18
0LQL FUXLVHV RJ Á\GHQGH KRWHOOHU
I løbet af 1960’erne førte DFDS Esbjerg ind i en ny epoke af
SDVVDJHUWUDÀNNHQV KLVWRULH 3n GH NRPELQHUHGH SDVVDJHU RJ
godsruter til Storbritannien blev de gamle og veltjente skibe
nu udskiftet med ny tonnage, hvor man i to tempi gik over
til færgeprincippet, så person- og lastbiler kunne køres om
ERUG 0HQ LNNH QRN PHG GHW ,
LQGYLHGH ')'6 RJVn HQ
Q\ SDVVDJHUWHUPLQDO Sn (QJODQGVNDMHQ L (VEMHUJ 'HQ PR-
GHUQH SDVVDJHUWUDÀNV EHNYHPPHOLJKHGHU EHJ\QGWH L ODQG RJ
fortsatte om bord på de nye Englandsfærger,
(QJODQG
og
:LQVWRQ &KXUFKLOO
.RQFHSWHW YDU HQ DUW Á\GHQGH KRWHOGULIW
som ud over befordring bød på et godt køkken, bar, danse-
UHVWDXUDQW QDWNOXE RJ HW WROGIULW VXSHUPDUNHG 0DQ VROJWH
ikke længere blot transport mellem Danmark og England;
GHU IXOJWH HQ RSOHYHOVH PHG L GHQ VDPOHGH SDNNH
Mini-cruises
blev efterhånden udviklet som et selvstæn-
GLJW SURGXNW GHU KHQYHQGWH VLJ WLO VnNDOGWH WULSWXUVWXULVWHU
)RU GHP YDU V¡UHMVHQ HW PnO L VLJ VHOY 8QGHUKROGQLQJHQ RP
bord og de toldfrie indkøb var formålet med rejsen, og trip-
tursturisterne returnerede til hjemlandet med samme færge,
VRP GH KDYGH NU\GVHW 1RUGV¡HQ Sn (W PLQL FUXLVH NXQQH
GHUIRU JHQQHPI¡UHV Sn NQDS WR G¡JQ .RQFHSWHW EOHY HQ JL-
gantisk succes, og gennem løbende udskiftninger til stadig
større tonnage i de følgende år nåede Englandsruterne fra
Esbjerg i 1982 et højdepunkt på over en halv million pas-
sagerer om året
24
*OLPW IUD VDORQHQ RP ERUG Sn 0 6 :LQVWRQ &KXUFKLOO )RWR IUD %UXFH 3HWHU V DUNLY
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...204