9
        
        
          
            Danske passagerlinjer på Nordsøen, ca. 1850-2005
          
        
        
          
            Af Morten Hahn-Pedersen og René Taudal Poulsen
          
        
        
          
            )LVNHUL RJ 6¡IDUWVPXVHHW JHQQHPI¡UWH L
          
        
        
          
            RJ
          
        
        
          
            HQ
          
        
        
          
            XQGHUV¡JHOVH DI NRQFHSW QGULQJHUQH L SDVVDJHUWUDÀNNHQ Sn
          
        
        
          
            ')'6· UXWH IUD (VEMHUJ WLO +DUZLFK , HW YLGHUH SHUVSHNWLY
          
        
        
          
            HU GHW KHQVLJWHQ DW In EHO\VW KHOH XGYLNOLQJHQ DI GHQ GDQ-
          
        
        
          
            VNH SDVVDJHUWUDÀN Sn 1RUGV¡HQ 1 UY UHQGH DUWLNHO HU HW
          
        
        
          
            GHOUHVXOWDW DI GHWWH DUEHMGH RJ LQGJnU VDPWLGLJ VRP OHG L HW
          
        
        
          
            LQWHUQDWLRQDOW VDPDUEHMGVSURMHNW VRP XQGHU WLWOHQ ´1RUWK
          
        
        
          
            Sea Passenger Lines” udføres af Fiskeri- og Søfartsmuseet i
          
        
        
          
            VDPDUEHMGH PHG GH PDULWLPH PXVHHU L *¡WHERUJ 6WDYDQJHU
          
        
        
          
            7RUVKDYQ $EHUGHHQ +XOO %UHPHUKDYHQ $PVWHUGDP 5RW
          
        
        
          
            WHUGDP $QWZHUSHQ RJ 'XQNHUTXH
          
        
        
          
            Indledning
          
        
        
          Gennemmere end 150 år har skibe bragt passagerer til og fra
        
        
          'DQPDUN Sn WY UV DI 1RUGV¡HQ 6HOYRP 'DQPDUNV IRUELQ-
        
        
          delser til Storbritannien har været de mest betydningsfulde
        
        
          JHQQHP KHOH SHULRGHQ QGUHGH WUDÀNP¡QVWHUHW VLJ PDUNDQW
        
        
          ÁHUH JDQJH 0HG KHQEOLN Sn DW XQGHUV¡JH EDJJUXQGHQ KHU-
        
        
          for analyseres i nærværende artikel strukturforandringerne i
        
        
          SDVVDJHUWUDÀNNHQ RJ QGULQJHUQH L UXWHQHWWHWV XGIRUPQLQJ
        
        
          Artiklen belyser, hvilke havne der er blevet anløbet, og hvor
        
        
          GH YLJWLJVWH RPGUHMQLQJVSXQNWHU IRU WUDÀNNHQ KDU OLJJHW
        
        
          6DPWLGLJ XQGHUV¡JHV WUDÀNLQWHQVLWHWHQ RJ UXWHUQHV NRPPHU-
        
        
          FLHOOH JUXQGODJ (QGYLGHUH XQGHUV¡JHV GHW KYLONHQ WRQQDJH
        
        
          der er blevet brugt på ruterne samt hvilke krav dette har stil-
        
        
          OHW WLO GHQ WLONQ\WWHGH LQIUDVWUXNWXU (QGHOLJ NDVWHU DUWLNOHQ HW
        
        
          EOLN Sn GH UHGHULHU GHU KDU EHV¡UJHW WUDÀNNHQ
        
        
          +RYHGNLOGHQ WLO EHVNULYHOVH DI RPVWLOOLQJHUQH L WUDÀN-
        
        
          mønstrene er fartplaner fra DFDS, der gennem det meste
        
        
          DI SHULRGHQ GRPLQHUHGH GDQVN SDVVDJHUIDUW Sn 1RUGV¡HQ
        
        
          Fartplanerne er bevaret i DFDS’ omfattende arkiv på Er-
        
        
          KYHUYVDUNLYHW L cUKXV $UWLNOHQ EDVHUHU VLJ HQGYLGHUH Sn
        
        
          brede værker om dansk søfarts generelle udvikling og pub-
        
        
          likationer om den tidlige dampskibsfart samt Esbjerg havns
        
        
          RJ ')'6· KLVWRULH
        
        
          
            De første dampskibe over Nordsøen til Danmark
          
        
        
          Danmark blev første gang inddraget i faste dampskibsru-
        
        
          ter over Nordsøen, da britiske dampskibe i 1820’erne ind-
        
        
          OHGWH UHJHOP VVLJ UXWHIDUW IUD /RQGRQ WLO 6NW 3HWHUVERUJ
        
        
          YLD .¡EHQKDYQ %ODQGW GH I¡UVWH IDUW¡MHU L GHQQH IDUW NDQ
        
        
          nævnes damperen
        
        
          
            George the Fourth
          
        
        
          , som i 1827 tre gange
        
        
          DQO¡E .¡EHQKDYQ 'HQ GDQVNH KRYHGVWDG YDU LPLGOHUWLG
        
        
          blot en mellemstation på de tidlige dampskibsruter over
        
        
          Nordsøen og ind i Østersøen, hvor den egentlige destina-
        
        
          WLRQ YDU 6NW 3HWHUVERUJ 'DQ]LJ HOOHU HQ DQGHQ DI GH VW¡UUH
        
        
          VWHUV¡KDYQH 6NLEHQH PHGWRJ EnGH IUDJW RJ SDVVDJHUHU
        
        
          men grundet Københavns position som mellemstation blev
        
        
          der i de første år ikke ofret store summer på at informere det
        
        
          danske publikum om muligheden for at benytte disse damp-
        
        
          VNLEH WLO 6NW 3HWHUVERUJ HOOHU /RQGRQ 7\SLVN Q¡MHGHV UHGH-
        
        
          rierne med små annoncer i Københavns adresseavis, men
        
        
          efterhånden etableredes i København et netværk af lokale
        
        
          DJHQWHU VRP YDUHWRJ PDUNHGVI¡ULQJ RJ VDOJ DI ELOOHWWHU
        
        
          0HG WLGHQ ÀN GH EULWLVNH GDPSVNLEH I¡OJHVNDE DI IDUW¡-
        
        
          MHU IUD DQGUH QDWLRQHU 6nOHGHV EHJ\QGWH WR IUDQVN KROODQG-
        
        
          ske dampskibe,
        
        
          
            Le Tage
          
        
        
          og
        
        
          
            $PVWHUGDP
          
        
        
          , i 1840 at anløbe
        
        
          .¡EHQKDYQ FD KYHU IMRUWHQGH GDJ Sn GHUHV UXWH IUD /H +DYUH
        
        
          WLO 6NW 3HWHUVERUJ 'H WR VNLEH ÀN L
        
        
          ·HUQH DGVNLOOLJH KRO-
        
        
          landske efterfølgere - ikke mindst da det store hollandske