allerede i 1857 sætte ikke mindre end tre større skruedamp-
skibe -
/ 1 +YLGW
,
Thor
og
Odin
- i fart mellem København
RJ KHQKROGVYLV +XOO /HLWK RJ /LYHUSRRO , GH I¡OJHQGH nU
EOHY UHGHULHW LPLGOHUWLG UDPW DI ÁHUH XKHOG RJ ¡NRQRPLHQ
EOHY HIWHUKnQGHQ DQVWUHQJW 'HW VDPPH YDU WLOI OGHW L WR DQ-
dre danske dampskibsrederier,
Koch & Henderson
og
H.P.
Prior
KYLV VNLEH SULP UW YDU EHVN IWLJHGH L LQGHQULJVIDUW
Disse rederier var udsat for stigende konkurrence fra nystif-
tede lokale provinsrederier, og konkurrencen havde al ud-
sigt til at tiltage efterhånden, som 1860’ernes store danske
MHUQEDQHUHIRUPHU VDWWH VSRU RYHU ODQGHW
,
YDU & 3$ .RFK LQYROYHUHW L HWDEOHULQJHQ DI HQGQX
et rederi,
7KH $QJOR 'DQLVK 6WHDP 1DYLJDWLRQ &RPSDQ\
,
RJ WDQNHQ YDU DW LQGV WWH ÀUH GDPSVNLEH L UHJHOP VVLJ
IDUW Sn 1RUGV¡HQ 0HQV GH ÀUH IDUW¡MHU YDU XQGHU E\JQLQJ
ÀN UHGHULHW ¡NRQRPLVNH YDQVNHOLJKHGHU GD HQJHOVNH LQYH-
VWRUHU LNNH VRP YHQWHW NXQQH VLNUH GHWV VWDUWNDSLWDO 0HG
3ULYDWEDQNHQV GLUHNW¡U & ) 7LHWJHQ VRP G\QDPR O\NNHGHV
det imidlertid i 1866 at forene de økonomisk trængte rede-
rier i et nyt selskab under navnet
'HW )RUHQHGH 'DPSVNLEV
Selskab
')'6 , NUHGVHQ EDJ ')'6 VWRG PDQJH DI GDQVN
HUKYHUYVOLYV PHVW IUHPWU GHQGH JURVVHUHU ÀQDQVP QG RJ
fabrikanter, og rederiet var dermed sikret et stærkt grundlag
for videre ekspansion
4
*HQQHP GH Q VWH PDQJH nU VNXO-
le DFDS komme til at sætte markant præg på den danske
GDPSVNLEVEHVHMOLQJ DI EO D 1RUGV¡HQ
Figur 1 viser udstrækningen af DFDS’ rutenet kort efter
JUXQGO JJHOVHQ )LJXUHQ YLVHU OLJHOHGHV DW .¡EHQKDYQ Sn
GHWWH WLGVSXQNW YDU XGJDQJVSXQNW IRU DOOH UXWHUQH
Esbjerg Havn og etableringen af faste Nordsø-ruter
De mest velfungerende vestvendte havne i det danske mo-
narki i midten af 1800-tallet - Altona, Glückstadt, Tönning
og Husum - var beliggende i hertugdømmerne Slesvig og
Holsten, og gik sammen med hertugdømmerne tabt for mo-
narkiet ved Danmarks nederlag i krigen mod Preussen og
‘VWULJ L
,V U 7|QQLQJ KDYGH LQGWDJHW HQ YLJWLJ SRVL-
WLRQ VRP PRQDUNLHWV HNVSRUWKDYQ WLO 6WRUEULWDQQLHQ 1RJOH
af de første dampskibsforbindelser over Nordsøen havde
udgangspunkt i havne i Slesvig-Holsten, hvorfra kvæg blev
WUDQVSRUWHUHW WLO 6WRUEULWDQQLHQ )UD 7|QQLQJ EOHY WUDÀNNHQ
LQGYLHW L
RJ ÁHUH IDUW¡MHU EOHY LQWURGXFHUHW L O¡EHW DI
·HUQH 7|QQLQJ SURÀWHUHGH DI GHQ I¡UVWH MHUQEDQH Sn
WY UV DI -\OODQG %DQHQ IRUEDQGW 7|QQLQJ RJ )OHQVERUJ RJ
GHUPHG 1RUG RJ ‘VWHUV¡HQ
$OOHUHGH ÀUH PnQHGHU HIWHU IUHGVVOXWQLQJHQ IRUHODJGH GHQ
danske regering
Udkast til Lov om en Jernbane fra Vamdrup
til Strandby
[ved Esbjerg]
RJ $QO J DI HQ KDYQ SDD GHW VLG-
ste sted
, PRWLYHULQJHQ IRU ORYIRUVODJHW KHG GHW DW 'DQPDUN
med tabet af Slesvig-Holsten havde mistet rådigheden over
de vigtige handelsveje gennem hertugdømmerne, hvorfor
regeringen straks havde måttet overveje, om der kunne åb-
QHV Q\H YHMH IRU GDQVN KDQGHO
Hermed startede den proces, som i 1868 førte til loven
RP DQO JJHOVH DI (VEMHUJ +DYQ 8PLGGHOEDUW V\QHV IRU-
løb og begrundelser ganske ligetil, og traditionelt forklares
Esbjergs anlæggelse da også med behovet for en ny udfalds-
SRUW IRU ODQGEUXJVHNVSRUWHQ WLO 6WRUEULWDQQLHQ +HOW Vn HQNHO
YDU VDJHQ GRJ LNNH )UHPVNULGWVWUR QDWLRQDOW SU JHGH JHQ-
rejsningsønsker og behovet for en velfungerende landværts
vestjysk infrastruktur spillede også en rolle, men resultatet
blev altså havnen ved Esbjerg - og de hermed forbundne
jernbaner mod nord og øst!
Anlægget af Esbjerg Havn blev en lang, farverig og
særdeles brydsom historie, hvor den ene entreprenør efter
GHQ DQGHQ EOHY VHQGW Sn SRUWHQ HOOHU JLN EDQNHURW 8DQVHW
12
)LJXU ')'6· UXWHQHW Sn 1RUGV¡HQ
.
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...204