allerede i 1857 sætte ikke mindre end tre større skruedamp-
        
        
          skibe -
        
        
          
            / 1 +YLGW
          
        
        
          ,
        
        
          
            Thor
          
        
        
          og
        
        
          
            Odin
          
        
        
          - i fart mellem København
        
        
          RJ KHQKROGVYLV +XOO /HLWK RJ /LYHUSRRO , GH I¡OJHQGH nU
        
        
          EOHY UHGHULHW LPLGOHUWLG UDPW DI ÁHUH XKHOG RJ ¡NRQRPLHQ
        
        
          EOHY HIWHUKnQGHQ DQVWUHQJW 'HW VDPPH YDU WLOI OGHW L WR DQ-
        
        
          dre danske dampskibsrederier,
        
        
          
            Koch & Henderson
          
        
        
          og
        
        
          
            H.P.
          
        
        
          
            Prior
          
        
        
          KYLV VNLEH SULP UW YDU EHVN IWLJHGH L LQGHQULJVIDUW
        
        
          Disse rederier var udsat for stigende konkurrence fra nystif-
        
        
          tede lokale provinsrederier, og konkurrencen havde al ud-
        
        
          sigt til at tiltage efterhånden, som 1860’ernes store danske
        
        
          MHUQEDQHUHIRUPHU VDWWH VSRU RYHU ODQGHW
        
        
          ,
        
        
          YDU & 3$ .RFK LQYROYHUHW L HWDEOHULQJHQ DI HQGQX
        
        
          et rederi,
        
        
          
            7KH $QJOR 'DQLVK 6WHDP 1DYLJDWLRQ &RPSDQ\
          
        
        
          ,
        
        
          RJ WDQNHQ YDU DW LQGV WWH ÀUH GDPSVNLEH L UHJHOP VVLJ
        
        
          IDUW Sn 1RUGV¡HQ 0HQV GH ÀUH IDUW¡MHU YDU XQGHU E\JQLQJ
        
        
          ÀN UHGHULHW ¡NRQRPLVNH YDQVNHOLJKHGHU GD HQJHOVNH LQYH-
        
        
          VWRUHU LNNH VRP YHQWHW NXQQH VLNUH GHWV VWDUWNDSLWDO 0HG
        
        
          3ULYDWEDQNHQV GLUHNW¡U & ) 7LHWJHQ VRP G\QDPR O\NNHGHV
        
        
          det imidlertid i 1866 at forene de økonomisk trængte rede-
        
        
          rier i et nyt selskab under navnet
        
        
          
            'HW )RUHQHGH 'DPSVNLEV
          
        
        
          
            Selskab
          
        
        
          ')'6 , NUHGVHQ EDJ ')'6 VWRG PDQJH DI GDQVN
        
        
          HUKYHUYVOLYV PHVW IUHPWU GHQGH JURVVHUHU ÀQDQVP QG RJ
        
        
          fabrikanter, og rederiet var dermed sikret et stærkt grundlag
        
        
          for videre ekspansion
        
        
          4
        
        
          *HQQHP GH Q VWH PDQJH nU VNXO-
        
        
          le DFDS komme til at sætte markant præg på den danske
        
        
          GDPSVNLEVEHVHMOLQJ DI EO D 1RUGV¡HQ
        
        
          Figur 1 viser udstrækningen af DFDS’ rutenet kort efter
        
        
          JUXQGO JJHOVHQ )LJXUHQ YLVHU OLJHOHGHV DW .¡EHQKDYQ Sn
        
        
          GHWWH WLGVSXQNW YDU XGJDQJVSXQNW IRU DOOH UXWHUQH
        
        
          
            Esbjerg Havn og etableringen af faste Nordsø-ruter
          
        
        
          De mest velfungerende vestvendte havne i det danske mo-
        
        
          narki i midten af 1800-tallet - Altona, Glückstadt, Tönning
        
        
          og Husum - var beliggende i hertugdømmerne Slesvig og
        
        
          Holsten, og gik sammen med hertugdømmerne tabt for mo-
        
        
          narkiet ved Danmarks nederlag i krigen mod Preussen og
        
        
          VWULJ L
        
        
          ,V U 7|QQLQJ KDYGH LQGWDJHW HQ YLJWLJ SRVL-
        
        
          WLRQ VRP PRQDUNLHWV HNVSRUWKDYQ WLO 6WRUEULWDQQLHQ 1RJOH
        
        
          af de første dampskibsforbindelser over Nordsøen havde
        
        
          udgangspunkt i havne i Slesvig-Holsten, hvorfra kvæg blev
        
        
          WUDQVSRUWHUHW WLO 6WRUEULWDQQLHQ )UD 7|QQLQJ EOHY WUDÀNNHQ
        
        
          LQGYLHW L
        
        
          RJ ÁHUH IDUW¡MHU EOHY LQWURGXFHUHW L O¡EHW DI
        
        
          ·HUQH 7|QQLQJ SURÀWHUHGH DI GHQ I¡UVWH MHUQEDQH Sn
        
        
          WY UV DI -\OODQG %DQHQ IRUEDQGW 7|QQLQJ RJ )OHQVERUJ RJ
        
        
          GHUPHG 1RUG RJ VWHUV¡HQ
        
        
          $OOHUHGH ÀUH PnQHGHU HIWHU IUHGVVOXWQLQJHQ IRUHODJGH GHQ
        
        
          danske regering
        
        
          
            Udkast til Lov om en Jernbane fra Vamdrup
          
        
        
          
            til Strandby
          
        
        
          [ved Esbjerg]
        
        
          
            RJ $QO J DI HQ KDYQ SDD GHW VLG-
          
        
        
          
            ste sted
          
        
        
          , PRWLYHULQJHQ IRU ORYIRUVODJHW KHG GHW DW 'DQPDUN
        
        
          med tabet af Slesvig-Holsten havde mistet rådigheden over
        
        
          de vigtige handelsveje gennem hertugdømmerne, hvorfor
        
        
          regeringen straks havde måttet overveje, om der kunne åb-
        
        
          QHV Q\H YHMH IRU GDQVN KDQGHO
        
        
          Hermed startede den proces, som i 1868 førte til loven
        
        
          RP DQO JJHOVH DI (VEMHUJ +DYQ 8PLGGHOEDUW V\QHV IRU-
        
        
          løb og begrundelser ganske ligetil, og traditionelt forklares
        
        
          Esbjergs anlæggelse da også med behovet for en ny udfalds-
        
        
          SRUW IRU ODQGEUXJVHNVSRUWHQ WLO 6WRUEULWDQQLHQ +HOW Vn HQNHO
        
        
          YDU VDJHQ GRJ LNNH )UHPVNULGWVWUR QDWLRQDOW SU JHGH JHQ-
        
        
          rejsningsønsker og behovet for en velfungerende landværts
        
        
          vestjysk infrastruktur spillede også en rolle, men resultatet
        
        
          blev altså havnen ved Esbjerg - og de hermed forbundne
        
        
          jernbaner mod nord og øst!
        
        
          Anlægget af Esbjerg Havn blev en lang, farverig og
        
        
          særdeles brydsom historie, hvor den ene entreprenør efter
        
        
          GHQ DQGHQ EOHY VHQGW Sn SRUWHQ HOOHU JLN EDQNHURW 8DQVHW
        
        
          12
        
        
          
            )LJXU ')'6· UXWHQHW Sn 1RUGV¡HQ
          
        
        
          
            .