22
 QGUHW GUDPDWLVN *UXQGODJHW IRU PLQL FUXLVHV HURGHUHGH
Mange ruter, som hovedsageligt baseredes på indtægter fra
VDOJ DI WROGIULH YDUHU RP ERUG PnWWH LQGVWLOOHV 6W¡UUH RYHU-
farter blev imidlertid også påvirket og måtte omlægge kon-
FHSWHUQH )RU DW RSUHWKROGH VDOJHW DI WROGIULH YDUHU RP ERUG
omlagde DFDS således rederiets rute Gøteborg-Harwich
WLO *¡WHERUJ .ULVWLDQVDQG 1HZFDVWOH 9HG DQO¡EHW DI GHQ
norske havn Kristiansand, uden for EU, kunne det toldfri
VDOJ IRUWV WWH 6nGDQQH WLOWDJ YDU LPLGOHUWLG SUDNWLVN XPX-
OLJH Sn PDQJH DQGUH RYHUIDUWHU , VWHGHW EOHY VYDUHW Sn GHQ
kommercielle udfordring indsættelsen af såkaldte ro-pax-
færger, med større vogndæk og mere beskedne faciliteter
IRU SDVVDJHUHUQH 5R SD[ I UJHUQHV LQGW JWHU NRP L K¡MHUH
grad fra transport af lastbiler
24
3n NRUWHUH RYHUIDUWHU EOHY
ro-pax-færgerne suppleret af deciderede hurtigfærger, hvis
Y VHQWOLJVWH DWWUDNWLRQ YDU HQ KXUWLJ RYHUIDUW 3n 1RUGV¡HQV
oprørte vande egnede hurtigfærgerne sig dårligt, men de
JMRUGH GHUHV LQGWRJ Sn 'HQ HQJHOVN .DQDO RJ L 6NDJHUUDN
Omkring årtusindskiftet opstod der endnu et alvorligt
problem for DFDS i form af en intensiv konkurrence fra
Q\nEQHGH ODYSULV Á\UXWHU IUD 7LUVWUXS YHG cUKXV RJ (VEMHUJ
WLO 6WDQVWHG OXIWKDYQ XGHQ IRU /RQGRQ 0HG ELOOHWSULVHU Sn
RIWH XQGHU
NU EOHY GHW ELOOLJHUH DW UHMVH PHG Á\ HQG DW
sejle
25
DFDS’ svar på de nye udfordringer var indsættelsen af
ro-pax tonnage, hvilket på Esbjerg-Harwich overfarten kom
WLO DW EHW\GH DW UXWHQV JDPOH ÁDJVNLE
'DQD $QJOLD
blev
udskiftet med
'DQD 6LUHQD
, der var indrettet efter ro-pax
NRQFHSWHW 0HQV ')'6· SDVVDJHUOLQMHU N PSHGH PHG WLO-
bagegang, ekspanderede DFDS’ godsrederi DFDS Tor Line
til gengæld hastigt og udviklede et stadig mere effektivt net
DI UR UR UXWHU L 1RUG RJ ‘VWHUV¡RPUnGHW
Norge, Færøerne og Island
Ruterne til Storbritannien var gennem hele perioden fra
omkring 1850 og frem til 2005 de mest betydningsfulde af
'DQPDUNV 1RUGV¡ OLQMHU PHQ WUDÀNNHQ WLO 1RUJH ) U¡HUQH
RJ ,VODQG K¡UWH RJVn PHG L GHW VDPOHGH ELOOHGH 5XWHUQH WLO
de nordatlantiske øer var gennem mange år vigtige af po-
litiske årsager, da de udgjorde et forbindelsesled mellem
'DQPDUN RJ ULJHWV IMHUQHVWH HJQH ')'6 GUHY IUD VHOVNDEHWV
grundlæggelse i 1866 regelmæssig rutefart fra København
WLO EnGH ) U¡HUQH RJ ,VODQG , HQ nUU NNH IRUHJLN WUDÀNNHQ
i samarbejde med det islandske rederi
(LPVNLS
, således at
KYHUW UHGHUL ELGURJ PHG HW VNLE $I ')'6· IDUWSODQHU IUD
starten af 1900-tallet og frem til 1960’erne fremgår det, at
der var afgang fra København hver fjortende dag i som-
PHUKDOYnUHW ')'6 KDYGH IRUXGHQ GHQ GLUHNWH IRUELQGHOVH
mellem Danmark og de nordatlantiske øer - gennem mange
nU UXWHWUDÀN IUD .¡EHQKDYQ YLD /HLWK L 6NRWODQG WLO ) U¡HUQH
RJ ,VODQG ,
QHGODJGH ')'6 UXWHQ PHOOHP .¡EHQKDYQ
og Færøerne, men åbnede samtidig en forbindelse mellem
(VEMHUJ RJ 7RUVKDYQ 'HUPHG EOHY KHOH ')'6· WUDÀN Sn
1RUGV¡HQ NRQFHQWUHUHW L (VEMHUJ 5XWHQ EOHY EHWMHQW PHG
WRQQDJH GHU YDU EOHYHW DÁ¡VW DI Q\E\JQLQJHU Sn ')'6·
(QJODQGV UXWHU 'D ')'6 QHGODJGH UXWHQ WLO 7RUVKDYQ L EH-
gyndelsen af 1990’erne, blev det færøske rederi
Smyril Line
LPLGOHUWLG HQH RP DW EHWMHQH GH QRUGDWODQWLVNH ¡HU
Smyril Line
havde med passagerfærgen
1RUU|QD
i 1983
etableret en færgerute mellem Hanstholm, Færøerne og
,VODQG , GH I¡UVWH nU VHMOHGH I UJHQ NXQ Sn UXWHQ L VRPPHU-
halvåret, mens den i resten af året var charteret ud til andre
UHGHULHU , SHULRGHQ
KDYGH 6P\ULO /LQHV UXWH XG-
gangspunkt i Esbjerg, hvorefter Hanstholm atter blev dansk
DQO¡EVKDYQ ,
EOHY HQ Q\E\JQLQJ PHG VDPPH QDYQ
som forgængeren introduceret på ruten, der nu drives på
helårlig basis
27
7UDÀNNHQ WLO 1RUJH HU HW DQGHW NDSLWHO VRP RJVn EH-
U¡UWH +DQVWKROP KDYQ / QJH LQGHQ nEQLQJHQ DI KDYQHQ L
Hanstholm i 1967 havde DFDS dog drevet liniefart mellem
6WHWWLQ .¡EHQKDYQ RJ GHW QRUVNH 9HVWODQGHW 5XWHQ GHU
blev betjent af fragtskibe med passagerkapacitet, indgik i
rederiets rutenet allerede fra grundlæggelsen i 1866, men
IRUVYDQGW XG DI SDVVDJHUIDUWSODQHUQH L
·HUQH
(IWHU LQGYLHOVHQ DI +DQVWKROP KDYQ YDU GHU L ÁHUH SH-
ULRGHU I UJHIDUW GHUIUD WLO GHW YHVWOLJH 1RUJH 1RUVNH
Fred.
Olsen Lines
opererede med bilfærgen
Bolette
således en
færgerute mellem Hanstholm og Egersund i sommersæso-
QHUQH IUD
WLO
'HUWLO NRP )UHG 2OVHQ /LQHV· WUD-
ÀN Sn UXWHQ +LUWVKDOV 6WDYDQJHU %HUJHQ IUD
WLO
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,...204