YHQGLJH NDSLWDO 6nOHGHV ÀQGHV GHU L DUNLYHW HQ KnQGVNUH-
vet note med en vedhæftet bonstrimmel på et posteringsark
bogført den 31/12-84 med følgende påskrift:
Herefter udlagt
RYHU K YHNRQWR
IRU '$1,; LKW VWULPPHO YHGU 7LSV
PHG KHQEOLN Sn DW EUXJH HQ HYQW JHYLQVW WLO VNLEHW·V NODV-
VHXGJLIWHU« 2SJMRUW WDE LKW VWULPPHO
89
.
Planerne
om at udvide driften med endnu et skib blev selvsagt ikke til
noget, så længe økonomien var så anstrengt, og M/S
'DQL[
YDU L
SDQWVDW XGRYHU KDQGHOVY UGLHQ
I marts 1987 ophørte charteraftalen med Pisana River-Sea
Service, og rederiet var nødt til at oplægge M/S
'DQL[
L ÀUH
måneder og afskedige besætningen, fordi charterhyrerne var
presset helt i bund
90
, MXOL PnWWH +DQV 1 3 $QGHUVHQ \GHU-
ligere belåne familiens hus på Peder Gydesvej for at kla-
UH NULVHQ
Med tabet af den faste charteraftale og de stigende pro-
blemer med at få den nødvendige charterhyre, var det kun
+DQV 1 3 $QGHUVHQV YLOMH RJ NRPSURPLVO¡VH OR\DOLWHW RYHU
for det rederi, han havde arvet, der sikrede, at M/S
'DQL[
KHQ Sn HIWHUnUHW LJHQ VHMOHGH PHG IUDJW 'HVY UUH YDU GHU
ringe udsigt til, at rederiets økonomiske situation skulle
EOLYH EHGUH
Med giftlast til Vestafrika og arrest: 1987-89
Selvom det var lykkedes at få fragtaftaler til M/S
'DQL[
, var
UHGHULHWV VLWXDWLRQ XKROGEDU )OHPPLQJ .RKULQJ YDU EHJ\QGW
at sejle med som maskinmester for at holde omkostningerne
nede, og skibet kunne kun få fragt til Vestafrikanske desti-
QDWLRQHU )RU RYHUKRYHGHW DW In EHIUDJWQLQJVDIWDOHU YDU UH-
deriet tvunget til at benytte tvivlsomme shippingselskaber
RJ VHMOH PHG SUREOHPDWLVN ODVW 5HGHULHW YDU VnOHGHV EODQGW
andet indblandet i de i medierne meget omtalte ”Giftskibs-
skandaler”, hvor chartrede fartøjer transporterede giftigt in-
GXVWULDIIDOG WLO XODQGH 'D GHW EOHY RSGDJHW DW 0 6
'DQL[
i
september og oktober 1987 havde transporteret ulovligt ke-
mikalieaffald fra Pisa til Nigeria, blev skibet efterfølgende
GHQ MXQL
WLOEDJHKROGW DI GH QLJHULDQVNH P\QGLJ-
KHGHU )¡UVW WR PnQHGHU VHQHUH GHQ DXJXVW EOHY VNLEHW
frigivet, uden at der blev rejst tiltale, men det måtte forlade
Port Harcourt uden skibspapirer og uden, at rederiet have
fået dækket tidstabet
91
+HUHIWHU IRUWVDWWH UHGHULHW HQGQX HW
halvt år med at besejle vestafrikanske havne for skiftende
EHIUDJWHUH 0HQ VHOYRP UHGHULHWV ¡NRQRPLVNH VLWXDWLRQ YDU
desperat, skulle det ikke blive kreditorerne, der lukkede re-
GHULHW
De sidste år: 1989-94
'HW YDU HQ EUDQG GHU HQGHOLJW NQ NNHGH UHGHULHW , PDUWV
1989 medførte en fejllastning foretaget i Dakar, Senegal,
at en del af skibets last af bore-ler blev beskadiget i rum
V¡ 'D VNDGHUQH YDU XGEHGUHW IRUVDWWH VNLEHW UHMVHQ PHQ
HIWHUI¡OJHQGH XGEU¡G GHU EUDQG L PDVNLQUXPPHW 6NDGHUQH
var så voldsomme, at M/S
'DQL[
ÀN VODJVLGH (W WLOLOHQGH
IDUW¡M ÀN VNLEHW VWDELOLVHUHW Vn PHJHW DW GHW NXQQH EXJVHUHV
WLO Q UPHVWH KDYQ +HUIUD EOHY 0 6
'DQL[
transporteret til
$ELGMDQ Sn (OIHQEHQVN\VWHQ KYRU GHW DQNRP GHQ DSULO
, $ELGMDQ IRUHWRJ VNLEHWV DJHQW HIWHUI¡OJHQGH DUUHVW L
VNLE RJ ODGQLQJ
Da Danske Reders Retsværn gik ind i sagen, viste det
sig, at fragtpapirerne ikke var arrangeret til rederiets fordel,
samt at rederiets agent, selskabet CGMI, var notorisk kendt
for at svindle
92
6HOVNDEHW KDYGH \GHUPHUH RSDUEHMGHW HQ
gæld til Phønix ved aldrig at betale de forfaldne regninger
fuldt ud
93
)RU DW EHUROLJH 9DUGH %DQN PnWWH +DQV 1 3 $QGHUVHQ In
dage efter tage pant i familiens sidste aktiv - huset på Peder
Gydes Vej - og stille det som sikkerhed for den gæld, som
rederiet havde oparbejdet til banken
94
6DPPH nU DUUDQJHUH-
GH +DQV 1 3 $QGHUVHQ DW )OHPPLQJ .RKULQJ OnQWH
NU DI V¡VWHUHQ $QQH /RXLVH $QGHUVHQ PHG WLOEDJHEHWDOLQJ
L PnQHGOLJH UHQWHU PHQV +DQV 1 3 $QGHUVHQ VHOY Q¡MHGHV
PHG DW OnQH
NU PRG WLOEDJHEHWDOLQJ HIWHU DIWDOH
95
,
rederiets kassebilag er der de følgende år noteret en del lån
IUD $QQH /RXLVH WLO +DQV 1 3 $QGHUVHQ
96
, nUHQH KHUHIWHU IRUV¡JWH +DQV 1 3 $QGHUVHQ PHG KM OS
fra skiftende advokater og forretningsforbindelser at få for-
sikringen eller shippingagenten til at dække M/S
'DQL[
ska-
der og tidstab, acceptere skaderne på lasten samt ophæve
DUUHVWHQ +DQV 1 3 $QGHUVHQ YDU O QJH DI GHQ RSIDWWHOVH DW
M/S
'DQL[
skulle repareres, så rederivirksomheden kunne
43
1...,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42 44,45,46,47,48,49,50,51,52,53,...204