havde været ”en nationaløkonomisk Gevinst” for Danmark,
        
        
          fordi tonnagen kunne udnyttes mere rationelt på DFDS’ om-
        
        
          IDWWHQGH UXWHQHW 'HW NDQ JLYHWYLV GHEDWWHUHV RP 6FKRYHOLQV
        
        
          vurdering af opkøbenes samfundsøkonomiske konsekvenser
        
        
          var korrekt, men sikkert er det, at DFDS kom til at spille en
        
        
          OHGHQGH UROOH Sn GH GDQVNH 1RUGV¡ OLQMHU O QJH IUHPRYHU
        
        
          Omkring århundredskiftet var rutenettet, som det fremgår
        
        
          DI )LJXU EOHYHW PHJHW RPIDWWHQGH , VDPPHQOLJQLQJ PHG
        
        
          rutenettet i 1866 ved grundlæggelsen af DFDS var der
        
        
          NRPPHW PDQJH UXWHU WLO ,
        
        
          KDYGH .¡EHQKDYQ Y UHW
        
        
          det afgørende omdrejningspunkt i netværket, men omkring
        
        
          århundredskiftet havde talrige provinshavne fået anløb af
        
        
          DFDS, og ikke mindst Esbjerg var vokset til en betydelig
        
        
          KDYQ IRU WUDÀNNHQ WLO 6WRUEULWDQQLHQ )RU PDQJH UXWHU YDU
        
        
          JRGVWUDÀNNHQ GHQ EHW\GHOLJVWH LQGW JWVNLOGH , VDPPHQ-
        
        
          OLJQLQJ PHG ODQGEUXJVHNVSRUWHQ VSLOOHGH SDVVDJHUWUDÀNNHQ
        
        
          NXQ HQ PLQGUH UROOH 0DQJH IUDJWVNLEH KDYGH LPLGOHUWLG DS-
        
        
          WHULQJ WLO EUXJ IRU SDVVDJHUHU
        
        
          ,QGWLO
        
        
          9HUGHQVNULJ KDYGH ')'6 HW RPIDWWHQGH UXWH-
        
        
          QHW GHU IRUEDQGW KDYQH YHG 1RUG RJ VWHUV¡HQ 'HQQH
        
        
          YLJWLJH WUDÀN KDYGH .¡EHQKDYQ VRP RPGUHMQLQJVSXQNW
        
        
          Via København forbandt DFDS havne som London, Hull,
        
        
          Antwerpen og Dunkerque med blandt andet Königsberg,
        
        
          /LEDX RJ 6NW 3HWHUVEXUJ +RYHGJUXQGODJHW IRU GHQQH WUDÀN
        
        
          YDU JRGVWUDÀN PHQ PDQJH DI IDUW¡MHUQH KDYGH RJVn NDSD-
        
        
          FLWHW WLO RS WLO FD SDVVDJHUHU RJ UXWHUQH YDU PHGWDJHW L
        
        
          ')'6· SDVVDJHUIDUWSODQHU 1RJOH DI UXWHUQH EOHY GUHYHW L
        
        
          samarbejde med det engelske selskab
        
        
          
            Bailey & Leetham
          
        
        
          ,
        
        
          der fra 1902 indgik i det store rederi
        
        
          
            Wilson Line
          
        
        
          fra Hull
        
        
          12
        
        
          8QGHU
        
        
          9HUGHQVNULJ YDU ')'6· WUDQVLWUXWHU PHOOHP
        
        
          Nord- og Østersøen indstillet, og selvom mange af ruterne
        
        
          EOHY JHQnEQHW HIWHU IUHGVVOXWQLQJHQ RSQnHGH WUDÀNNHQ LNNH
        
        
          IRUGXPV EHW\GQLQJ 'H WUH EDOWLVNH VWDWHU (VWODQG /HWODQG
        
        
          og Lituaen - blev oprettet efter krigen, men Den russiske
        
        
          5HYROXWLRQ L
        
        
          DIVNDU GHP IUD GHW VWRUH UXVVLVNH EDJODQG
        
        
          I DFDS’fartplaner framellemkrigstiden blev ruternemellem
        
        
          Nord- og Østersøhavnene ikke længere annonceret, hvilket
        
        
          YLGQHU RP GHUHV EHVNHGQH EHW\GQLQJ IRU SDVVDJHUWUDÀNNHQ
        
        
          Dermed mistede København sin stilling som transithavn
        
        
          PHOOHP 1RUG RJ VWHUV¡HQ )¡UVW PHG MHUQW SSHWV IDOG L
        
        
          ·HUQH ÀN JRGVWUDÀNNHQ Sn VWHUV¡HQ DWWHU HQ YROGVRP
        
        
          vækst, og DFDS er i dag igen blevet en betydelig aktør i
        
        
          GHWWH PDUNHG 9 VHQWOLJW YDU GHW RJVn DW GHU PHG .LHOHU ND-
        
        
          nalens åbning tilbage i 1895 var skabt en mere direkte rute
        
        
          mellem Nord- og Østersøen uden om København
        
        
          13
        
        
          I mellemkrigstiden fokuserede DFDS i stigende grad
        
        
          Sn 1RUGV¡HQ KYRU SDVVDJHUIDUWHQ KDYGH IUHPJDQJ ,
        
        
          åbnede selskabet således en passagerrute langs kontinent-
        
        
          N\VWHQ IUD (VEMHUJ WLO $QWZHUSHQ RJ 'XQNHUTXH 5XWHQ EOHY
        
        
          14
        
        
          
            )LJXU 3DVDJHUOLQMHU Sn 1RUGV¡HQ
          
        
        
          
            .
          
        
        
          
            0 6 -\OODQG RJ 6 6 $ 3 %HUQVWRUII YHG (QJODQGVNDMHQ L (V
          
        
        
          
            EMHUJ 8GVQLW DI ROLHPDOHUL DI &KU 7KRUQLOG