VRP LV U SUHVVHGH SULVHQ Sn NUHDWXUWUDQVSRUWHU 9LD IRU-
        
        
          handlinger og løfte om samarbejde kunne Rederiet Phønix
        
        
          GHQ VHSWHPEHU
        
        
          WLOWU GH HQ RYHUHQVNRPVW VRP SUL-
        
        
          mært omhandlende faste rater for transport af kreaturer
        
        
          14
        
        
          Rederiet arbejdede også aktivt for, at en større del af krea-
        
        
          tureksporten til Tyskland skulle gå over Esbjerg og pressede
        
        
          Sn IRU DW In XGYLGHW IDFLOLWHWHUQH L (VEMHUJ KHULEODQGW ÁHUH
        
        
          NDUDQW QHSODGVHU P P 0HG RSUHWWHOVHQ DI HW I OOHV NDUDQ-
        
        
          tæneselskab i 1914 og forhandlinger med eksportørerne så
        
        
          IUHPWLGHQ ORYHQGH XG IRU GHW Q\VWDUWHGH UHGHUL
        
        
          Så udtalt var optimismen, at formanden på generalfor-
        
        
          VDPOLQJHQ GHQ PDUWV
        
        
          Sn 3DODGV +RWHO L VLQ EHUHW-
        
        
          ning kunne bekendtgøre, at alt
        
        
          
            W\GHGH SDD DW YL JLN HQ O\V
          
        
        
          
            IUHPWLG L 0¡GH 9L YLOOH IDD IXOG %UXJ IRU YRU 'DPSHU RJ GHU
          
        
        
          
            YDU 8GVLJW WLO DW YL VDPPHQ PHG GHW DQGHW 5HGHUL
          
        
        
          (Esbjerg
        
        
          Dampskibsselskab)
        
        
          
            PXOLJYLV PDDWWH V WWH ÁHUH 'DPSHUH L
          
        
        
          
            Gang .
          
        
        
          Det var store planer for et lille nystartet rederi, der i
        
        
          GH IRUHJnHQGH nU NXQ KDYGH KDIW HW EHVNHGHQW RYHUVNXG
        
        
          
            Med gods til Grimsby og oplægning:
          
        
        
          
            1. Verdenskrig, 1914-18
          
        
        
          Ekspansionstankerne blev dog grundigt sat i stå med ud-
        
        
          EUXGGHW DI 9HUGHQVNULJ 6 6
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          lå i havn i Hamborg
        
        
          ved krigsudbruddet, men nåede med nød og næppe at forla-
        
        
          GH W\VN IDUYDQG I¡U P\QGLJKHGHUQH OXNNHGH IRU VNLEVWUDÀN-
        
        
          NHQ 3n HW EHVW\UHOVHVP¡GH GHQ DXJXVW
        
        
          HQHGHV PDQ
        
        
          om indtil videre at lægge fartøjet op i Esbjerg, da man ikke
        
        
          anså det for tilrådeligt at fortsætte sejladsen til Hamburg,
        
        
          og da der under alle omstændigheder var meget lidt fragt at
        
        
          In %HVW\UHOVHQ EHVOXWWHGH RJVn DW XQGHUV¡JH PXOLJKHGHUQH
        
        
          for at sejle med fragt til England, men forudså, at det ville
        
        
          kræve nogen ombygning af fartøjet
        
        
          16
        
        
          0DQ EHVWHPWH VLJ GRJ
        
        
          hurtigt for at satse på Englandsfart, og allerede 14 dage efter
        
        
          YDU DUEHMGHW PHG DW SnI¡UH VNLEHW HQJHOVNH ODVWHP UNHU P Y
        
        
          påbegyndt
        
        
          17
        
        
          Det varede dog længere end forventet at få sluttet de før-
        
        
          ste godsaftaler, og først i midten af november kunne S/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          IRUHWDJH VLQ I¡UVWH UHMVH WLO (QJODQG 'HUHIWHU EOHY
        
