27
Rederiet Phønix, 1911-1994
Af Anne Lif Jacobsen
,
PRGWRJ )LVNHUL RJ 6¡IDUWVPXVHHW RYHU Á\WWHNDVVHU
PHG JHQVWDQGH RJ DUNLYPDWHULDOH IUD 5HGHULHW 3K¡QL[ VRP
YDU KMHPPHK¡UHQGH L (VEMHUJ IUD WLO
$ÁHYHULQJHQ
var en testamentarisk gave fra rederiets sidste skibsreder
+DQV 3K¡QL[ $QGHUVHQ RJ PHG RYHUGUDJHOVHQ WLO PXVHHW
blev der sat endeligt punktum for rederiets og familiens
YLUNH L (VEMHUJ ,
EOHY PDWHULDOHW JHQQHPJULEHQGH RUG-
QHW RJ UHJLVWUHUHW , IRUELQGHOVH PHG UHJLVWUHULQJVDUEHMGHW
ÀN PDQ IRU I¡UVWH JDQJ HW RYHUEOLN RYHU KHOH UHGHULHWV
nULJH KLVWRULH RJ EHUHWQLQJHQ RP HW VPnVNLEVUHGHUL RJ HQ
(VEMHUJ IDPLOLH GHU Q JWHGH DW JLYH RS EOHY XGIROGHW
Indledning
Esbjerg-rederiet Phønix beskæftigede sine skibe i liniefart
med landbrugsprodukter fra Esbjerg til Hamburg og siden i
fart på verdenshavene, hvor rederiet ofte havde en tvivlsom
¡NRQRPL L GH WLO WLGHU QRJHW SHULIHUH IDUWHU , UHGHULHWV PHUH
end 80 år lange historie var der således mange perioder med
DOYRUOLJH ¡NRQRPLVNH SUREOHPHU 1nU YLUNVRPKHGHQ DOOLJH-
vel overlevede indtil 1994, skyldtes det ikke mindst en en-
kelt familien Andersen fra Esbjerg, der havde særlig stærke
EnQG WLO UHGHULHW )DPLOLHQ $QGHUVHQ XGJMRUGH UHGHULHWV OH-
delse og gik ofte meget vidt for at fortsætte rederidriften,
VHOY QnU XGVLJWHUQH KHUIRU YDU HQGRJ PHJHW GnUOLJH 3K¡QL[
historie giver mange eksempler på, hvordan ikke-økonomi-
ske rationaler påvirkede driften af et dansk provinsrederis
YLUNVRPKHG L GHW
nUKXQGUHGHV VPnVNLEVIDUW
Med dette udgangspunkt beskrives i denne artikel nog-
le af de problemstillinger, som mindre virksomheder med
VDPPH IDPLOLHHMHUVNDE JHQQHP ÁHUH JHQHUDWLRQHU NXQQH
EOLYH VWLOOHW RYHU IRU L O¡EHW DI GHW
nUKXQGUHGH
Kilder
Rederiet Phønix blev stiftet i 1911, og fra rederiets første 60
år som aktieselskab eksisterer en komplet samling forhand-
lingsprotokoller, som også indeholder årsregnskaber og re-
ferater fra generalforsamlingerne, to revisionsprotokoller
VDPW HQNHOWH VNLEVWHJQLQJHU 6 UOLJW IRUKDQGOLQJVSURWRNRO-
lerne er en god kilde til rederiets virksomhedsstrategi, selv-
RP LQIRUPDWLRQVP QJGHQ EOHY PLQGUH L O¡EHW DI
·HUQH
I 1969 gik rederiet i frivillig likvidation og blev solgt til
Hans Andersen og hans søn Hans Nielsen Phønix Andersen,
og rederiet fortsatte i nogle år som interessentselskab for
GHUHIWHU DW EOLYH HW HQNHOWPDQGVÀUPD XQGHU +DQV 1 3
$QGHUVHQ )RU KHOH SHULRGHQ
HU PDWHULDOHW PHJHW
righoldigt med en høj detaljeringsgrad, omend et overord-
net arkiveringsprincip især i rederiets sidste år synes at have
PDQJOHW 'HU V\QHV LNNH DW Y UH I¡UW QRJHQ EHVOXWQLQJVSUR-
tokol eller lignende efter 1970, hvor selskabet ændrede le-
GHOVHVIRUP RJ LNNH O QJHUH KDYGH HQ EHVW\UHOVH 'HWWH J¡U
det vanskeligt at få overblik over rederiets aktiviteter, men
via det omfattende bilagsmateriale er det dog til en vis grad
PXOLJW DW UHNRQVWUXHUH UHGHULHWV YLUNH %ODQGW DUNLYDOLHUQH
fandtes også en del personlige papirer fra medlemmerne af
familien Andersen, som igennem alle årene var associeret
PHG UHGHULHW 9HG DUNLYHWV RYHUGUDJHOVH WLO PXVHHW YDU HQ
mindre del af arkivalierne fugtskadede, og en del af dem
måtte efterfølgende kasseres
1
Etablering og konsolidering, 1911-14
Esbjerg Havn var ved århundredeskiftet præget af en stor
JRGVWUDÀN KYRUDI KRYHGSDUWHQ JLN WLO (QJODQG 6nOHGHV
blev der i 1913 fra Esbjerg udskibet en godsmængde på
1...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,...204