9
Danske passagerlinjer på Nordsøen, ca. 1850-2005
Af Morten Hahn-Pedersen og René Taudal Poulsen
)LVNHUL RJ 6¡IDUWVPXVHHW JHQQHPI¡UWH L
RJ
HQ
XQGHUV¡JHOVH DI NRQFHSW QGULQJHUQH L SDVVDJHUWUDÀNNHQ Sn
')'6· UXWH IUD (VEMHUJ WLO +DUZLFK , HW YLGHUH SHUVSHNWLY
HU GHW KHQVLJWHQ DW In EHO\VW KHOH XGYLNOLQJHQ DI GHQ GDQ-
VNH SDVVDJHUWUDÀN Sn 1RUGV¡HQ 1 UY UHQGH DUWLNHO HU HW
GHOUHVXOWDW DI GHWWH DUEHMGH RJ LQGJnU VDPWLGLJ VRP OHG L HW
LQWHUQDWLRQDOW VDPDUEHMGVSURMHNW VRP XQGHU WLWOHQ ´1RUWK
Sea Passenger Lines” udføres af Fiskeri- og Søfartsmuseet i
VDPDUEHMGH PHG GH PDULWLPH PXVHHU L *¡WHERUJ 6WDYDQJHU
7RUVKDYQ $EHUGHHQ +XOO %UHPHUKDYHQ $PVWHUGDP 5RW
WHUGDP $QWZHUSHQ RJ 'XQNHUTXH
Indledning
Gennemmere end 150 år har skibe bragt passagerer til og fra
'DQPDUN Sn WY UV DI 1RUGV¡HQ 6HOYRP 'DQPDUNV IRUELQ-
delser til Storbritannien har været de mest betydningsfulde
JHQQHP KHOH SHULRGHQ QGUHGH WUDÀNP¡QVWHUHW VLJ PDUNDQW
ÁHUH JDQJH 0HG KHQEOLN Sn DW XQGHUV¡JH EDJJUXQGHQ KHU-
for analyseres i nærværende artikel strukturforandringerne i
SDVVDJHUWUDÀNNHQ RJ QGULQJHUQH L UXWHQHWWHWV XGIRUPQLQJ
Artiklen belyser, hvilke havne der er blevet anløbet, og hvor
GH YLJWLJVWH RPGUHMQLQJVSXQNWHU IRU WUDÀNNHQ KDU OLJJHW
6DPWLGLJ XQGHUV¡JHV WUDÀNLQWHQVLWHWHQ RJ UXWHUQHV NRPPHU-
FLHOOH JUXQGODJ (QGYLGHUH XQGHUV¡JHV GHW KYLONHQ WRQQDJH
der er blevet brugt på ruterne samt hvilke krav dette har stil-
OHW WLO GHQ WLONQ\WWHGH LQIUDVWUXNWXU (QGHOLJ NDVWHU DUWLNOHQ HW
EOLN Sn GH UHGHULHU GHU KDU EHV¡UJHW WUDÀNNHQ
+RYHGNLOGHQ WLO EHVNULYHOVH DI RPVWLOOLQJHUQH L WUDÀN-
mønstrene er fartplaner fra DFDS, der gennem det meste
DI SHULRGHQ GRPLQHUHGH GDQVN SDVVDJHUIDUW Sn 1RUGV¡HQ
Fartplanerne er bevaret i DFDS’ omfattende arkiv på Er-
KYHUYVDUNLYHW L cUKXV $UWLNOHQ EDVHUHU VLJ HQGYLGHUH Sn
brede værker om dansk søfarts generelle udvikling og pub-
likationer om den tidlige dampskibsfart samt Esbjerg havns
RJ ')'6· KLVWRULH
De første dampskibe over Nordsøen til Danmark
Danmark blev første gang inddraget i faste dampskibsru-
ter over Nordsøen, da britiske dampskibe i 1820’erne ind-
OHGWH UHJHOP VVLJ UXWHIDUW IUD /RQGRQ WLO 6NW 3HWHUVERUJ
YLD .¡EHQKDYQ %ODQGW GH I¡UVWH IDUW¡MHU L GHQQH IDUW NDQ
nævnes damperen
George the Fourth
, som i 1827 tre gange
DQO¡E .¡EHQKDYQ 'HQ GDQVNH KRYHGVWDG YDU LPLGOHUWLG
blot en mellemstation på de tidlige dampskibsruter over
Nordsøen og ind i Østersøen, hvor den egentlige destina-
WLRQ YDU 6NW 3HWHUVERUJ 'DQ]LJ HOOHU HQ DQGHQ DI GH VW¡UUH
‘VWHUV¡KDYQH 6NLEHQH PHGWRJ EnGH IUDJW RJ SDVVDJHUHU
men grundet Københavns position som mellemstation blev
der i de første år ikke ofret store summer på at informere det
danske publikum om muligheden for at benytte disse damp-
VNLEH WLO 6NW 3HWHUVERUJ HOOHU /RQGRQ 7\SLVN Q¡MHGHV UHGH-
rierne med små annoncer i Københavns adresseavis, men
efterhånden etableredes i København et netværk af lokale
DJHQWHU VRP YDUHWRJ PDUNHGVI¡ULQJ RJ VDOJ DI ELOOHWWHU
0HG WLGHQ ÀN GH EULWLVNH GDPSVNLEH I¡OJHVNDE DI IDUW¡-
MHU IUD DQGUH QDWLRQHU 6nOHGHV EHJ\QGWH WR IUDQVN KROODQG-
ske dampskibe,
Le Tage
og
$PVWHUGDP
, i 1840 at anløbe
.¡EHQKDYQ FD KYHU IMRUWHQGH GDJ Sn GHUHV UXWH IUD /H +DYUH
WLO 6NW 3HWHUVERUJ 'H WR VNLEH ÀN L
·HUQH DGVNLOOLJH KRO-
landske efterfølgere - ikke mindst da det store hollandske
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...204