27
        
        
          
            Rederiet Phønix, 1911-1994
          
        
        
          
            Af Anne Lif Jacobsen
          
        
        
          
            ,
          
        
        
          
            PRGWRJ )LVNHUL RJ 6¡IDUWVPXVHHW RYHU Á\WWHNDVVHU
          
        
        
          
            PHG JHQVWDQGH RJ DUNLYPDWHULDOH IUD 5HGHULHW 3K¡QL[ VRP
          
        
        
          
            YDU KMHPPHK¡UHQGH L (VEMHUJ IUD WLO
          
        
        
          
            $ÁHYHULQJHQ
          
        
        
          
            var en testamentarisk gave fra rederiets sidste skibsreder
          
        
        
          
            +DQV 3K¡QL[ $QGHUVHQ RJ PHG RYHUGUDJHOVHQ WLO PXVHHW
          
        
        
          
            blev der sat endeligt punktum for rederiets og familiens
          
        
        
          
            YLUNH L (VEMHUJ ,
          
        
        
          
            EOHY PDWHULDOHW JHQQHPJULEHQGH RUG-
          
        
        
          
            QHW RJ UHJLVWUHUHW , IRUELQGHOVH PHG UHJLVWUHULQJVDUEHMGHW
          
        
        
          
            ÀN PDQ IRU I¡UVWH JDQJ HW RYHUEOLN RYHU KHOH UHGHULHWV
          
        
        
          
            nULJH KLVWRULH RJ EHUHWQLQJHQ RP HW VPnVNLEVUHGHUL RJ HQ
          
        
        
          
            (VEMHUJ IDPLOLH GHU Q JWHGH DW JLYH RS EOHY XGIROGHW
          
        
        
          
            Indledning
          
        
        
          Esbjerg-rederiet Phønix beskæftigede sine skibe i liniefart
        
        
          med landbrugsprodukter fra Esbjerg til Hamburg og siden i
        
        
          fart på verdenshavene, hvor rederiet ofte havde en tvivlsom
        
        
          ¡NRQRPL L GH WLO WLGHU QRJHW SHULIHUH IDUWHU , UHGHULHWV PHUH
        
        
          end 80 år lange historie var der således mange perioder med
        
        
          DOYRUOLJH ¡NRQRPLVNH SUREOHPHU 1nU YLUNVRPKHGHQ DOOLJH-
        
        
          vel overlevede indtil 1994, skyldtes det ikke mindst en en-
        
        
          kelt familien Andersen fra Esbjerg, der havde særlig stærke
        
        
          EnQG WLO UHGHULHW )DPLOLHQ $QGHUVHQ XGJMRUGH UHGHULHWV OH-
        
        
          delse og gik ofte meget vidt for at fortsætte rederidriften,
        
        
          VHOY QnU XGVLJWHUQH KHUIRU YDU HQGRJ PHJHW GnUOLJH 3K¡QL[
        
        
          historie giver mange eksempler på, hvordan ikke-økonomi-
        
        
          ske rationaler påvirkede driften af et dansk provinsrederis
        
        
          YLUNVRPKHG L GHW
        
        
          nUKXQGUHGHV VPnVNLEVIDUW
        
        
          Med dette udgangspunkt beskrives i denne artikel nog-
        
        
          le af de problemstillinger, som mindre virksomheder med
        
        
          VDPPH IDPLOLHHMHUVNDE JHQQHP ÁHUH JHQHUDWLRQHU NXQQH
        
        
          EOLYH VWLOOHW RYHU IRU L O¡EHW DI GHW
        
        
          nUKXQGUHGH
        
        
          
            Kilder
          
        
        
          Rederiet Phønix blev stiftet i 1911, og fra rederiets første 60
        
        
          år som aktieselskab eksisterer en komplet samling forhand-
        
        
          lingsprotokoller, som også indeholder årsregnskaber og re-
        
        
          ferater fra generalforsamlingerne, to revisionsprotokoller
        
        
          VDPW HQNHOWH VNLEVWHJQLQJHU 6 UOLJW IRUKDQGOLQJVSURWRNRO-
        
        
          lerne er en god kilde til rederiets virksomhedsstrategi, selv-
        
        
          RP LQIRUPDWLRQVP QJGHQ EOHY PLQGUH L O¡EHW DI
        
        
          ·HUQH
        
        
          I 1969 gik rederiet i frivillig likvidation og blev solgt til
        
        
          Hans Andersen og hans søn Hans Nielsen Phønix Andersen,
        
        
          og rederiet fortsatte i nogle år som interessentselskab for
        
        
          GHUHIWHU DW EOLYH HW HQNHOWPDQGVÀUPD XQGHU +DQV 1 3
        
        
          $QGHUVHQ )RU KHOH SHULRGHQ
        
        
          HU PDWHULDOHW PHJHW
        
        
          righoldigt med en høj detaljeringsgrad, omend et overord-
        
        
          net arkiveringsprincip især i rederiets sidste år synes at have
        
        
          PDQJOHW 'HU V\QHV LNNH DW Y UH I¡UW QRJHQ EHVOXWQLQJVSUR-
        
        
          tokol eller lignende efter 1970, hvor selskabet ændrede le-
        
        
          GHOVHVIRUP RJ LNNH O QJHUH KDYGH HQ EHVW\UHOVH 'HWWH J¡U
        
        
          det vanskeligt at få overblik over rederiets aktiviteter, men
        
        
          via det omfattende bilagsmateriale er det dog til en vis grad
        
        
          PXOLJW DW UHNRQVWUXHUH UHGHULHWV YLUNH %ODQGW DUNLYDOLHUQH
        
        
          fandtes også en del personlige papirer fra medlemmerne af
        
        
          familien Andersen, som igennem alle årene var associeret
        
        
          PHG UHGHULHW 9HG DUNLYHWV RYHUGUDJHOVH WLO PXVHHW YDU HQ
        
        
          mindre del af arkivalierne fugtskadede, og en del af dem
        
        
          måtte efterfølgende kasseres
        
        
          1
        
        
          
            Etablering og konsolidering, 1911-14
          
        
        
          Esbjerg Havn var ved århundredeskiftet præget af en stor
        
        
          JRGVWUDÀN KYRUDI KRYHGSDUWHQ JLN WLO (QJODQG 6nOHGHV
        
        
          blev der i 1913 fra Esbjerg udskibet en godsmængde på