nelse og øget konkurrence fra tyske og hollandske skibe
        
        
          i Østersøen, ligesom DSB begyndte at føre en aktiv kon-
        
        
          kurrencepolitik rettet mod småskibene
        
        
          55
        
        
          $IPDWQLQJHQ DI
        
        
          IUDJWPDUNHGHW GH VWRUH LQYHVWHULQJHU L ÁnGHQ RJ WDEHW DI
        
        
          M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          havde tæret på rederiets kapital, og i en korre-
        
        
          spondance fra kaptajn Hans Andersen til hans bror Mathias
        
        
          i 1954 nævnte Hans Andersen blandt andet de økonomiske
        
        
          vanskeligheder, som rederiet igen var i
        
        
          56
        
        
          , O\VHW DI GH VWL-
        
        
          gende økonomiske problemer forsøgte man i oktober 1953
        
        
          at gå nye veje, og gennem de næste par år var M/S
        
        
          
            $QQH
          
        
        
          
            Louise
          
        
        
          permanent timechartret til Vestindien, hvor fartøjet
        
        
          VHMOHGH L IDVW UXWHIDUW PHOOHP ¡HUQH 6DQ -DQ 6W 7KRPDV RJ
        
        
          6W &URL[
        
        
          57
        
        
          )RUVNHOOHQ PHOOHP UHGHULHWV KLGWLGLJH UXWHIDUW
        
        
          mellem Esbjerg og Hamburg og rutefarten i Vestindien un-
        
        
          der timecharter var, at det under timecharter var chartreren,
        
        
          der mod fast betaling havde oprationel kontrol over skibets
        
        
          destinationer og last, mens ejerskabet og drift stadig påhvi-
        
        
          lede rederiet
        
        
          58
        
        
          
            Fjernt fra Danmark og med udenlandske
          
        
        
          
            søfolk om bord: 1956-69
          
        
        
          Forsøget med at timechartre et fartøj for en længere periode
        
        
          havde tilsyneladende været en succes, og rederiet så her en
        
        
          mulighed for at komme ud af det økonomiske dødvande,
        
        
          VRP GHW KDYH EHIXQGHW VLJ L VLGHQ VOXWQLQJHQ DI
        
        
          ·HUQH
        
        
          På trods af de alvorlige økonomiske vanskeligheder, som
        
        
          rederiet få år før havde været i, gik man i gang med at forny
        
        
          ÁnGHQ RJ ERUWV OJH GHQ JDPOH WRQQDJH IRU DW VNDIIH NDSLWDO
        
        
          Rederiet bestilte en nybygning fra det svenske Uddevalla
        
        
          Varvet til levering i april 1956, så da M/S
        
        
          
            $QQH /RXLVH
          
        
        
          s
        
        
          36
        
        
          
            +DQV $QGHUVHQ QU IUD YHQVWUH RJ V¡QQHQ +DQV 1 3 $QGHUVHQ \GHUVW WK YHG RYHUWDJHOVHQ DI ´0 6 3K¡QL[µ