Ekspansion og fremmede farvande:
          
        
        
          
            Efterkrigstiden 1945-1955
          
        
        
          , nUHQH HIWHU 9HUGHQVNULJ HU LQIRUPDWLRQVP QJGHQ L IRU-
        
        
          KDQGOLQJVSURWRNROOHUQH OLOOH 0¡GHDNWLYLWHWHQ JLN YROGVRPW
        
        
          QHG RJ RIWH P¡GWHV EHVW\UHOVHQ NXQ HQ WLO WR JDQJH RP nUHW
        
        
          Mødereferaterne blev også mere kortfattede og omtalte stort
        
        
          VHW NXQ UHJQVNDEVP VVLJH EHVOXWQLQJHU 5HIHUDWHU IUD JHQH-
        
        
          ralforsamlingerne blev ligeledes meget knappe, men til gen-
        
        
          J OG EOHY GULIWVUHJQVNDEHW PHUH GHWDOMHUHW
        
        
          Der synes at være en tendens til, at initiativet og de dag-
        
        
          lige beslutninger i langt højere grad blev overladt til kap-
        
        
          WDMQ + $QGHUVHQ RJ KDQV K¡MUH KnQG ERJKROGHU $OIUHG
        
        
          Steensgaard, mens bestyrelsens rolle var reduceret til at
        
        
          VDQNWLRQHUH DNWLYLWHWHUQH RJ JRGNHQGH EXGJHWWHW 'HUIRU
        
        
          ÀQGHV GHU VM OGHQW L SURWRNROOHUQH RSO\VQLQJHU RP KYRU-
        
        
          dan skibene blev sluttet, med hvilken fragt og hvad tanken
        
        
          YDU EDJ UHGHULHWV IRUUHWQLQJVVWUDWHJL 7LO JHQJ OG ÀQGHV GHU
        
        
          L DUNLYHW HQ DQGHQ NLOGH WLO DW EHVWHPPH ÁnGHQV DNWLYLWHW
        
        
          nemlig en samling vægkalendere med optegnelser om an-
        
        
          løbs- og afgangshavne for hvert af de efterhånden tre fartø-
        
        
          MHU 6DPOLQJHQ DI NDOHQGHUH G NNHU PHG HQNHOWH KXOOHU WLGHQ
        
        
          indtil 1981
        
        
          47
        
        
          Årene efter krigen blev et afgørende vendepunkt i re-
        
        
          GHULHWV KLVWRULH 5HGHULHW YDU NRPPHW VW\UNHW XG DI
        
        
          Verdenskrig, nettoindtjeningen var god, og modsat så mange
        
        
          DQGUH UHGHULHU KDYGH PDQ XQGJnHW WDE , VWHGHW IRU DW YHQGH
        
        
          tilbage til forretningsstrategien fra før krigen med linefart
        
        
          på engelske eller tyske destinationer, fortsatte rederiet med
        
        
          at sejle i timecharter eller med gods for individuelt sluttede
        
        
          UHMVHU ,NNH NXQ JHRJUDÀVN PHQ RJVn PDWHULHOW EOHY GHW HQ
        
        
          ekspansionsperiode for rederiet, som nåede sit højdepunkt i
        
        
          PHG WUH VNLEH L V¡HQ
        
        
          3n HW P¡GH GHQ PDUWV
        
        
          JRGNHQGWH EHVW\UHOVHQ
        
        
          planerne om at lade en kontorbygning opføre på Esbjerg
        
        
          Havn, Adgangsvejen 7, hvor rederiet allerede i 1944 havde
        
        
          opført et lagerskur
        
        
          48
        
        
          %\JQLQJHQ VRP VWRG I UGLJ VDPPH
        
        
          nU YDU WHJQHW DI GHW ORNDOH DUNLWHNWÀUPD +DQV RJ +DUDOG
        
        
          3HWHUV 3n VDPPH P¡GH EOHY PDQ RJVn HQLJH RP DW LQYH-
        
        
          stere i endnu et dampskib, som man allerede havde talt om
        
        
          under krigen
        
        
          49
        
        
          I forbindelse med den danske stats beslaglæggelse af ty-
        
        
          ske værdier i Danmark, blev også de tyskejede rederiaktier
        
        
          NRQÀVNHUHW )RU DW KLQGUH DW GH NRP L IUL KDQGHO EHVOXWWHGH
        
        
