nelse og øget konkurrence fra tyske og hollandske skibe
i Østersøen, ligesom DSB begyndte at føre en aktiv kon-
kurrencepolitik rettet mod småskibene
55
$IPDWQLQJHQ DI
IUDJWPDUNHGHW GH VWRUH LQYHVWHULQJHU L ÁnGHQ RJ WDEHW DI
M/S
'DQL[
havde tæret på rederiets kapital, og i en korre-
spondance fra kaptajn Hans Andersen til hans bror Mathias
i 1954 nævnte Hans Andersen blandt andet de økonomiske
vanskeligheder, som rederiet igen var i
56
, O\VHW DI GH VWL-
gende økonomiske problemer forsøgte man i oktober 1953
at gå nye veje, og gennem de næste par år var M/S
$QQH
Louise
permanent timechartret til Vestindien, hvor fartøjet
VHMOHGH L IDVW UXWHIDUW PHOOHP ¡HUQH 6DQ -DQ 6W 7KRPDV RJ
6W &URL[
57
)RUVNHOOHQ PHOOHP UHGHULHWV KLGWLGLJH UXWHIDUW
mellem Esbjerg og Hamburg og rutefarten i Vestindien un-
der timecharter var, at det under timecharter var chartreren,
der mod fast betaling havde oprationel kontrol over skibets
destinationer og last, mens ejerskabet og drift stadig påhvi-
lede rederiet
58
Fjernt fra Danmark og med udenlandske
søfolk om bord: 1956-69
Forsøget med at timechartre et fartøj for en længere periode
havde tilsyneladende været en succes, og rederiet så her en
mulighed for at komme ud af det økonomiske dødvande,
VRP GHW KDYH EHIXQGHW VLJ L VLGHQ VOXWQLQJHQ DI
·HUQH
På trods af de alvorlige økonomiske vanskeligheder, som
rederiet få år før havde været i, gik man i gang med at forny
ÁnGHQ RJ ERUWV OJH GHQ JDPOH WRQQDJH IRU DW VNDIIH NDSLWDO
Rederiet bestilte en nybygning fra det svenske Uddevalla
Varvet til levering i april 1956, så da M/S
$QQH /RXLVH
s
36
+DQV $QGHUVHQ QU IUD YHQVWUH RJ V¡QQHQ +DQV 1 3 $QGHUVHQ \GHUVW WK YHG RYHUWDJHOVHQ DI ´0 6 3K¡QL[µ