entreprenørens navn var den centrale kautionist dog stadig
        
        
          GHQ VDPPH QHPOLJ 3ULYDWEDQNHQV GLUHNW¡U & ) 7LHWJHQ GHU
        
        
          RJVn KDYGH LQWHUHVVHU L EnGH MHUQEDQHU RJ ')'6 7LHWJHQ
        
        
          havde tidligt set mulighederne i Danmarks nye Nordsøhavn,
        
        
          og uanset diverse besværligheder holdt han fast i sit mål; at
        
        
          In ')'6 SODFHUHW WXQJW L (VEMHUJ 'HW LNNH EDUH O\NNHGHV
        
        
          det lykkedes med en succes, som vel i samtidens danske
        
        
          HUKYHUYVOLY Pn VLJHV DW Y UH Q VWHQ XGHQ VLGHVW\NNH
        
        
          I 1875 indledte DFDS fast rutefart fra Esbjerg til
        
        
          Storbritannien - i udgangspunktet med anløb i Thameshaven,
        
        
          PHQ IUD
        
        
          Á\WWHGHV DQO¡EHQH WLO 3DUNHVWRQ 4XD\ YHG
        
        
          +DUZLFK .RQNXUUHQWHU Sn UXWHU WLO 6WRUEULWDQQLHQ EOHY
        
        
          købt ud, og DFDS blev med tiden stort set enerådende på
        
        
          Nordsø-ruterne fra Esbjerg, som efterhånden blev centrum
        
        
          IRU UXWHU WLO EO D /RQGRQ *ULPVE\ 1HZFDVWOH +DPEXUJ
        
        
          $QWZHUSHQ 'XQNHUTXH RJ ) U¡HUQH 1 VW HIWHU .¡EHQKDYQ
        
        
          blev Esbjerg den mest benyttede havn i DFDS’s udenrigs-
        
        
          IDUW )UDJWJUXQGODJHW IRU (VEMHUJ UXWHUQH YDU L EHJ\QGHO-
        
        
          VHQ OHYHQGH NUHDWXUHU PHQ GH DÁ¡VWHV DOOHUHGH L O¡EHW DI
        
        
          1880’erne af en stærkt voksende landbrugseksport af for-
        
        
          arbejdede produkter som bacon og smør
        
        
          6
        
        
          0HQ GHU YDU
        
        
          RJVn SODGV WLO SDVVDJHUHU Sn ')'6 VNLEHQH IUD (VEMHUJ
        
        
          Eksempelsvis kunne dampskibet
        
        
          
            Riberhuus
          
        
        
          , der sejlede i
        
        
          fart mellem Esbjerg og England fra 1875 til 1911, medføre
        
        
          SDVVDJHUHU IRUXGHQ GHW JRGV VNLEHW PHGEUDJWH 6W¡UUH
        
        
          skibe med højere passagerkapacitet blev med tiden indsat
        
        
          Sn (VEMHUJ +DUZLFK RYHUIDUWHQ
        
        
          
            - & OD &RXU
          
        
        
          , der sejlede på
        
        
          UXWHQ IUD
        
        
          WLO
        
        
          RJ LJHQ HIWHU 9HUGHQVNULJ NXQQH
        
        
          PHGEULQJH SDVVDJHUHU Sn NODVVH RJ Sn NODVVH
        
        
          7
        
        
          0HG (VEMHUJ +DYQ RJ ')'6 ÀN GHQ GDQVNH YHVWN\VW VLW
        
        
          IDVWH KROGHSXQNW L SDVVDJHUVNLEVWUDÀNNHQ Sn 1RUGV¡HQ
        
        
          
            Et vidt forgrenet rutenet med passager- og fragtskibe
          
        
        
          Tietgen spillede en nøglerolle i etableringen af en hel række
        
        
          danske virksomhedsmonopoler i anden halvdel af 1800-
        
        
          WDOOHW 6DPPH XGYLNOLQJ IDQGW VWHG L UHGHULHUKYHUYHW KYRU
        
        
          DFDS i løbet af 1870’erne og 1880’erne overtog en række
        
        
          PLQGUH GDPSVNLEVUHGHULHU IUD SURYLQVHQ 'HUPHG EHI VWHGH
        
        
          selskabet stillingen som Danmarks ledende rederi og havde
        
        
          på mange ruter en egentlig monopolstilling
        
        
          8
        
        
          +LVWRULNHUHQ
        
        
          Julius Schovelin beskrev i DFDS’ 25 års jubilæumsbog fra
        
        
          1891, hvordan disse ruter blev samlet ”i Selskabets Haand
        
        
          i Kraft af Forholdenes naturlige Udvikling” 6FKRYHOLQ WLO
        
        
          skrev denne ”naturlige udvikling” den skærpede konkur-
        
        
          UHQFH PHOOHP ')'6 RJ SURYLQVUHGHULHUQH RPNULQJ
        
        
          ”Det var derfor kun naturligt, at man her som overalt,
        
        
          hvor Konkurrencen rykker truende paa Livet, foretrak
        
        
          Sammenslutning, og fem af de nævnte Rederier lod sig
        
        
          derfor efterhaanden ifølge eget ønske optage i DFDS”
        
        
          10
        
        
          Schovelin var ikke sen til at understrege, at overtagelserne
        
        
          13
        
        
          
            $QQRQFH IUD (DVW $QJOLDQ 'DLO\ 7LPHV MXQL
          
        
        
          
            IRU ')'6
          
        
        
          
            SDVVDJHUWUDILN PHOOHP +DUZLFK RJ (VEMHUJ
          
        
        
          
            6 6 5LEHUKXXV YDU IUD
          
        
        
          
            RJ IUHP WLO 9HUGHQVNULJ HQJDJHUHW
          
        
        
          
            Sn ')'6 1RUGV¡UXWHU IUD (VEMHUJ