havde været ”en nationaløkonomisk Gevinst” for Danmark,
fordi tonnagen kunne udnyttes mere rationelt på DFDS’ om-
IDWWHQGH UXWHQHW 'HW NDQ JLYHWYLV GHEDWWHUHV RP 6FKRYHOLQV
vurdering af opkøbenes samfundsøkonomiske konsekvenser
var korrekt, men sikkert er det, at DFDS kom til at spille en
OHGHQGH UROOH Sn GH GDQVNH 1RUGV¡ OLQMHU O QJH IUHPRYHU
Omkring århundredskiftet var rutenettet, som det fremgår
DI )LJXU EOHYHW PHJHW RPIDWWHQGH , VDPPHQOLJQLQJ PHG
rutenettet i 1866 ved grundlæggelsen af DFDS var der
NRPPHW PDQJH UXWHU WLO ,
KDYGH .¡EHQKDYQ Y UHW
det afgørende omdrejningspunkt i netværket, men omkring
århundredskiftet havde talrige provinshavne fået anløb af
DFDS, og ikke mindst Esbjerg var vokset til en betydelig
KDYQ IRU WUDÀNNHQ WLO 6WRUEULWDQQLHQ )RU PDQJH UXWHU YDU
JRGVWUDÀNNHQ GHQ EHW\GHOLJVWH LQGW JWVNLOGH , VDPPHQ-
OLJQLQJ PHG ODQGEUXJVHNVSRUWHQ VSLOOHGH SDVVDJHUWUDÀNNHQ
NXQ HQ PLQGUH UROOH 0DQJH IUDJWVNLEH KDYGH LPLGOHUWLG DS-
WHULQJ WLO EUXJ IRU SDVVDJHUHU
,QGWLO
9HUGHQVNULJ KDYGH ')'6 HW RPIDWWHQGH UXWH-
QHW GHU IRUEDQGW KDYQH YHG 1RUG RJ ‘VWHUV¡HQ 'HQQH
YLJWLJH WUDÀN KDYGH .¡EHQKDYQ VRP RPGUHMQLQJVSXQNW
Via København forbandt DFDS havne som London, Hull,
Antwerpen og Dunkerque med blandt andet Königsberg,
/LEDX RJ 6NW 3HWHUVEXUJ +RYHGJUXQGODJHW IRU GHQQH WUDÀN
YDU JRGVWUDÀN PHQ PDQJH DI IDUW¡MHUQH KDYGH RJVn NDSD-
FLWHW WLO RS WLO FD SDVVDJHUHU RJ UXWHUQH YDU PHGWDJHW L
')'6· SDVVDJHUIDUWSODQHU 1RJOH DI UXWHUQH EOHY GUHYHW L
samarbejde med det engelske selskab
Bailey & Leetham
,
der fra 1902 indgik i det store rederi
Wilson Line
fra Hull
12
8QGHU
9HUGHQVNULJ YDU ')'6· WUDQVLWUXWHU PHOOHP
Nord- og Østersøen indstillet, og selvom mange af ruterne
EOHY JHQnEQHW HIWHU IUHGVVOXWQLQJHQ RSQnHGH WUDÀNNHQ LNNH
IRUGXPV EHW\GQLQJ 'H WUH EDOWLVNH VWDWHU (VWODQG /HWODQG
og Lituaen - blev oprettet efter krigen, men Den russiske
5HYROXWLRQ L
DIVNDU GHP IUD GHW VWRUH UXVVLVNH EDJODQG
I DFDS’fartplaner framellemkrigstiden blev ruternemellem
Nord- og Østersøhavnene ikke længere annonceret, hvilket
YLGQHU RP GHUHV EHVNHGQH EHW\GQLQJ IRU SDVVDJHUWUDÀNNHQ
Dermed mistede København sin stilling som transithavn
PHOOHP 1RUG RJ ‘VWHUV¡HQ )¡UVW PHG MHUQW SSHWV IDOG L
·HUQH ÀN JRGVWUDÀNNHQ Sn ‘VWHUV¡HQ DWWHU HQ YROGVRP
vækst, og DFDS er i dag igen blevet en betydelig aktør i
GHWWH PDUNHG 9 VHQWOLJW YDU GHW RJVn DW GHU PHG .LHOHU ND-
nalens åbning tilbage i 1895 var skabt en mere direkte rute
mellem Nord- og Østersøen uden om København
13
I mellemkrigstiden fokuserede DFDS i stigende grad
Sn 1RUGV¡HQ KYRU SDVVDJHUIDUWHQ KDYGH IUHPJDQJ ,
åbnede selskabet således en passagerrute langs kontinent-
N\VWHQ IUD (VEMHUJ WLO $QWZHUSHQ RJ 'XQNHUTXH 5XWHQ EOHY
14
)LJXU 3DVDJHUOLQMHU Sn 1RUGV¡HQ
.
0 6 -\OODQG RJ 6 6 $ 3 %HUQVWRUII YHG (QJODQGVNDMHQ L (V
EMHUJ 8GVQLW DI ROLHPDOHUL DI &KU 7KRUQLOG
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...204