modtog skibets rederi så mangelfulde og modstridende
oplysninger om besejlingen af Aggerkanalen, at skibet i
stedet blev dirigeret til Hjerting, hvortil kreaturerne også
EOHY GUHYHW 'HWWH DQO¡E EOHY VWDUWVNXGGHW WLO HQ IDVW GDPS
skibsbesejling af Hjerting, som frem til 1860 blev anløbet
DI ÁHUH IRUVNHOOLJH GDQVNH RJ HQJHOVNH GDPSVNLEH 6N¡QW
også besejlingen af den vestlige Limfjord med anskaffelsen
af dampskibet
Jylland
kom i gang i nogle få år i 1850’erne,
ÀN GHQ GLUHNWH HNVSRUW DI NY J WLO (QJODQG KHUIUD DOGULJ
VDPPH RPIDQJ VRP WLOI OGHW EOHY L +MHUWLQJ 7LO HNVHPSHO
gennemførtes i 1851 fem ture gennem Aggerkanalen, men
DIJDQJH IUD +MHUWLQJ WLO /RZHVWRIW QRUG¡VW IRU /RQGRQ
Dampskibsforbindelserne fra den vestlige Limfjord og
Hjerting til Storbritannien blev aldrig nogen virkelig suc-
FHV 3DVVDJHUJUXQGODJHW YDU VSLQNHOW RJ KHOOHU LNNH NUHDWX-
rerne kom i det antal, som var nødvendigt for en fuldt ren-
WDEHO GULIW +HUWLO NRP DW DQO¡EHQH DI GH YHVWM\VNH SODGVHU
var forbundet med såvel en række besejlings- og lasthånd-
teringsmæssige besværligheder som en elendig landværts
LQIUDVWUXNWXU VRP PDQ LNNH KDYGH PDJWHW DW In VW\U Sn
Den sidste direkte besejling af den vestlige Limfjord blev
gennemført i 1857, og i 1860 så man det sidste dampskib i
Hjerting, hvor alle videre forsøg på at opretholde forbindel-
sen blev endeligt opgivet i 1862
2
Grundlæggelsen af DFDS
Oprettelsen af et dansk dampskibsrederi med regelmæssig
rutefart på den førende industrination Storbritannien var på
tale adskillige gange allerede i 1840’erne, men antagelig
JUXQGHW ÁHUH XKHOGLJH HNVSHULPHQWHU PHG GDPSVNLEVUXWHU
L GDQVN LQGHQULJVIDUW EOHY GHW IRUHO¡ELJ YHG VQDNNHQ )¡UVW
med stiftelsen af
'HW DOPLQGHOLJH GDQVNH 'DPSVNLEVVHOVNDE
L
NRP GHU UHDOLWHWHU L WLQJHQH 0HG HQ DI LQLWLDWLYWDJHU-
QH & 3$ .RFK VRP IRUUHWQLQJVI¡UHU NXQQH GHW Q\H UHGHUL
11
6 6 -\OODQG YDU L
HUQH L IDUW PHOOHP EULWLVNH KDYQH RJ +MHUWLQJ VDPW GHQ YHVWOLJH /LPIMRUG ,OOXVWUDWLRQ IUD 7KH ,OOXVWUDWHG /RQGRQ
1HZV
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...204