'HQ 9HUGHQVNULJ EHW¡G DW UXWHIDUWHQ Sn 1RUGV¡HQ
måtte indstilles, men efter fredsslutningen i 1945 blev den
RYHURUGQHGH UXWHVWUXNWXU IUD ·HUQH JHQHWDEOHUHW , nUHQH
derefter blev farten gradvis mere fokuseret på Esbjerg -
med Harwich som den væsentligste engelske anløbshavn
HIWHUIXOJW DI 1HZFDVWOH 6RP GHW IUHPJnU DI )LJXU EOHY
DFDS’ rutenet i det hele taget stadig mere rettet mod
6WRUEULWDQQLHQ
I de første år efter krigen introducerede DFDS de nye pas-
sagerskibe
Kronprins Frederik
og
.URQSULQVHVVH ,QJULG
(VEMHUJ +DUZLFK RYHUIDUWHQ 'H UHSU VHQWHUHGH HQ YLGHUHXG-
vikling af passagerskibene fra 1920’erne og 1930’erne, men
KDYGH VW¡UUH SDVVDJHUNDSDFLWHW RJ K¡MHUH VHUYLFHIDUW 'HQ
højere servicefart reducerede overfartstiden, men det varede
dog nogle år efter fredsslutningen, inden man atter kunne til-
byde daglige afgange i begge retninger i højsæsonen
17
Vækst, ro-ro og koncentration, 1964-1999
I 1960’erne gennemgik international søfart intetmindre end en
UHYROXWLRQ PHG LQGI¡UHOVHQ DI FRQWDLQHUHQ 6WDQGDUGLVHULQJHQ
af godstransport i containere lettede transporten af mange
YDUHU RJ EUDJWH WUDQVSRUWRPNRVWQLQJHUQH QHG 6DPWLGLJ VWLO-
lede den nye teknologi store krav til investeringer i nye con-
tainerskibe og specielle container-terminaler
18
16
)LJXU 3DVVDJHUOLQMHU Sn 1RUGV¡HQ
.
0 6 .URQSULQV )UHGHULN RJ 0 6 .URQSULQVHVVH ,QJULG YHG (QJODQGVNDMHQ L (VEMHUJ +DYQ
HUQH
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...204