20
        
        
          
            Konceptændringer på Nordsøen, 1999-2003
          
        
        
          Med over halv million passagerer årligt blev de første år
        
        
          DI
        
        
          ·HUQH K¡MGHSXQNWHW L ')'6·V (QJODQGVWUDÀN IUD
        
        
          (VEMHUJ 6LGHQ EHW¡G Á\WUDÀN WXQQHO XQGHU .DQDOHQ RJ
        
        
          konkurrerende ruter fra andre lande en halvering af passa-
        
        
          JHUWDOOHW Sn ')'6·V (QJODQGVI UJHU IUD (VEMHUJ $QWDOOHW DI
        
        
          VNLEH Sn UXWHUQH EOHY UHGXFHUHW ,
        
        
          RSJDY ')'6 UXWHQ WLO
        
        
          1HZFDVWOH RJ Sn (VEMHUJ +DUZLFK UXWHQ YDU UHGHULHWV ÁDJ-
        
        
          skib på Nordsøen,
        
        
          
            'DQD $QJOLD
          
        
        
          QX DOHQH WLOEDJH ,PLGOHUWLG
        
        
          VDWWH IRUWVDW VWLJHQGH NRQNXUUHQFH IUD EO D ODYSULVÁ\UXWHU
        
        
          sammen med et EU-bestemt bortfald af toldfrit salg om
        
        
          bord på færger mellem EU-lande omkring årtusindskiftet
        
        
          også
        
        
          
            'DQD $QJOLD·
          
        
        
          V GULIWV¡NRQRPL XQGHU KnUGW SUHV
        
        
          Rederiets hovedkontor i København forsøgte sig med
        
        
          besætningsreduktioner, men det stod hurtigt klart, at der i
        
        
          virkeligheden var behov for en total konceptændring af pas-
        
        
          VDJHUWUDÀNNHQ Sn (QJODQGVWUDÀNNHQ IUD (VEMHUJ
        
        
          'HQ VHSWHPEHU
        
        
          ODJGH ')'6·V
        
        
          
            'DQD $QJOLD
          
        
        
          WLO NDM L (VEMHUJ IRU VLGVWH JDQJ 'HW JDPOH ÁDJVNLE Sn
        
        
          Nordsøruterne blev nu overført til sejladsmellemKøbenhavn
        
        
          og Polen, hvor der på grund af Polens status som ikke-EU-
        
        
          land fortsat var mulighed for at udnytte skibets fulde kapa-
        
        
          FLWHW VRP Á\GHQGH KRWHO RJ WROGIULW VXSHUPDUNHG , VWHGHW
        
        
          indsatte DFDS på ruten mellem Esbjerg og Harwich i to
        
        
          tempi et nyt fartøj, som var bygget efter et ro-pax-koncept,
        
        
          KYRU IUDJWHOHPHQWHW YDU Y JWHW K¡MHUH HQG SDVVDJHUVLGHQ
        
        
          Samtidig med ændringerne til søs frasagde DFDS sig sine
        
        
          passagerterminaler på Englandskajen i Esbjerg og samlede
        
        
          DOOH VLQH DNWLYLWHWHU RPNULQJ FRQWDLQHUKDYQHQ 3n GHQQH
        
        
          PnGH YDU PDQ QX WLOEDJH YHG XGJDQJVSXQNWHW 6HOY RP GHW
        
        
          nUOLJH SDVVDJHUWDO Sn RPNULQJ
        
        
          On EHW\GHOLJW K¡MHUH
        
        
          end det, man startede med knap 130 år tidligere, mindede
        
        
          koncepterne mere om hinanden, end det man havde set i den
        
        
          PHOOHPOLJJHQGH SHULRGH 5HGHULHW ÀN Sn GHQQH YLV HQ IRU-
        
        
          nuftig drift på ruten, men passagererne var nu primært folk
        
        
          med bil, der skulle videre til andre destinationer i Danmark,
        
        
          Skandinavien og Nordeuropa end lige Esbjerg
        
        
          26
        
        
          'HULPRG
        
        
          YDU WULSWXUVWXULVWHUQH IRUVYXQGHW RJ GHW NXQQH I¡OHV L EO D
        
        
          (VEMHUJV KDQGHOVOLY
        
        
          var på denne overfart, at nybygningerne blev introduce-
        
        
          UHW OGUH IDUW¡MHU EOHY JUDGYLV RYHUI¡UW WLO UXWHUQH PHOOHP
        
        
          (VEMHUJ 1HZFDVWOH RJ ) U¡HUQH
        
        
          Indtil starten af 1980’erne havde langt hovedparten af
        
        
          DFDS’ Nordsø-ruter anløbet danske havne, men dette
        
        
          mønster blev brudt ved iværksættelsen af et ambitiøst eks-
        
        
          SDQVLRQVSURJUDP ,
        
        
          RYHUWRJ ')'6 GHW W\VNH UHGHUL
        
        
          3ULQ]HQOLQLHQ RJ nUHW GHUSn EOHY VYHQVNH 7RU /LQH HU-
        
        
          KYHUYHW %HJJH VHOVNDEHU GUHY SDVVDJHU RJ UR UR WUDÀN Sn
        
        
          1RUGV¡HQ 'HW W\VNH UHGHUL KDYGH OLQLHIDUW PHOOHP 7\VNODQG
        
        
          og Storbritannien, mens Tor Line forbandt Gøteborg med
        
        
          havne i Storbritannien og Holland
        
        
          22
        
        
          ')'6 XGYLNOHGH VLJ
        
        
          trods en alvorlig økonomisk krise i 1980’erne til det leden-
        
        
          de rederi i Nordsø-området med ruter mellem England og
        
        
          +ROODQG 7\VNODQG 1RUJH 6YHULJH RJ 'DQPDUN )RU ¡MH-
        
        
          blikket går DFDS’ største Nordsø-rute mellem Newcastle
        
        
          og IJmuiden i Holland
        
        
          23
        
        
          
            Nedgang og strukturforandring, 1999-
          
        
        
          Med afskaffelsen af det toldfrie salg inden for EUs græn-
        
        
          ser i juli 1999 blev grundvilkårene for mange passagerruter
        
        
          
            )LJXU 2YHUI¡UVHOVWDO IRU UXWHUQH PHOOHP (VEMHUJ RJ (QJODQG
          
        
        
          
            .