modtog skibets rederi så mangelfulde og modstridende
        
        
          oplysninger om besejlingen af Aggerkanalen, at skibet i
        
        
          stedet blev dirigeret til Hjerting, hvortil kreaturerne også
        
        
          EOHY GUHYHW 'HWWH DQO¡E EOHY VWDUWVNXGGHW WLO HQ IDVW GDPS
        
        
          skibsbesejling af Hjerting, som frem til 1860 blev anløbet
        
        
          DI ÁHUH IRUVNHOOLJH GDQVNH RJ HQJHOVNH GDPSVNLEH 6N¡QW
        
        
          også besejlingen af den vestlige Limfjord med anskaffelsen
        
        
          af dampskibet
        
        
          
            Jylland
          
        
        
          kom i gang i nogle få år i 1850’erne,
        
        
          ÀN GHQ GLUHNWH HNVSRUW DI NY J WLO (QJODQG KHUIUD DOGULJ
        
        
          VDPPH RPIDQJ VRP WLOI OGHW EOHY L +MHUWLQJ 7LO HNVHPSHO
        
        
          gennemførtes i 1851 fem ture gennem Aggerkanalen, men
        
        
          DIJDQJH IUD +MHUWLQJ WLO /RZHVWRIW QRUG¡VW IRU /RQGRQ
        
        
          Dampskibsforbindelserne fra den vestlige Limfjord og
        
        
          Hjerting til Storbritannien blev aldrig nogen virkelig suc-
        
        
          FHV 3DVVDJHUJUXQGODJHW YDU VSLQNHOW RJ KHOOHU LNNH NUHDWX-
        
        
          rerne kom i det antal, som var nødvendigt for en fuldt ren-
        
        
          WDEHO GULIW +HUWLO NRP DW DQO¡EHQH DI GH YHVWM\VNH SODGVHU
        
        
          var forbundet med såvel en række besejlings- og lasthånd-
        
        
          teringsmæssige besværligheder som en elendig landværts
        
        
          LQIUDVWUXNWXU VRP PDQ LNNH KDYGH PDJWHW DW In VW\U Sn
        
        
          Den sidste direkte besejling af den vestlige Limfjord blev
        
        
          gennemført i 1857, og i 1860 så man det sidste dampskib i
        
        
          Hjerting, hvor alle videre forsøg på at opretholde forbindel-
        
        
          sen blev endeligt opgivet i 1862
        
        
          2
        
        
          
            Grundlæggelsen af DFDS
          
        
        
          Oprettelsen af et dansk dampskibsrederi med regelmæssig
        
        
          rutefart på den førende industrination Storbritannien var på
        
        
          tale adskillige gange allerede i 1840’erne, men antagelig
        
        
          JUXQGHW ÁHUH XKHOGLJH HNVSHULPHQWHU PHG GDPSVNLEVUXWHU
        
        
          L GDQVN LQGHQULJVIDUW EOHY GHW IRUHO¡ELJ YHG VQDNNHQ )¡UVW
        
        
          med stiftelsen af
        
        
          
            'HW DOPLQGHOLJH GDQVNH 'DPSVNLEVVHOVNDE
          
        
        
          L
        
        
          NRP GHU UHDOLWHWHU L WLQJHQH 0HG HQ DI LQLWLDWLYWDJHU-
        
        
          QH & 3$ .RFK VRP IRUUHWQLQJVI¡UHU NXQQH GHW Q\H UHGHUL
        
        
          11
        
        
          
            6 6 -\OODQG YDU L
          
        
        
          
            HUQH L IDUW PHOOHP EULWLVNH KDYQH RJ +MHUWLQJ VDPW GHQ YHVWOLJH /LPIMRUG ,OOXVWUDWLRQ IUD 7KH ,OOXVWUDWHG /RQGRQ
          
        
        
          
            1HZV