'HQ 9HUGHQVNULJ EHW¡G DW UXWHIDUWHQ Sn 1RUGV¡HQ
        
        
          måtte indstilles, men efter fredsslutningen i 1945 blev den
        
        
          RYHURUGQHGH UXWHVWUXNWXU IUD ·HUQH JHQHWDEOHUHW , nUHQH
        
        
          derefter blev farten gradvis mere fokuseret på Esbjerg -
        
        
          med Harwich som den væsentligste engelske anløbshavn
        
        
          HIWHUIXOJW DI 1HZFDVWOH 6RP GHW IUHPJnU DI )LJXU EOHY
        
        
          DFDS’ rutenet i det hele taget stadig mere rettet mod
        
        
          6WRUEULWDQQLHQ
        
        
          I de første år efter krigen introducerede DFDS de nye pas-
        
        
          sagerskibe
        
        
          
            Kronprins Frederik
          
        
        
          og
        
        
          
            .URQSULQVHVVH ,QJULG
          
        
        
          på
        
        
          (VEMHUJ +DUZLFK RYHUIDUWHQ 'H UHSU VHQWHUHGH HQ YLGHUHXG-
        
        
          vikling af passagerskibene fra 1920’erne og 1930’erne, men
        
        
          KDYGH VW¡UUH SDVVDJHUNDSDFLWHW RJ K¡MHUH VHUYLFHIDUW 'HQ
        
        
          højere servicefart reducerede overfartstiden, men det varede
        
        
          dog nogle år efter fredsslutningen, inden man atter kunne til-
        
        
          byde daglige afgange i begge retninger i højsæsonen
        
        
          17
        
        
          
            Vækst, ro-ro og koncentration, 1964-1999
          
        
        
          I 1960’erne gennemgik international søfart intetmindre end en
        
        
          UHYROXWLRQ PHG LQGI¡UHOVHQ DI FRQWDLQHUHQ 6WDQGDUGLVHULQJHQ
        
        
          af godstransport i containere lettede transporten af mange
        
        
          YDUHU RJ EUDJWH WUDQVSRUWRPNRVWQLQJHUQH QHG 6DPWLGLJ VWLO-
        
        
          lede den nye teknologi store krav til investeringer i nye con-
        
        
          tainerskibe og specielle container-terminaler
        
        
          18
        
        
          16
        
        
          
            )LJXU 3DVVDJHUOLQMHU Sn 1RUGV¡HQ
          
        
        
          
            .
          
        
        
          
            0 6 .URQSULQV )UHGHULN RJ 0 6 .URQSULQVHVVH ,QJULG YHG (QJODQGVNDMHQ L (VEMHUJ +DYQ
          
        
        
          
            HUQH