20
Konceptændringer på Nordsøen, 1999-2003
Med over halv million passagerer årligt blev de første år
DI
·HUQH K¡MGHSXQNWHW L ')'6·V (QJODQGVWUDÀN IUD
(VEMHUJ 6LGHQ EHW¡G Á\WUDÀN WXQQHO XQGHU .DQDOHQ RJ
konkurrerende ruter fra andre lande en halvering af passa-
JHUWDOOHW Sn ')'6·V (QJODQGVI UJHU IUD (VEMHUJ $QWDOOHW DI
VNLEH Sn UXWHUQH EOHY UHGXFHUHW ,
RSJDY ')'6 UXWHQ WLO
1HZFDVWOH RJ Sn (VEMHUJ +DUZLFK UXWHQ YDU UHGHULHWV ÁDJ-
skib på Nordsøen,
'DQD $QJOLD
QX DOHQH WLOEDJH ,PLGOHUWLG
VDWWH IRUWVDW VWLJHQGH NRQNXUUHQFH IUD EO D ODYSULVÁ\UXWHU
sammen med et EU-bestemt bortfald af toldfrit salg om
bord på færger mellem EU-lande omkring årtusindskiftet
også
'DQD $QJOLD·
V GULIWV¡NRQRPL XQGHU KnUGW SUHV
Rederiets hovedkontor i København forsøgte sig med
besætningsreduktioner, men det stod hurtigt klart, at der i
virkeligheden var behov for en total konceptændring af pas-
VDJHUWUDÀNNHQ Sn (QJODQGVWUDÀNNHQ IUD (VEMHUJ
'HQ VHSWHPEHU
ODJGH ')'6·V
'DQD $QJOLD
WLO NDM L (VEMHUJ IRU VLGVWH JDQJ 'HW JDPOH ÁDJVNLE Sn
Nordsøruterne blev nu overført til sejladsmellemKøbenhavn
og Polen, hvor der på grund af Polens status som ikke-EU-
land fortsat var mulighed for at udnytte skibets fulde kapa-
FLWHW VRP Á\GHQGH KRWHO RJ WROGIULW VXSHUPDUNHG , VWHGHW
indsatte DFDS på ruten mellem Esbjerg og Harwich i to
tempi et nyt fartøj, som var bygget efter et ro-pax-koncept,
KYRU IUDJWHOHPHQWHW YDU Y JWHW K¡MHUH HQG SDVVDJHUVLGHQ
Samtidig med ændringerne til søs frasagde DFDS sig sine
passagerterminaler på Englandskajen i Esbjerg og samlede
DOOH VLQH DNWLYLWHWHU RPNULQJ FRQWDLQHUKDYQHQ 3n GHQQH
PnGH YDU PDQ QX WLOEDJH YHG XGJDQJVSXQNWHW 6HOY RP GHW
nUOLJH SDVVDJHUWDO Sn RPNULQJ
On EHW\GHOLJW K¡MHUH
end det, man startede med knap 130 år tidligere, mindede
koncepterne mere om hinanden, end det man havde set i den
PHOOHPOLJJHQGH SHULRGH 5HGHULHW ÀN Sn GHQQH YLV HQ IRU-
nuftig drift på ruten, men passagererne var nu primært folk
med bil, der skulle videre til andre destinationer i Danmark,
Skandinavien og Nordeuropa end lige Esbjerg
26
'HULPRG
YDU WULSWXUVWXULVWHUQH IRUVYXQGHW RJ GHW NXQQH I¡OHV L EO D
(VEMHUJV KDQGHOVOLY
var på denne overfart, at nybygningerne blev introduce-
UHW OGUH IDUW¡MHU EOHY JUDGYLV RYHUI¡UW WLO UXWHUQH PHOOHP
(VEMHUJ 1HZFDVWOH RJ ) U¡HUQH
Indtil starten af 1980’erne havde langt hovedparten af
DFDS’ Nordsø-ruter anløbet danske havne, men dette
mønster blev brudt ved iværksættelsen af et ambitiøst eks-
SDQVLRQVSURJUDP ,
RYHUWRJ ')'6 GHW W\VNH UHGHUL
3ULQ]HQOLQLHQ RJ nUHW GHUSn EOHY VYHQVNH 7RU /LQH HU-
KYHUYHW %HJJH VHOVNDEHU GUHY SDVVDJHU RJ UR UR WUDÀN Sn
1RUGV¡HQ 'HW W\VNH UHGHUL KDYGH OLQLHIDUW PHOOHP 7\VNODQG
og Storbritannien, mens Tor Line forbandt Gøteborg med
havne i Storbritannien og Holland
22
')'6 XGYLNOHGH VLJ
trods en alvorlig økonomisk krise i 1980’erne til det leden-
de rederi i Nordsø-området med ruter mellem England og
+ROODQG 7\VNODQG 1RUJH 6YHULJH RJ 'DQPDUN )RU ¡MH-
blikket går DFDS’ største Nordsø-rute mellem Newcastle
og IJmuiden i Holland
23
Nedgang og strukturforandring, 1999-
Med afskaffelsen af det toldfrie salg inden for EUs græn-
ser i juli 1999 blev grundvilkårene for mange passagerruter
)LJXU 2YHUI¡UVHOVWDO IRU UXWHUQH PHOOHP (VEMHUJ RJ (QJODQG
.
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...204