22
        
        
           QGUHW GUDPDWLVN *UXQGODJHW IRU PLQL FUXLVHV HURGHUHGH
        
        
          Mange ruter, som hovedsageligt baseredes på indtægter fra
        
        
          VDOJ DI WROGIULH YDUHU RP ERUG PnWWH LQGVWLOOHV 6W¡UUH RYHU-
        
        
          farter blev imidlertid også påvirket og måtte omlægge kon-
        
        
          FHSWHUQH )RU DW RSUHWKROGH VDOJHW DI WROGIULH YDUHU RP ERUG
        
        
          omlagde DFDS således rederiets rute Gøteborg-Harwich
        
        
          WLO *¡WHERUJ .ULVWLDQVDQG 1HZFDVWOH 9HG DQO¡EHW DI GHQ
        
        
          norske havn Kristiansand, uden for EU, kunne det toldfri
        
        
          VDOJ IRUWV WWH 6nGDQQH WLOWDJ YDU LPLGOHUWLG SUDNWLVN XPX-
        
        
          OLJH Sn PDQJH DQGUH RYHUIDUWHU , VWHGHW EOHY VYDUHW Sn GHQ
        
        
          kommercielle udfordring indsættelsen af såkaldte ro-pax-
        
        
          færger, med større vogndæk og mere beskedne faciliteter
        
        
          IRU SDVVDJHUHUQH 5R SD[ I UJHUQHV LQGW JWHU NRP L K¡MHUH
        
        
          grad fra transport af lastbiler
        
        
          24
        
        
          3n NRUWHUH RYHUIDUWHU EOHY
        
        
          ro-pax-færgerne suppleret af deciderede hurtigfærger, hvis
        
        
          Y VHQWOLJVWH DWWUDNWLRQ YDU HQ KXUWLJ RYHUIDUW 3n 1RUGV¡HQV
        
        
          oprørte vande egnede hurtigfærgerne sig dårligt, men de
        
        
          JMRUGH GHUHV LQGWRJ Sn 'HQ HQJHOVN .DQDO RJ L 6NDJHUUDN
        
        
          Omkring årtusindskiftet opstod der endnu et alvorligt
        
        
          problem for DFDS i form af en intensiv konkurrence fra
        
        
          Q\nEQHGH ODYSULV Á\UXWHU IUD 7LUVWUXS YHG cUKXV RJ (VEMHUJ
        
        
          WLO 6WDQVWHG OXIWKDYQ XGHQ IRU /RQGRQ 0HG ELOOHWSULVHU Sn
        
        
          RIWH XQGHU
        
        
          NU EOHY GHW ELOOLJHUH DW UHMVH PHG Á\ HQG DW
        
        
          sejle
        
        
          25
        
        
          DFDS’ svar på de nye udfordringer var indsættelsen af
        
        
          ro-pax tonnage, hvilket på Esbjerg-Harwich overfarten kom
        
        
          WLO DW EHW\GH DW UXWHQV JDPOH ÁDJVNLE
        
        
          
            'DQD $QJOLD
          
        
        
          blev
        
        
          udskiftet med
        
        
          
            'DQD 6LUHQD
          
        
        
          , der var indrettet efter ro-pax
        
        
          NRQFHSWHW 0HQV ')'6· SDVVDJHUOLQMHU N PSHGH PHG WLO-
        
        
          bagegang, ekspanderede DFDS’ godsrederi DFDS Tor Line
        
        
          til gengæld hastigt og udviklede et stadig mere effektivt net
        
        
          DI UR UR UXWHU L 1RUG RJ VWHUV¡RPUnGHW
        
        
          
            Norge, Færøerne og Island
          
        
        
          Ruterne til Storbritannien var gennem hele perioden fra
        
        
          omkring 1850 og frem til 2005 de mest betydningsfulde af
        
        
          'DQPDUNV 1RUGV¡ OLQMHU PHQ WUDÀNNHQ WLO 1RUJH ) U¡HUQH
        
        
          RJ ,VODQG K¡UWH RJVn PHG L GHW VDPOHGH ELOOHGH 5XWHUQH WLO
        
        
          de nordatlantiske øer var gennem mange år vigtige af po-
        
        
          litiske årsager, da de udgjorde et forbindelsesled mellem
        
        
          'DQPDUN RJ ULJHWV IMHUQHVWH HJQH ')'6 GUHY IUD VHOVNDEHWV
        
        
          grundlæggelse i 1866 regelmæssig rutefart fra København
        
        
          WLO EnGH ) U¡HUQH RJ ,VODQG , HQ nUU NNH IRUHJLN WUDÀNNHQ
        
        
          i samarbejde med det islandske rederi
        
        
          
