rederi
        
        
          
            .RQLQOLMNH 1HGHUODQGVFKH 6WRRPERRW 0DDWVFKDSSLM
          
        
        
          EOHY VWLIWHW L
        
        
          RJ LQGOHGWH UHJHOP VVLJ EHVHMOLQJ DI 6NW
        
        
          3HWHUVERUJ .|QLJVEHUJ RJ .¡EHQKDYQ PHG EO D GDPSHUHQ
        
        
          
            Rubbens
          
        
        
          'HVXGHQ VHMOHGH UXVVLVNH VYHQVNH RJ W\VNH GDPS-
        
        
          skibe mellem Storbritannien og Østersøhavnene, og adskil-
        
        
          lige af disse skibe anløb ligeledes København
        
        
          1
        
        
          
            Fra Jyllands vestkyst til Storbritannien
          
        
        
          
            – de første forsøg
          
        
        
          Det var frem for alt ophævelsen af den britiske kvægtold i
        
        
          1842, som satte gang i planer om etablering af dampskibs-
        
        
          UXWHU IUD GHW YHVWOLJH -\OODQG WLO 6WRUEULWDQQLHQ , VWRUH GHOH
        
        
          af Jylland var kreaturavl af vigtighed - ikke blot på grund af
        
        
          jordbundens beskaffenhed, men også fordi dyrene i eksport-
        
        
          mæssig sammenhæng var selvtransporterende, hvilket med
        
        
          samtidens dårligt udbyggede landværts transportnet var en
        
        
          IRUGHO +RYHGSDUWHQ DI GHQ GDQVNH NUHDWXUHNVSRUW JLN L
        
        
          EHJJH EHW\GQLQJHU DI RUGHW WLO PDUNHGHW L +DPEXUJ 'HU
        
        
          YDU WUH SUREOHPHU YHG GHQQH WUDÀN )RU GHW I¡UVWH YDU NUHD-
        
        
          WXUDYOHUQH PHJHW DIK QJLJH DI EORW HW HQNHOW PDUNHG )RU
        
        
          det andet var driften af dyrene på den lange vej til Hamburg
        
        
          LNNH PLQGVW S J D G\UHQHV Y JWWDE XQGHUYHMV EHNRVWHOLJ
        
        
          for opdrætterne, og endelig gik man glip af den avance, som
        
        
          mellemhandlerne i Hamburg tjente ved kreaturernes videre-
        
        
          VDOJ HIWHU JHQRSIHGQLQJ
        
        
          Med ophævelsen af kvægtolden og åbningen af det bri-
        
        
          WLVNH PDUNHG NXQQH PDQ VOn DOOH GLVVH ÁXHU PHG HW VP N
        
        
          og ikke mindst blandt opdrætterne i de kvægrige vestlige
        
        
          Limfjordsegne satte det gang i drøftelser af de nye mulighe-
        
        
          GHU $OOLJHYHO JLN GHU IHP nU I¡U GHU NRP JDQJ L WLQJHQH
        
        
          Ud fra hensynet til sit eget handelsmæssige opland fryg-
        
        
          tede Aalborg følgerne af en direkte forbindelse mellem de
        
        
          vestlige Limfjordsegne og England og formåede at bremse
        
        
          SODQHUQH $OOLJHYHO EOHY GLUHNWH NY JHNVSRUW IUD -\OODQG HQ
        
        
          realitet i 1847, da private lejede det engelske skruedampskib
        
        
          
            Rattler
          
        
        
          IRU HQ UHMVH IUD /LPIMRUGHQ WLO (QJODQG ,PLGOHUWLG
        
        
          10
        
        
          
            En rejse fra Hjerting til Lowestoft, 1851
          
        
        
          Studene var vigtige, men mest opmærksomhed vakte dog
        
        
          den nye passagerfart, som dampskibsforbindelserne mellem
        
        
          'DQPDUN RJ 6WRUEULWDQQLHQ RJVn JDY 6nOHGHV KDYGH GDPS-
        
        
          skibet
        
        
          
