entreprenørens navn var den centrale kautionist dog stadig
GHQ VDPPH QHPOLJ 3ULYDWEDQNHQV GLUHNW¡U & ) 7LHWJHQ GHU
RJVn KDYGH LQWHUHVVHU L EnGH MHUQEDQHU RJ ')'6 7LHWJHQ
havde tidligt set mulighederne i Danmarks nye Nordsøhavn,
og uanset diverse besværligheder holdt han fast i sit mål; at
In ')'6 SODFHUHW WXQJW L (VEMHUJ 'HW LNNH EDUH O\NNHGHV
det lykkedes med en succes, som vel i samtidens danske
HUKYHUYVOLY Pn VLJHV DW Y UH Q VWHQ XGHQ VLGHVW\NNH
I 1875 indledte DFDS fast rutefart fra Esbjerg til
Storbritannien - i udgangspunktet med anløb i Thameshaven,
PHQ IUD
Á\WWHGHV DQO¡EHQH WLO 3DUNHVWRQ 4XD\ YHG
+DUZLFK .RQNXUUHQWHU Sn UXWHU WLO 6WRUEULWDQQLHQ EOHY
købt ud, og DFDS blev med tiden stort set enerådende på
Nordsø-ruterne fra Esbjerg, som efterhånden blev centrum
IRU UXWHU WLO EO D /RQGRQ *ULPVE\ 1HZFDVWOH +DPEXUJ
$QWZHUSHQ 'XQNHUTXH RJ ) U¡HUQH 1 VW HIWHU .¡EHQKDYQ
blev Esbjerg den mest benyttede havn i DFDS’s udenrigs-
IDUW )UDJWJUXQGODJHW IRU (VEMHUJ UXWHUQH YDU L EHJ\QGHO-
VHQ OHYHQGH NUHDWXUHU PHQ GH DÁ¡VWHV DOOHUHGH L O¡EHW DI
1880’erne af en stærkt voksende landbrugseksport af for-
arbejdede produkter som bacon og smør
6
0HQ GHU YDU
RJVn SODGV WLO SDVVDJHUHU Sn ')'6 VNLEHQH IUD (VEMHUJ
Eksempelsvis kunne dampskibet
Riberhuus
, der sejlede i
fart mellem Esbjerg og England fra 1875 til 1911, medføre
SDVVDJHUHU IRUXGHQ GHW JRGV VNLEHW PHGEUDJWH 6W¡UUH
skibe med højere passagerkapacitet blev med tiden indsat
Sn (VEMHUJ +DUZLFK RYHUIDUWHQ
- & OD &RXU
, der sejlede på
UXWHQ IUD
WLO
RJ LJHQ HIWHU 9HUGHQVNULJ NXQQH
PHGEULQJH SDVVDJHUHU Sn NODVVH RJ Sn NODVVH
7
0HG (VEMHUJ +DYQ RJ ')'6 ÀN GHQ GDQVNH YHVWN\VW VLW
IDVWH KROGHSXQNW L SDVVDJHUVNLEVWUDÀNNHQ Sn 1RUGV¡HQ
Et vidt forgrenet rutenet med passager- og fragtskibe
Tietgen spillede en nøglerolle i etableringen af en hel række
danske virksomhedsmonopoler i anden halvdel af 1800-
WDOOHW 6DPPH XGYLNOLQJ IDQGW VWHG L UHGHULHUKYHUYHW KYRU
DFDS i løbet af 1870’erne og 1880’erne overtog en række
PLQGUH GDPSVNLEVUHGHULHU IUD SURYLQVHQ 'HUPHG EHI VWHGH
selskabet stillingen som Danmarks ledende rederi og havde
på mange ruter en egentlig monopolstilling
8
+LVWRULNHUHQ
Julius Schovelin beskrev i DFDS’ 25 års jubilæumsbog fra
1891, hvordan disse ruter blev samlet ”i Selskabets Haand
i Kraft af Forholdenes naturlige Udvikling” 6FKRYHOLQ WLO
skrev denne ”naturlige udvikling” den skærpede konkur-
UHQFH PHOOHP ')'6 RJ SURYLQVUHGHULHUQH RPNULQJ
”Det var derfor kun naturligt, at man her som overalt,
hvor Konkurrencen rykker truende paa Livet, foretrak
Sammenslutning, og fem af de nævnte Rederier lod sig
derfor efterhaanden ifølge eget ønske optage i DFDS”
10
Schovelin var ikke sen til at understrege, at overtagelserne
13
$QQRQFH IUD (DVW $QJOLDQ 'DLO\ 7LPHV MXQL
IRU ')'6
SDVVDJHUWUDILN PHOOHP +DUZLFK RJ (VEMHUJ
6 6 5LEHUKXXV YDU IUD
RJ IUHP WLO 9HUGHQVNULJ HQJDJHUHW
Sn ')'6 1RUGV¡UXWHU IUD (VEMHUJ
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...204