charter i Vestindien ophørte i juni 1955, fortsatte skibet et
        
        
          nUV WLG L WUDPSIDUW I¡U GHW L PDM
        
        
          EOHY VROJW WLO &DQDGD
        
        
          Måneden før var M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          blevet frasolgt til Tyskland
        
        
          59
        
        
          Det ny fartøj, som rederiet havde bestilt i Sverige, var en
        
        
          EUW FRDVWHU PHG nEHQW VKHOWHUG N WLO HQ DQVNDIIHOVHV-
        
        
          SULV DI
        
        
          PLOOLRQHU NU 9HG VWDEHODÁ¡EQLQJHQ EOHY IDUW¡MHW
        
        
          navngivet M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          OLJHVRP VLQH IRUJ QJHUH 6NLEVW\SHQ
        
        
          var det nyeste inden for mellemstore fragtskibe og blev
        
        
          JUXQGVWDPPHQ L UHGHULHWV ÁnGH VLGHQ KHQ
        
        
          9LD $ 3 0¡OOHUV EHIUDJWQLQJVDIGHOLQJ EOHY 0 6
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          FKDUWUHW DI 6UL /DQND 6KLSSLQJ &RPSDQ\ /WG RJ IUD IHEUXDU
        
        
          1957 begyndte skibet at sejle på destinationer i Det indiske
        
        
          Ocean med hjemhavn i Colombo
        
        
          60
        
        
          cUHW HIWHU GXNNHGH GH
        
        
          første srilankanske søfolk op på lønningslisterne, og rede-
        
        
          riet så hurtigt fordelen ved at hyre udenlandske søfolk og
        
        
          GHUPHG KROGH O¡QRPNRVWQLQJHUQH QHGH 'HVXGHQ VSDUHGH
        
        
          man penge på de dyre hjemrejser, som danske søfolk havde
        
        
          NUDY Sn )UD RPNULQJ RJ IUHPHIWHU YDU GHW DOPLQGHOLJW
        
        
          DW NXQ RIÀFHUHUQH RJ HQ GHO DI PDVNLQIRONHQH YDU GDQVNH
        
        
          Enkelte af de srilankanske søfolk, som blev hyret til M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          i begyndelsen af 1960’erne, stod stadig på lønnings-
        
        
          OLVWHUQH L
        
        
          ·HUQH
        
        
          Rederiet havde tilsyneladende redet stormen af, og alle-
        
        
          UHGH Sn EHVW\UHOVHVP¡GHW GHQ DXJXVW
        
        
          WDOWH PDQ RP
        
        
          DW XGYLGH ÁnGHQ PHG HQGQX HQ Q\E\JQLQJ
        
        
          61
        
        
          ,JHQ YDOJWH UH-
        
        
          GHULHW DW LQYHVWHUH L HW IDUW¡M DI FRDVWHUW\SHQ 6NLEHW EOHY EH-
        
        
          VWLOW KRV YDQ 'LHSHQ :DWHUKXL]HQ L +ROODQG WLO OHYHULQJ L DSULO
        
        
          /LJHVRP 0 6
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          var det ny fartøj en 499 brt, åben
        
        
          VKHOWHUG N FRDVWHU PHG HQ WRSIDUW Sn NQRE IXOGW ODVWHW
        
        
          9HG VWDEHODÁ¡EQLQJHQ EOHY VNLEHW QDYQJLYHW 0 6
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          efter
        
        
          HQ IRUXGJnHQGH I¡OHOVHVODGHW GLVNXVVLRQ RP QDYQHW
        
        
          Rederiets investeringer i nye fartøjer faldt på et tids-
        
        
          SXQNW KYRU GHQ JHQHUHOOH VDPIXQGV¡NRQRPL YDU L EHGULQJ
        
        
          QGUHGH VNDWWHUHJOHU L
        
        
          RJ EHGUH OnQHPXOLJKHGHU L
        
        
          Danmarks Skibskreditfond fra 1961 gjorde det efterføl-
        
        
          gende yderligere attraktivt at investere i nye fartøjer
        
        
          62
        
        
          , men
        
        
          begge rederiets nybygninger var dog leveret, før de lem-
        
        
          SHGH ÀQDQVLHULQJVPXOLJKHGHU WUnGWH L NUDIW RJ OHPSHOVHUQH
        
        
          havde dermed ikke haft betydning for rederiets beslutning
        
        
          RP DW DQVNDIIH VLJ Q\E\JQLQJHU
        
        
          I de følgende år var både M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          og M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          ho-
        
