Containerrevolution havde vidtgående konsekvenser
        
        
          RJVn IRU OLQLHUQH Sn 1RUGV¡HQ , O¡EHW DI DQGHQ KDOYGHO DI
        
        
          1960’erne koncentrerede DFDS de danske Nordsø-ruter
        
        
          L (VEMHUJ 'HUPHG IRUVYDQGW RJVn PXOLJKHGHUQH IRU SHU-
        
        
          sontransport med fragtskibe fra danske provinshavne til
        
        
          6WRUEULWDQQLHQ *RGVWUDQVSRUWHQ EOHY UHYROXWLRQHUHW PHG
        
        
          indførelsen af
        
        
          
            roll on/roll off
          
        
        
          skibe (ro/ro), der var special-
        
        
          E\JJHGH WLO WUDQVSRUW DI FRQWDLQHUH RJ WUDLOHUH , VDPPHQOLJ-
        
        
          ning med de traditionelle fragtskibe, der kunne bruge dage
        
        
          i havn på lastning og losning, var ro-ro skibene højeffektive
        
        
          RJ KDYGH NRUWH KDYQHDQO¡E 5R UR NRQFHSWHW YDU NRVWEDUW
        
        
          at indføre, ligesom det stillede specielle krav til indretning
        
        
          af havne og terminaler, og deraf fulgte en koncentration af
        
        
          WUDÀNNHQ L I UUH KDYQH 'HW I¡UVWH UR UR VNLE
        
        
          
            Somerset
          
        
        
          , blev
        
        
          LQGVDW L IDUW PHOOHP (VEMHUJ RJ *ULPVE\ L MDQXDU
        
        
          I lighed med ændringerne i fragtfarten oplevede man også
        
        
          på Nordsøens passagerruter markante forandringer i løbet af
        
        
          ·HUQH cUWLHWV KDVWLJH ¡NRQRPLVNH Y NVW KDYGH VnOH-
        
        
          GHV VWRU EHW\GQLQJ IRU SDVVDJHUIDUWHQ 'HQ SULYDWH YRJQSDUN
        
        
          voksede, og de længere ferier, en voksende rejselyst samt
        
        
          den generelle velfærdsfremgang var vigtige ingredienser i
        
        
          SDVVDJHUIDUWHQV HNVSDQVLRQ )RU GHWWH Q\H PDUNHG LQWURGX-
        
        
          cerede DFDS passagerfærger, der kunne medføre over 100
        
        
          SHUVRQELOHU ')'6· I¡UVWH ELOI UJH
        
        
          
            (QJODQG
          
        
        
          blev indsat på
        
        
          17
        
        
          
            )LJXU 3DVVDJHUOLQMHU Sn 1RUGV¡HQ
          
        
        
          
            .
          
        
        
          
            7UDGLWLRQHO ODVWQLQJ DI ELO RP ERUG Sn 0 6 3DUNHVWRQ FD
          
        
        
          
            Færgeprincippet effektiviserede lastning og losning.