
        
          NU VYDUHQGH WLO
        
        
          DI GHW RSULQGHOLJH KRQRUDU WLO 'DQVNH
        
        
          5HGHUHV 5HWVY UQ
        
        
          Udgifterne til ”Union Transport-sagen” og en uventet dyr
        
        
          klasning af M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          tvang rederiet til at sælge skibet
        
        
          L
        
        
          Sn IRUODQJHQGH DI 9DUGH EDQN )DUW¡MHW EOHY VROJW WLO
        
        
          +HQQLQJ + +DQVHQ 0DUVWDO RJ RPG¡EW 0 6
        
        
          
            Minde.
          
        
        
          Salget
        
        
          LQGEUDJWH JRGW PLOOLRQHU NU RJ SHQJHQH JLN WLO DW LQGO¡VH
        
        
          QRJHW DI UHGHULHWV J OG
        
        
          Under hele forløbet havde Varde Bank stillet økonomi-
        
        
          ske garantier, men det fremgår af rederiets korrespondance,
        
        
          DW EDQNHQ L PDUWV
        
        
          YDU EHN\PUHW IRU UHGHULHWV VLWXDWLRQ
        
        
          .RUW HIWHU IDGHUHQV G¡G L
        
        
          YDOJWH +DQV 1 3 $QGHUVHQ
        
        
          at bortchartre skibene via en shippingagent, først gennem
        
        
          Atlantic Shipping A/S, København, og senere, da shipping-
        
        
          selskabet viste sig at have problemer med at betale tidsfrag-
        
        
          ten og efterfølgende gik konkurs
        
        
          84
        
        
          , gennem Juhl og Ehrhorn,
        
        
          (VEMHUJ )UD
        
        
          WLO
        
        
          YDU UHGHULHWV IDUW¡MHU SHUPDQHQW
        
        
          chartret via Juhl og Ehrhorn, som også varetog hovedparten
        
        
          af rederiets administrative opgaver
        
        
          85
        
        
          I 1981 skaffede Juhl og Ehrhorn en længerevarende
        
        
          timecharter til M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          for Pisana River-Sea Service,
        
        
          40