rederi
.RQLQOLMNH 1HGHUODQGVFKH 6WRRPERRW 0DDWVFKDSSLM
EOHY VWLIWHW L
RJ LQGOHGWH UHJHOP VVLJ EHVHMOLQJ DI 6NW
3HWHUVERUJ .|QLJVEHUJ RJ .¡EHQKDYQ PHG EO D GDPSHUHQ
Rubbens
'HVXGHQ VHMOHGH UXVVLVNH VYHQVNH RJ W\VNH GDPS-
skibe mellem Storbritannien og Østersøhavnene, og adskil-
lige af disse skibe anløb ligeledes København
1
Fra Jyllands vestkyst til Storbritannien
– de første forsøg
Det var frem for alt ophævelsen af den britiske kvægtold i
1842, som satte gang i planer om etablering af dampskibs-
UXWHU IUD GHW YHVWOLJH -\OODQG WLO 6WRUEULWDQQLHQ , VWRUH GHOH
af Jylland var kreaturavl af vigtighed - ikke blot på grund af
jordbundens beskaffenhed, men også fordi dyrene i eksport-
mæssig sammenhæng var selvtransporterende, hvilket med
samtidens dårligt udbyggede landværts transportnet var en
IRUGHO +RYHGSDUWHQ DI GHQ GDQVNH NUHDWXUHNVSRUW JLN L
EHJJH EHW\GQLQJHU DI RUGHW WLO PDUNHGHW L +DPEXUJ 'HU
YDU WUH SUREOHPHU YHG GHQQH WUDÀN )RU GHW I¡UVWH YDU NUHD-
WXUDYOHUQH PHJHW DIK QJLJH DI EORW HW HQNHOW PDUNHG )RU
det andet var driften af dyrene på den lange vej til Hamburg
LNNH PLQGVW S J D G\UHQHV Y JWWDE XQGHUYHMV EHNRVWHOLJ
for opdrætterne, og endelig gik man glip af den avance, som
mellemhandlerne i Hamburg tjente ved kreaturernes videre-
VDOJ HIWHU JHQRSIHGQLQJ
Med ophævelsen af kvægtolden og åbningen af det bri-
WLVNH PDUNHG NXQQH PDQ VOn DOOH GLVVH ÁXHU PHG HW VP N
og ikke mindst blandt opdrætterne i de kvægrige vestlige
Limfjordsegne satte det gang i drøftelser af de nye mulighe-
GHU $OOLJHYHO JLN GHU IHP nU I¡U GHU NRP JDQJ L WLQJHQH
Ud fra hensynet til sit eget handelsmæssige opland fryg-
tede Aalborg følgerne af en direkte forbindelse mellem de
vestlige Limfjordsegne og England og formåede at bremse
SODQHUQH $OOLJHYHO EOHY GLUHNWH NY JHNVSRUW IUD -\OODQG HQ
realitet i 1847, da private lejede det engelske skruedampskib
Rattler
IRU HQ UHMVH IUD /LPIMRUGHQ WLO (QJODQG ,PLGOHUWLG
10
En rejse fra Hjerting til Lowestoft, 1851
Studene var vigtige, men mest opmærksomhed vakte dog
den nye passagerfart, som dampskibsforbindelserne mellem
'DQPDUN RJ 6WRUEULWDQQLHQ RJVn JDY 6nOHGHV KDYGH GDPS-
skibet
Jylland
, foruden kapacitet til 120 kreaturer og 80 tons
JRGV IDFLOLWHWHU WLO
NDK\WVSDVVDJHUHU 6N¡QW VNLEHW YDU
bygget specielt med henblik på passage af Aggerkanalen,
kom det foruden få besøg i Højer til at besejle Hjerting,
hvortil der i 1851 ankom 38 passagerer, mens 92 rejste fra
+MHUWLQJ WLO /RZHVWRIW
1HWRS IUD
ÀQGHV HQ EHUHWQLQJ IUD VM OO QGHUHQ
Villars Knudsen Lund om en tur med
Jylland
IUD +MHUWLQJ
Lund fortæller, at
Jylland
ankom og ankrede op på rheden
YHG +MHUWLQJ GHQ MXOL 6DPPH GDJ EOHY DOOH GH YHQWHQGH
kreaturer bragt ombord under megen ståhej og besvær, og
Q VWH GDJ EOHY SDVVDJHUHUQH LQGVNLEHW Sn PHUH UROLJ YLV 9HG
middagstid halede
Jylland
DQNHUHW KMHP RJ UHMVHQ EHJ\QGWH
Inden for Skallingen gled skibet let frem, men passagererne
NXQQH GRJ VH KYDG GHU YDU L YHQWH 6¡HUQH EU¡G YROGVRPW
på selve Skallingen, og da skibet kom ud af Grådyb, rul-
OHGH GHW VRP HQ Q¡GGHVNDO Sn GH ODQJH E¡OJHU 6W¡UVWHSDUWHQ
af passagererne søgte læ, og nogle førsteklassespassagerer
ODJGH VLJ L N¡MHUQH $QGUH UHMVHQGH VWRG YHG U OLQJHQ WUDYOW
optaget med at ofre til havguderne, mens de få resterende
passagerer til moro for de søvante tumlede rundt som beru-
VHGH 'HU YDU L DOW
SDVVDJHUHU RPERUG PHQ NXQ WUH KDYGH
O\VW WLO PLGGDJVPDGHQ 'HU YDU NXQ NDK\WWHU EHUHJQHW WLO
I¡UVWHNODVVHV SDVVDJHUQH 3DVVDJHUHUQH Sn DQGHQ NODVVH RJ
det var hovedparten - måtte sove sammen med studene i
VNLEHWV IRUUHVWH GHO 6RYHVWHGHUQH EHVWRG DI W\QGH ODJ KDOP
spredt ud på dørken - resten af sengetøjet måtte de rejsende
VHOY NODUH 9DUPHQ V¡UJHGH VWXGHQH IRU IULVN OXIW VWU¡PPHGH
ned fra den åbenstående luge, og ifølge Lund var det ene-
ste minus en kontinuerlig regn, som medførte et temmelig
YnGW QDWWHOHMH (IWHU HQ RYHUIDUW Sn WLPHU ODJGH VNLEHW YHG
PLGQDWVWLG WLO NDM L /RZHVWRIW 0HQV G\UHQH VWUDNV HIWHU DQ-
komsten blev ført til en staldbygning, måtte passagererne
IRU HJHQ UHJQLQJ LQGORJHUHV Sn HW J VWJLYHUL KYRU GH ÀN
PXOLJKHG IRU DIYDVNQLQJ DI NXOVW¡Y KDOP RJ G\UHOXJW
Man kan mene, at det nok har været tiltrængt
3
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...204