            (LPVNLS
          
        
        
          , således at
        
        
          KYHUW UHGHUL ELGURJ PHG HW VNLE $I ')'6· IDUWSODQHU IUD
        
        
          starten af 1900-tallet og frem til 1960’erne fremgår det, at
        
        
          der var afgang fra København hver fjortende dag i som-
        
        
          PHUKDOYnUHW ')'6 KDYGH IRUXGHQ GHQ GLUHNWH IRUELQGHOVH
        
        
          mellem Danmark og de nordatlantiske øer - gennem mange
        
        
          nU UXWHWUDÀN IUD .¡EHQKDYQ YLD /HLWK L 6NRWODQG WLO ) U¡HUQH
        
        
          RJ ,VODQG ,
        
        
          QHGODJGH ')'6 UXWHQ PHOOHP .¡EHQKDYQ
        
        
          og Færøerne, men åbnede samtidig en forbindelse mellem
        
        
          (VEMHUJ RJ 7RUVKDYQ 'HUPHG EOHY KHOH ')'6· WUDÀN Sn
        
        
          1RUGV¡HQ NRQFHQWUHUHW L (VEMHUJ 5XWHQ EOHY EHWMHQW PHG
        
        
          WRQQDJH GHU YDU EOHYHW DÁ¡VW DI Q\E\JQLQJHU Sn ')'6·
        
        
          (QJODQGV UXWHU 'D ')'6 QHGODJGH UXWHQ WLO 7RUVKDYQ L EH-
        
        
          gyndelsen af 1990’erne, blev det færøske rederi
        
        
          
            Smyril Line
          
        
        
          LPLGOHUWLG HQH RP DW EHWMHQH GH QRUGDWODQWLVNH ¡HU
        
        
          
            Smyril Line
          
        
        
          havde med passagerfærgen
        
        
          
            1RUU|QD
          
        
        
          i 1983
        
        
          etableret en færgerute mellem Hanstholm, Færøerne og
        
        
          ,VODQG , GH I¡UVWH nU VHMOHGH I UJHQ NXQ Sn UXWHQ L VRPPHU-
        
        
          halvåret, mens den i resten af året var charteret ud til andre
        
        
          UHGHULHU , SHULRGHQ
        
        
          KDYGH 6P\ULO /LQHV UXWH XG-
        
        
          gangspunkt i Esbjerg, hvorefter Hanstholm atter blev dansk
        
        
          DQO¡EVKDYQ ,
        
        
          EOHY HQ Q\E\JQLQJ PHG VDPPH QDYQ
        
        
          som forgængeren introduceret på ruten, der nu drives på
        
        
          helårlig basis
        
        
          27
        
        
          7UDÀNNHQ WLO 1RUJH HU HW DQGHW NDSLWHO VRP RJVn EH-
        
        
          U¡UWH +DQVWKROP KDYQ / QJH LQGHQ nEQLQJHQ DI KDYQHQ L
        
        
          Hanstholm i 1967 havde DFDS dog drevet liniefart mellem
        
        
          6WHWWLQ .¡EHQKDYQ RJ GHW QRUVNH 9HVWODQGHW 5XWHQ GHU
        
        
          blev betjent af fragtskibe med passagerkapacitet, indgik i
        
        
          rederiets rutenet allerede fra grundlæggelsen i 1866, men
        
        
          IRUVYDQGW XG DI SDVVDJHUIDUWSODQHUQH L
        
        
          ·HUQH
        
        
          (IWHU LQGYLHOVHQ DI +DQVWKROP KDYQ YDU GHU L ÁHUH SH-
        
        
          ULRGHU I UJHIDUW GHUIUD WLO GHW YHVWOLJH 1RUJH 1RUVNH
        
        
          
            Fred.
          
        
        
          
            Olsen Lines
          
        
        
          opererede med bilfærgen
        
        
          
            Bolette
          
        
        
          således en
        
        
          færgerute mellem Hanstholm og Egersund i sommersæso-
        
        
          QHUQH IUD
        
        
          WLO
        
        
          'HUWLO NRP )UHG 2OVHQ /LQHV· WUD-
        
        
          ÀN Sn UXWHQ +LUWVKDOV 6WDYDQJHU %HUJHQ IUD
        
        
          WLO