Ekspansion og fremmede farvande:
Efterkrigstiden 1945-1955
, nUHQH HIWHU 9HUGHQVNULJ HU LQIRUPDWLRQVP QJGHQ L IRU-
KDQGOLQJVSURWRNROOHUQH OLOOH 0¡GHDNWLYLWHWHQ JLN YROGVRPW
QHG RJ RIWH P¡GWHV EHVW\UHOVHQ NXQ HQ WLO WR JDQJH RP nUHW
Mødereferaterne blev også mere kortfattede og omtalte stort
VHW NXQ UHJQVNDEVP VVLJH EHVOXWQLQJHU 5HIHUDWHU IUD JHQH-
ralforsamlingerne blev ligeledes meget knappe, men til gen-
J OG EOHY GULIWVUHJQVNDEHW PHUH GHWDOMHUHW
Der synes at være en tendens til, at initiativet og de dag-
lige beslutninger i langt højere grad blev overladt til kap-
WDMQ + $QGHUVHQ RJ KDQV K¡MUH KnQG ERJKROGHU $OIUHG
Steensgaard, mens bestyrelsens rolle var reduceret til at
VDQNWLRQHUH DNWLYLWHWHUQH RJ JRGNHQGH EXGJHWWHW 'HUIRU
ÀQGHV GHU VM OGHQW L SURWRNROOHUQH RSO\VQLQJHU RP KYRU-
dan skibene blev sluttet, med hvilken fragt og hvad tanken
YDU EDJ UHGHULHWV IRUUHWQLQJVVWUDWHJL 7LO JHQJ OG ÀQGHV GHU
L DUNLYHW HQ DQGHQ NLOGH WLO DW EHVWHPPH ÁnGHQV DNWLYLWHW
nemlig en samling vægkalendere med optegnelser om an-
løbs- og afgangshavne for hvert af de efterhånden tre fartø-
MHU 6DPOLQJHQ DI NDOHQGHUH G NNHU PHG HQNHOWH KXOOHU WLGHQ
indtil 1981
47
Årene efter krigen blev et afgørende vendepunkt i re-
GHULHWV KLVWRULH 5HGHULHW YDU NRPPHW VW\UNHW XG DI
Verdenskrig, nettoindtjeningen var god, og modsat så mange
DQGUH UHGHULHU KDYGH PDQ XQGJnHW WDE , VWHGHW IRU DW YHQGH
tilbage til forretningsstrategien fra før krigen med linefart
på engelske eller tyske destinationer, fortsatte rederiet med
at sejle i timecharter eller med gods for individuelt sluttede
UHMVHU ,NNH NXQ JHRJUDÀVN PHQ RJVn PDWHULHOW EOHY GHW HQ
ekspansionsperiode for rederiet, som nåede sit højdepunkt i
PHG WUH VNLEH L V¡HQ
3n HW P¡GH GHQ PDUWV
JRGNHQGWH EHVW\UHOVHQ
planerne om at lade en kontorbygning opføre på Esbjerg
Havn, Adgangsvejen 7, hvor rederiet allerede i 1944 havde
opført et lagerskur
48
%\JQLQJHQ VRP VWRG I UGLJ VDPPH
nU YDU WHJQHW DI GHW ORNDOH DUNLWHNWÀUPD +DQV RJ +DUDOG
3HWHUV 3n VDPPH P¡GH EOHY PDQ RJVn HQLJH RP DW LQYH-
stere i endnu et dampskib, som man allerede havde talt om
under krigen
49
I forbindelse med den danske stats beslaglæggelse af ty-
ske værdier i Danmark, blev også de tyskejede rederiaktier
NRQÀVNHUHW )RU DW KLQGUH DW GH NRP L IUL KDQGHO EHVOXWWHGH
bestyrelsen at tilbagekøbe aktierne og derefter tilbyde dem
til de tilbageværende danske aktionærer
50
(Q GHO DI DNWLHUQH
blev opkøbt af familien Andersen, som efterhånden kom til
DW NRQWUROOHUH GHQ VW¡UVWH DNWLHSRVW L UHGHULHW
Ligeledes besluttede bestyrelsen i marts 1947, at kaptajn
Hans Andersen for fremtiden skulle have en fast årsløn på
NU
L VWHGHW IRU GH DI 2YHUVNXGHW KDQ KLGWLO KDU
faaet .
%HO¡EHW VNXOOH VHQHUH EOLYH IRUK¡MHW PDQJH JDQJH ,
årene derefter begyndte Hans Andersen at titulere sig selv
VNLEVUHGHU L VWHGHW IRU NDSWDMQ
Opførelsen af et hovedkontor og Hans Andersens ændre-
de status fra kaptajn til skibsreder, hvilket også understrege-
des af hans overgang til fast løn, signalerede nye toner i re-
deriet: Man søgte udadtil at positionere sig som et ”rigtigt”
rederi, der også kunne gøre sig gældende uden for Esbjerg
E\ 'HQ Q\H VWUDWHJL YDU WLO GHOV HQ Q¡GYHQGLJKHG DII¡GW DI
det forandrede fragtmarked, men også et resultat af Hans
$QGHUVHQV DPELWLRQHU
På grund af Tysklands sammenbrud var det ikke renta-
belt at genåbne ruten til Hamburg, som i øvrigt kun havde
JLYHW HW EHVNHGHQW RYHUVNXG I¡U NULJHQ , VWHGHW YDOJWH PDQ
at følge den strategi, man havde haft så stor succes med
under krigen: korterevarende timecharter og fragtaftaler på
VNLIWHQGH GHVWLQDWLRQHU
Efter at havde genoptaget sejladsen i juli 1945 besejlede
M/S
3K¡QL[
destinationer langs hele Atlanterhavskysten,
‘VWHUV¡HQ RJ 0LGGHOKDYHW LQGWLO
, VOXWQLQJHQ DI
1940’erne formåede rederiet at udnytte sin ekspertise i
transport af levende kreaturer til at specialisere sig i trans-
SRUW DI KHVWH IUD 'DQPDUN WLO *G\QLD 8G RYHU DW IUDJWH JRGV
og levende dyr blev M/S
3K¡QL[
i sommeren 1948 chartret
WLO ÀVNHULXQGHUV¡JHOVHU L *U¡QODQG
52
, VHSWHPEHU
NXQQH UHGHULHW XGYLGH ÁnGHQ PHG HQG-
nu et fartøj, M/S
'DQL[
Sn
EUW )DUW¡MHW YDU E\JJHW
i 1913 på Bergens Mekaniske Verksted og havde tidligere
sejlet under navnet
Vesla
,QGWLO VOXWQLQJHQ DI
VHMOHGH
M/S
'DQL[
hovedsagelig i fart på Polen med anløb i for-
34
1...,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33 35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,...204