          bestyrelsen at tilbagekøbe aktierne og derefter tilbyde dem
        
        
          til de tilbageværende danske aktionærer
        
        
          50
        
        
          (Q GHO DI DNWLHUQH
        
        
          blev opkøbt af familien Andersen, som efterhånden kom til
        
        
          DW NRQWUROOHUH GHQ VW¡UVWH DNWLHSRVW L UHGHULHW
        
        
          Ligeledes besluttede bestyrelsen i marts 1947, at kaptajn
        
        
          Hans Andersen for fremtiden skulle have en fast årsløn på
        
        
          NU
        
        
          
            L VWHGHW IRU GH DI 2YHUVNXGHW KDQ KLGWLO KDU
          
        
        
          
            faaet .
          
        
        
          %HO¡EHW VNXOOH VHQHUH EOLYH IRUK¡MHW PDQJH JDQJH ,
        
        
          årene derefter begyndte Hans Andersen at titulere sig selv
        
        
          VNLEVUHGHU L VWHGHW IRU NDSWDMQ
        
        
          Opførelsen af et hovedkontor og Hans Andersens ændre-
        
        
          de status fra kaptajn til skibsreder, hvilket også understrege-
        
        
          des af hans overgang til fast løn, signalerede nye toner i re-
        
        
          deriet: Man søgte udadtil at positionere sig som et ”rigtigt”
        
        
          rederi, der også kunne gøre sig gældende uden for Esbjerg
        
        
          E\ 'HQ Q\H VWUDWHJL YDU WLO GHOV HQ Q¡GYHQGLJKHG DII¡GW DI
        
        
          det forandrede fragtmarked, men også et resultat af Hans
        
        
          $QGHUVHQV DPELWLRQHU
        
        
          På grund af Tysklands sammenbrud var det ikke renta-
        
        
          belt at genåbne ruten til Hamburg, som i øvrigt kun havde
        
        
          JLYHW HW EHVNHGHQW RYHUVNXG I¡U NULJHQ , VWHGHW YDOJWH PDQ
        
        
          at følge den strategi, man havde haft så stor succes med
        
        
          under krigen: korterevarende timecharter og fragtaftaler på
        
        
          VNLIWHQGH GHVWLQDWLRQHU
        
        
          Efter at havde genoptaget sejladsen i juli 1945 besejlede
        
        
          M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          destinationer langs hele Atlanterhavskysten,
        
        
          VWHUV¡HQ RJ 0LGGHOKDYHW LQGWLO
        
        
          , VOXWQLQJHQ DI
        
        
          1940’erne formåede rederiet at udnytte sin ekspertise i
        
        
          transport af levende kreaturer til at specialisere sig i trans-
        
        
          SRUW DI KHVWH IUD 'DQPDUN WLO *G\QLD 8G RYHU DW IUDJWH JRGV
        
        
          og levende dyr blev M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          i sommeren 1948 chartret
        
        
          WLO ÀVNHULXQGHUV¡JHOVHU L *U¡QODQG
        
        
          52
        
        
          , VHSWHPEHU
        
        
          NXQQH UHGHULHW XGYLGH ÁnGHQ PHG HQG-
        
        
          nu et fartøj, M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          Sn
        
        
          EUW )DUW¡MHW YDU E\JJHW
        
        
          i 1913 på Bergens Mekaniske Verksted og havde tidligere
        
        
          sejlet under navnet
        
        
          
            Vesla
          
        
        
          ,QGWLO VOXWQLQJHQ DI
        
        
          VHMOHGH
        
        
          M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          hovedsagelig i fart på Polen med anløb i for-
        
        
          34