RSUHWKROGW LQGWLO 9HUGHQVNULJV XGEUXG L
, GHQ GDQ-
VNH SDVVDJHUWUDÀN Sn 1RUGV¡HQ XGYLNOHGH (VEMHUJ +DUZLFK
RYHUIDUWHQ VLJ LPLGOHUWLG WLO GHQ PHVW EHW\GQLQJVIXOGH 'HWWH
DIVSHMOHGH VLJ L ')'6· LQGV WWHOVH DI ÀUH Q\E\JJHGH PRWRU-
passagerskibe -
Parkeston
,
(VEMHUJ
,
Jylland
og
(QJODQG
-
Sn UXWHQ PHOOHP RJ
)DUW¡MHUQH KDYGH KYHU ND
pacitet til godt 200 passagerer, og var ydermere udstyret
PHG HW N¡OH RJ ODVWUXP WLO ODQGEUXJVHNVSRUWHQ 'H ÀUH IDU-
tøjer opretholdt en daglig afgang i hver retning, og Esbjerg-
Harwich overfartens afgangstider var koordineret med to-
JHQHV DQNRPVWHU RJ DIJDQJH L EHJJH KDYQH 'HUPHG YDU
der direkte forbindelse mellem København og London via
(VEMHUJ +DUZLFK
15
)LJXU 3DVVDJHUUXWHU Sn 1RUGV¡HQ
.
En Nordsørejse i mellemkrigstiden
I mellemkrigstiden nåede Nordsøens rutenet sin største ud-
VWU NQLQJ VH )LJXU
)RU GHQ UHMVHQGH PHOOHP 'DQPDUN
og Storbritannien var der således mange rejseveje at vælge
PHOOHP ')'6· VRPPHUIDUWSODQ IUD
JLYHU HW SU FLVW
VLWXDWLRQVELOOHGH DI WUDÀNP¡QVWHUHW Sn GHQ WLG
På Esbjerg-Harwich overfarten var der seks ugentlige af-
JDQJH L KYHU UHWQLQJ PHG UHGHULHWV ÀQHVWH IDUW¡MHU GH ÀUH
passagerskibe
(QJODQG
,
(VEMHUJ
,
Jylland
og
Parkeston
6NLEHQH VHMOHGH GDJOLJW IUD (VEMHUJ NO
KYLONHW YDU
sent nok til, at man kunne nå dertil fra det meste af Danmark
VDPPH GDJ 9HODQNRPPHW WLO 3DUNHVWRQ 4XD\ L +DUZLFK GHQ
følgende eftermiddag, kunne rejsen fortsættes med den di-
UHNWH WRJIRUELQGHOVH WLO /LYHUSRRO 6WUHHW 6WDWLRQ L /RQGRQ
Derved kunne en rejse fra København til London gennem-
I¡UHV Sn XQGHU WR G¡JQ 0HG nEQLQJHQ DI /LOOHE OWVEURHQ
og indsættelsen af lyntog mellem København og Esbjerg
GHW I¡OJHQGH nU EOHY UHMVHWLGHQ L ¡YULJW IRUNRUWHW FD WLPHU
,QGWLO UXWHÁ\HWV VHMUVJDQJ UHSU VHQWHUHGH NRPELQDWLRQHQ DI
passagerskib og lyntog den hurtigste rejseform mellem de
WR KRYHGVW GHU
Hvis rejsemålet lå i Midt- eller Nordengland eller Skot-
land, kunne de rejsende benytte overfarten fra Esbjerg til
*ULPVE\ GHU KDYGH WR XJHQWOLJH DIJDQJH (QGHOLJ VHMOHGH
passagerskibet
$ 3 %HUQVWRUII
fra Esbjerg til Antwerpen
HQ JDQJ RP XJHQ KYRU VNLEVUHMVHQ YDUHGH JRGW HW G¡JQ
Passagerfarten fra Esbjerg var kendetegnet af en høj frekvens,
NRUW RYHUIDUWVWLG RJ JRGH WLONQ\WWHGH WRJIRUELQGHOVHU
Mens skibene fra Esbjerg hovedsageligt medbragte pas-
VDJHUHU YDU WUDÀNNHQ IUD GH ¡YULJH SURYLQVKDYQH RJ IUD
.¡EHQKDYQ L ODQJW K¡MHUH JUDG UHWWHW PRG JRGVWUDQVSRUW
Mange provinshavne havde ugentlige afgange til enten
/HLWK HOOHU 1HZFDVWOH (NVHPSHOYLV DIVHMOHGH GHU KYHU RQV-
dag formiddag et DFDS fragtskib med passagerfaciliteter
IUD 1DNVNRY 8QGHUYHMV DQO¡E VNLEHW HQ U NNH GDQVNH KDY-
QH 7RUVGDJ PLGGDJ YDU GHU VnOHGHV DIJDQJ IUD 2GHQVH RJ
den følgende dag stævnede skibet ud fra Århus med kursen
mod Newcastle, hvortil det ankom søndag eftermiddag eller
DIWHQ 5HMVHQ IUD 1DNVNRY WLO 1HZFDVWOH WRJ GHUPHG PHUH
HQG ÀUH G¡JQ SJD GH PDQJH KDYQHDQO¡E XQGHUYHMV 'HW VL-
ger sig selv, at dette var en langsommelig rejseform i sam-
menligning med de mere direkte passagerruter fra Esbjerg
WLO +DUZLFK RJ *ULPVE\
Fra København var der forbindelse med fragtskib til
/LYHUSRRO KYHU WLHQGH GDJ .¡EHQKDYQ /RQGRQ KDYGH
ugentlig afgang, ligesom København-Hull og København-
1HZFDVWOH )UD .¡EHQKDYQ YDU GHU DIJDQJ WLO IUDQVNH KDYQH
hver anden uge og hver fredag eftermiddag sejlede et fragt-
skib fra den danske hovedstad til Antwerpen
15
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...204