RSUHWKROGW LQGWLO 9HUGHQVNULJV XGEUXG L
        
        
          , GHQ GDQ-
        
        
          VNH SDVVDJHUWUDÀN Sn 1RUGV¡HQ XGYLNOHGH (VEMHUJ +DUZLFK
        
        
          RYHUIDUWHQ VLJ LPLGOHUWLG WLO GHQ PHVW EHW\GQLQJVIXOGH 'HWWH
        
        
          DIVSHMOHGH VLJ L ')'6· LQGV WWHOVH DI ÀUH Q\E\JJHGH PRWRU-
        
        
          passagerskibe -
        
        
          
            Parkeston
          
        
        
          ,
        
        
          
            (VEMHUJ
          
        
        
          ,
        
        
          
            Jylland
          
        
        
          og
        
        
          
            (QJODQG
          
        
        
          -
        
        
          Sn UXWHQ PHOOHP RJ
        
        
          )DUW¡MHUQH KDYGH KYHU ND
        
        
          pacitet til godt 200 passagerer, og var ydermere udstyret
        
        
          PHG HW N¡OH RJ ODVWUXP WLO ODQGEUXJVHNVSRUWHQ 'H ÀUH IDU-
        
        
          tøjer opretholdt en daglig afgang i hver retning, og Esbjerg-
        
        
          Harwich overfartens afgangstider var koordineret med to-
        
        
          JHQHV DQNRPVWHU RJ DIJDQJH L EHJJH KDYQH 'HUPHG YDU
        
        
          der direkte forbindelse mellem København og London via
        
        
          (VEMHUJ +DUZLFK
        
        
          15
        
        
          
            )LJXU 3DVVDJHUUXWHU Sn 1RUGV¡HQ
          
        
        
          
            .
          
        
        
          
            En Nordsørejse i mellemkrigstiden
          
        
        
          I mellemkrigstiden nåede Nordsøens rutenet sin største ud-
        
        
          VWU NQLQJ VH )LJXU
        
        
          )RU GHQ UHMVHQGH PHOOHP 'DQPDUN
        
        
          og Storbritannien var der således mange rejseveje at vælge
        
        
          PHOOHP ')'6· VRPPHUIDUWSODQ IUD
        
        
          JLYHU HW SU FLVW
        
        
          VLWXDWLRQVELOOHGH DI WUDÀNP¡QVWHUHW Sn GHQ WLG
        
        
          På Esbjerg-Harwich overfarten var der seks ugentlige af-
        
        
          JDQJH L KYHU UHWQLQJ PHG UHGHULHWV ÀQHVWH IDUW¡MHU GH ÀUH
        
        
          passagerskibe
        
        
          
            (QJODQG
          
        
        
          ,
        
        
          
            (VEMHUJ
          
        
        
          ,
        
        
          
            Jylland
          
        
        
          og
        
        
          
            Parkeston
          
        
        
          6NLEHQH VHMOHGH GDJOLJW IUD (VEMHUJ NO
        
        
          KYLONHW YDU
        
        
          sent nok til, at man kunne nå dertil fra det meste af Danmark
        
        
          VDPPH GDJ 9HODQNRPPHW WLO 3DUNHVWRQ 4XD\ L +DUZLFK GHQ
        
        
          følgende eftermiddag, kunne rejsen fortsættes med den di-
        
        
          UHNWH WRJIRUELQGHOVH WLO /LYHUSRRO 6WUHHW 6WDWLRQ L /RQGRQ
        
        
          Derved kunne en rejse fra København til London gennem-
        
        
          I¡UHV Sn XQGHU WR G¡JQ 0HG nEQLQJHQ DI /LOOHE OWVEURHQ
        
        
          og indsættelsen af lyntog mellem København og Esbjerg
        
        
          GHW I¡OJHQGH nU EOHY UHMVHWLGHQ L ¡YULJW IRUNRUWHW FD WLPHU
        
        
          ,QGWLO UXWHÁ\HWV VHMUVJDQJ UHSU VHQWHUHGH NRPELQDWLRQHQ DI
        
        
          passagerskib og lyntog den hurtigste rejseform mellem de
        
        
          WR KRYHGVW GHU
        
        
          Hvis rejsemålet lå i Midt- eller Nordengland eller Skot-
        
        
          land, kunne de rejsende benytte overfarten fra Esbjerg til
        
        
          *ULPVE\ GHU KDYGH WR XJHQWOLJH DIJDQJH (QGHOLJ VHMOHGH
        
        
          passagerskibet
        
        
          
            $ 3 %HUQVWRUII
          
        
        
          fra Esbjerg til Antwerpen
        
        
          HQ JDQJ RP XJHQ KYRU VNLEVUHMVHQ YDUHGH JRGW HW G¡JQ
        
        
          Passagerfarten fra Esbjerg var kendetegnet af en høj frekvens,
        
        
          NRUW RYHUIDUWVWLG RJ JRGH WLONQ\WWHGH WRJIRUELQGHOVHU
        
        
          Mens skibene fra Esbjerg hovedsageligt medbragte pas-
        
        
          VDJHUHU YDU WUDÀNNHQ IUD GH ¡YULJH SURYLQVKDYQH RJ IUD
        
        
          .¡EHQKDYQ L ODQJW K¡MHUH JUDG UHWWHW PRG JRGVWUDQVSRUW
        
        
          Mange provinshavne havde ugentlige afgange til enten
        
        
          /HLWK HOOHU 1HZFDVWOH (NVHPSHOYLV DIVHMOHGH GHU KYHU RQV-
        
        
          dag formiddag et DFDS fragtskib med passagerfaciliteter
        
        
          IUD 1DNVNRY 8QGHUYHMV DQO¡E VNLEHW HQ U NNH GDQVNH KDY-
        
        
          QH 7RUVGDJ PLGGDJ YDU GHU VnOHGHV DIJDQJ IUD 2GHQVH RJ
        
        
          den følgende dag stævnede skibet ud fra Århus med kursen
        
        
          mod Newcastle, hvortil det ankom søndag eftermiddag eller
        
        
          DIWHQ 5HMVHQ IUD 1DNVNRY WLO 1HZFDVWOH WRJ GHUPHG PHUH
        
        
          HQG ÀUH G¡JQ SJD GH PDQJH KDYQHDQO¡E XQGHUYHMV 'HW VL-
        
        
          ger sig selv, at dette var en langsommelig rejseform i sam-
        
        
          menligning med de mere direkte passagerruter fra Esbjerg
        
        
          WLO +DUZLFK RJ *ULPVE\
        
        
          Fra København var der forbindelse med fragtskib til
        
        
          /LYHUSRRO KYHU WLHQGH GDJ .¡EHQKDYQ /RQGRQ KDYGH
        
        
          ugentlig afgang, ligesom København-Hull og København-
        
        
          1HZFDVWOH )UD .¡EHQKDYQ YDU GHU DIJDQJ WLO IUDQVNH KDYQH
        
        
          hver anden uge og hver fredag eftermiddag sejlede et fragt-
        
        
          skib fra den danske hovedstad til Antwerpen
        
        
          15