            Jylland
          
        
        
          , foruden kapacitet til 120 kreaturer og 80 tons
        
        
          JRGV IDFLOLWHWHU WLO
        
        
          NDK\WVSDVVDJHUHU 6N¡QW VNLEHW YDU
        
        
          bygget specielt med henblik på passage af Aggerkanalen,
        
        
          kom det foruden få besøg i Højer til at besejle Hjerting,
        
        
          hvortil der i 1851 ankom 38 passagerer, mens 92 rejste fra
        
        
          +MHUWLQJ WLO /RZHVWRIW
        
        
          1HWRS IUD
        
        
          ÀQGHV HQ EHUHWQLQJ IUD VM OO QGHUHQ
        
        
          Villars Knudsen Lund om en tur med
        
        
          
            Jylland
          
        
        
          IUD +MHUWLQJ
        
        
          Lund fortæller, at
        
        
          
            Jylland
          
        
        
          ankom og ankrede op på rheden
        
        
          YHG +MHUWLQJ GHQ MXOL 6DPPH GDJ EOHY DOOH GH YHQWHQGH
        
        
          kreaturer bragt ombord under megen ståhej og besvær, og
        
        
          Q VWH GDJ EOHY SDVVDJHUHUQH LQGVNLEHW Sn PHUH UROLJ YLV 9HG
        
        
          middagstid halede
        
        
          
            Jylland
          
        
        
          DQNHUHW KMHP RJ UHMVHQ EHJ\QGWH
        
        
          Inden for Skallingen gled skibet let frem, men passagererne
        
        
          NXQQH GRJ VH KYDG GHU YDU L YHQWH 6¡HUQH EU¡G YROGVRPW
        
        
          på selve Skallingen, og da skibet kom ud af Grådyb, rul-
        
        
          OHGH GHW VRP HQ Q¡GGHVNDO Sn GH ODQJH E¡OJHU 6W¡UVWHSDUWHQ
        
        
          af passagererne søgte læ, og nogle førsteklassespassagerer
        
        
          ODJGH VLJ L N¡MHUQH $QGUH UHMVHQGH VWRG YHG U OLQJHQ WUDYOW
        
        
          optaget med at ofre til havguderne, mens de få resterende
        
        
          passagerer til moro for de søvante tumlede rundt som beru-
        
        
          VHGH 'HU YDU L DOW
        
        
          SDVVDJHUHU RPERUG PHQ NXQ WUH KDYGH
        
        
          O\VW WLO PLGGDJVPDGHQ 'HU YDU NXQ NDK\WWHU EHUHJQHW WLO
        
        
          I¡UVWHNODVVHV SDVVDJHUQH 3DVVDJHUHUQH Sn DQGHQ NODVVH RJ
        
        
          det var hovedparten - måtte sove sammen med studene i
        
        
          VNLEHWV IRUUHVWH GHO 6RYHVWHGHUQH EHVWRG DI W\QGH ODJ KDOP
        
        
          spredt ud på dørken - resten af sengetøjet måtte de rejsende
        
        
          VHOY NODUH 9DUPHQ V¡UJHGH VWXGHQH IRU IULVN OXIW VWU¡PPHGH
        
        
          ned fra den åbenstående luge, og ifølge Lund var det ene-
        
        
          ste minus en kontinuerlig regn, som medførte et temmelig
        
        
          YnGW QDWWHOHMH (IWHU HQ RYHUIDUW Sn WLPHU ODJGH VNLEHW YHG
        
        
          PLGQDWVWLG WLO NDM L /RZHVWRIW 0HQV G\UHQH VWUDNV HIWHU DQ-
        
        
          komsten blev ført til en staldbygning, måtte passagererne
        
        
          IRU HJHQ UHJQLQJ LQGORJHUHV Sn HW J VWJLYHUL KYRU GH ÀN
        
        
          PXOLJKHG IRU DIYDVNQLQJ DI NXOVW¡Y KDOP RJ G\UHOXJW
        
        
          Man kan mene, at det nok har været tiltrængt
        
        
          3