Containerrevolution havde vidtgående konsekvenser
RJVn IRU OLQLHUQH Sn 1RUGV¡HQ , O¡EHW DI DQGHQ KDOYGHO DI
1960’erne koncentrerede DFDS de danske Nordsø-ruter
L (VEMHUJ 'HUPHG IRUVYDQGW RJVn PXOLJKHGHUQH IRU SHU-
sontransport med fragtskibe fra danske provinshavne til
6WRUEULWDQQLHQ *RGVWUDQVSRUWHQ EOHY UHYROXWLRQHUHW PHG
indførelsen af
roll on/roll off
skibe (ro/ro), der var special-
E\JJHGH WLO WUDQVSRUW DI FRQWDLQHUH RJ WUDLOHUH , VDPPHQOLJ-
ning med de traditionelle fragtskibe, der kunne bruge dage
i havn på lastning og losning, var ro-ro skibene højeffektive
RJ KDYGH NRUWH KDYQHDQO¡E 5R UR NRQFHSWHW YDU NRVWEDUW
at indføre, ligesom det stillede specielle krav til indretning
af havne og terminaler, og deraf fulgte en koncentration af
WUDÀNNHQ L I UUH KDYQH 'HW I¡UVWH UR UR VNLE
Somerset
, blev
LQGVDW L IDUW PHOOHP (VEMHUJ RJ *ULPVE\ L MDQXDU
I lighed med ændringerne i fragtfarten oplevede man også
på Nordsøens passagerruter markante forandringer i løbet af
·HUQH cUWLHWV KDVWLJH ¡NRQRPLVNH Y NVW KDYGH VnOH-
GHV VWRU EHW\GQLQJ IRU SDVVDJHUIDUWHQ 'HQ SULYDWH YRJQSDUN
voksede, og de længere ferier, en voksende rejselyst samt
den generelle velfærdsfremgang var vigtige ingredienser i
SDVVDJHUIDUWHQV HNVSDQVLRQ )RU GHWWH Q\H PDUNHG LQWURGX-
cerede DFDS passagerfærger, der kunne medføre over 100
SHUVRQELOHU ')'6· I¡UVWH ELOI UJH
(QJODQG
blev indsat på
17
)LJXU 3DVVDJHUOLQMHU Sn 1RUGV¡HQ
.
7UDGLWLRQHO ODVWQLQJ DI ELO RP ERUG Sn 0 6 3DUNHVWRQ FD
Færgeprincippet effektiviserede lastning og losning.
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...204