        
          fartplanen en tur hver anden uge fra Esbjerg til Grimsby
        
        
          med landbrugsprodukter fra Danmark og kul, foderstoffer
        
        
          RJ VW\NJRGV UHWXU ,JHQQHP KHOH NULJHQ VDPDUEHMGHGH UH-
        
        
          deriet med et andet Esbjerg rederi, Rederiet Villemoes, om
        
        
          ruten til England
        
        
          18
        
        
          , og ved at samarbejde om fragten og af-
        
        
          gangene formåede rederierne at opretholde en fast liniefart
        
        
          mellem Grimsby og Esbjerg på trods af den lange og fare-
        
        
          I\OGWH VHMODGV 6HMOUXWHQ YDU GLNWHUHW DI GH HQJHOVNH P\QGLJ-
        
        
          heder og gik fra Esbjerg - via Lindesnæs og Færøerne - ned
        
        
          ODQJV GHQ HQJHOVNH N\VW (Q DI UHGHULHWV VWRUH NXQGHU EOHY
        
        
          Esbjerg Andels Svineslagteri, som tegnede sig for en stor
        
        
          GHO DI IUDJWHQ
        
        
          På de efterfølgende bestyrelsesmøder i 1915 blev faren
        
        
          ved miner og tysk blokade af den engelske kyst ofte dis-
        
        
          NXWHUHW 6 UOLJW GH W\VNH DNWLRQ UHU SURWHVWHUHGH PRG GHQ
        
        
          farlige sejlads og henviste til den omfattende tyske mineud-
        
        
          O JQLQJ 2P GH W\VNH DNWLRQ UHUV LQGYHQGLQJHU YDU XGWU\N
        
        
          for en reel frygt for havari eller et udslag af patriotisme,
        
        
          IUHPJnU LNNH DI NLOGHPDWHULDOHW %HVW\UHOVHQ YDOJWH DW WDJH
        
        
          protesterne til efterretning, men besluttede dog alligevel at
        
        
          
            fortsætte som hidtil .
          
        
        
          3n JHQHUDOIRUVDPOLQJ GHQ PDUWV
        
        
          Sn +RWHO 5R\DO
        
        
          kunne formanden meddele, at S/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          det foregående
        
        
          år havde været oplagt i alt tre en halv måned, men efter
        
        
          at man var påbegyndt sejlads til England, havde man sejlet
        
        
          PHG IXOG ODGQLQJ KYHU JDQJ 3n WURGV DI YDQVNHOLJKHGHUQH
        
        
          kunne rederiet præsentere sit hidtil største overskud med en
        
        
          QHWWRIRUWMHQHVWH Sn
        
        
          NU
        
        
          På grund af Englands krig mod Tyskland - og det faktum
        
        
          at en del af rederiets aktiver var på tyske hænder - var der
        
        
          risiko for, at S/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          ikke ville blive betragtet som et
        
        
          neutralt fartøj af englænderne, og at man derfor ville blive
        
        
          Q JWHW DGJDQJ WLO HQJHOVNH KDYQH )RU DW XQGJn GHWWH EHVOXW-
        
        
          tede bestyrelsen at opkøbe selskabets tyske aktier, og i løbet
        
        
          af juni, juli og august 1915 opkøbte bestyrelsesmedlem-
        
        
          merne grosserer Lasson, Varde, direktør Brüning, Esbjerg,
        
        
          og kaptajn Hans Nielsen Andersen alle tyske aktier
        
        
          20
        
        
          (IWHU
        
        
          krigen blev det besluttet at tilbagetransportere en del af ak-
        
        
          tierne til de oprindelige indehavere
        
        
          21
        
        
          /LQLHIDUWHQ WLO (QJODQG YLVWH VLJ DW Y UH HQ VXFFHV 2YHU
        
        
          skuddet for 1915 var rekordstort med en nettofortjeneste på
        
        
          NU RJ UHGHULHW YDOJWH GHUIRU DW XGEHWDOH HQ GLYLGHQ-
        
        
          30