        
          YHGVDJHOLJW XGFKDUWUHW WLO 6UL /DQND 6KLSSLQJ &RPSDQ\ /WG
        
        
          I perioderne mellem disse chartringer havde rederiet ofte
        
        
          problemer med at skaffe tilstrækkelig befragtning til skibe-
        
        
          QH 0DQJHO Sn EHIUDJWQLQJVDIWDOHU RSVWRG EO D L MXQL
        
        
          63
        
        
          ,
        
        
          og rederiet havde i starten af 1960’erne svært ved at afholde
        
        
          GH RUGLQ UH XGJLIWHU 6n DOYRUOLJ YDU VLWXDWLRQHQ L PDM
        
        
          at man på rederikontoret overvejede at indkalde bestyrelsen
        
        
          ekstraordinært for at informere om manglen på likviditet
        
        
          64
        
        
          $OOLJHYHO IRUV¡JWH UHGHULHW L
        
        
          DW OnQH
        
        
          NU KRV
        
        
          Varde Bank med sikkerhed i M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          og M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          for
        
        
          DW N¡EH HQGQX HW IDUW¡M 9DUGH %DQN DIVORJ GRJ DQV¡JQLQ-
        
        
          JHQ Sn EDJJUXQG DI GHW IRUHVOnHGH VNLEV DOGHU 6n VHQW VRP L
        
        
          1968 overvejede man at købe endnu et fartøj
        
        
          65
        
        
          I alt sejlede M/S
        
        
          
            3K¡QL[
          
        
        
          10 år i Det indiske Ocean, før
        
        
          IDUW¡MHW EOHY VROJW WLO ,WDOLHQ L
        
        
          cUVDJHQ WLO VDOJHW YDU
        
        
          sandsynligvis rederiets konstante økonomiske problemer og
        
        
          XGVLJWHQ WLO DW VNLEHW VNXOOH JHQQHPJn HW
        
        
          nUV NODVVHV\Q
        
        
          M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          fortsatte med primært at sejle for Sri Lanka
        
        
          6KLSSLQJ &RPSDQ\ /WG LQGWLO
        
        
          Overordnet set hang rederiets økonomi med nød og næp-
        
        
          SH VDPPHQ Sn WURGV DI UHGHULHWV Q\H VWUDWHJL PHG HQ ÁnGH
        
        
          DI FRDVWHUH L O QJHUHYDUHQGH WLPHFKDUWHU RJ ÁHUH JDQJH YDU
        
        
          UHGHULHW L ¡NRQRPLVNH YDQVNHOLJKHGHU 5HGHULHWV Q\H VWUD-
        
        
          tegi med at sejle på destinationer langt fra Danmark, delte
        
        
          PDQ PHG PDQJH VPnVNLEVUHGHULHU (IWHUKnQGHQ VRP JUXQG-
        
        
          laget for søtransport grundet lave fragtrater og stigende
        
        
          konkurrence fra lastbiler svandt i Europa, begyndte mange
        
        
          småskibsrederier  at sejle ”world wide” som reaktion på det
        
        
          dårlige europæiske fragtmarked
        
        
          66
        
        
          
            Likvidation og ny ejer: 1970-71
          
        
        
          De konstante økonomiske problemer og udsigten til, at M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          skulle gennemgå et kostbart 10 års klassesyn i be-
        
        
          J\QGHOVHQ DI
        
        
          ÀN UHGHULHWV EHVW\UHOVH WLO DW VLJH VWRS
        
        
          Man vurderede, at tidstabet og klassearbejdet ville komme
        
        
          WLO DW NRVWH UHGHULHW RS PRG
        
        
          NU KYLV NODVVHDUEHMGHW
        
        
          skulle udføres i Europa, når skibet til dagligt befandt sig i
        
        
          'HW ,QGLVNH 2FHDQ 6DPWLGLJ YDU VNLEHWV VDOJVY UGL YXUGH-
        
        
          UHW WLO NXQ PLOOLRQHU NU RJ Sn JUXQGODJ DI GHQQH RSVWLO-
        
        
          37