charter i Vestindien ophørte i juni 1955, fortsatte skibet et
nUV WLG L WUDPSIDUW I¡U GHW L PDM
EOHY VROJW WLO &DQDGD
Måneden før var M/S
3K¡QL[
blevet frasolgt til Tyskland
59
Det ny fartøj, som rederiet havde bestilt i Sverige, var en
EUW FRDVWHU PHG nEHQW VKHOWHUG N WLO HQ DQVNDIIHOVHV-
SULV DI
PLOOLRQHU NU 9HG VWDEHODÁ¡EQLQJHQ EOHY IDUW¡MHW
navngivet M/S
3K¡QL[
OLJHVRP VLQH IRUJ QJHUH 6NLEVW\SHQ
var det nyeste inden for mellemstore fragtskibe og blev
JUXQGVWDPPHQ L UHGHULHWV ÁnGH VLGHQ KHQ
9LD $ 3 0¡OOHUV EHIUDJWQLQJVDIGHOLQJ EOHY 0 6
3K¡QL[
FKDUWUHW DI 6UL /DQND 6KLSSLQJ &RPSDQ\ /WG RJ IUD IHEUXDU
1957 begyndte skibet at sejle på destinationer i Det indiske
Ocean med hjemhavn i Colombo
60
cUHW HIWHU GXNNHGH GH
første srilankanske søfolk op på lønningslisterne, og rede-
riet så hurtigt fordelen ved at hyre udenlandske søfolk og
GHUPHG KROGH O¡QRPNRVWQLQJHUQH QHGH 'HVXGHQ VSDUHGH
man penge på de dyre hjemrejser, som danske søfolk havde
NUDY Sn )UD RPNULQJ RJ IUHPHIWHU YDU GHW DOPLQGHOLJW
DW NXQ RIÀFHUHUQH RJ HQ GHO DI PDVNLQIRONHQH YDU GDQVNH
Enkelte af de srilankanske søfolk, som blev hyret til M/S
3K¡QL[
i begyndelsen af 1960’erne, stod stadig på lønnings-
OLVWHUQH L
·HUQH
Rederiet havde tilsyneladende redet stormen af, og alle-
UHGH Sn EHVW\UHOVHVP¡GHW GHQ DXJXVW
WDOWH PDQ RP
DW XGYLGH ÁnGHQ PHG HQGQX HQ Q\E\JQLQJ
61
,JHQ YDOJWH UH-
GHULHW DW LQYHVWHUH L HW IDUW¡M DI FRDVWHUW\SHQ 6NLEHW EOHY EH-
VWLOW KRV YDQ 'LHSHQ :DWHUKXL]HQ L +ROODQG WLO OHYHULQJ L DSULO
/LJHVRP 0 6
3K¡QL[
var det ny fartøj en 499 brt, åben
VKHOWHUG N FRDVWHU PHG HQ WRSIDUW Sn NQRE IXOGW ODVWHW
9HG VWDEHODÁ¡EQLQJHQ EOHY VNLEHW QDYQJLYHW 0 6
'DQL[
efter
HQ IRUXGJnHQGH I¡OHOVHVODGHW GLVNXVVLRQ RP QDYQHW
Rederiets investeringer i nye fartøjer faldt på et tids-
SXQNW KYRU GHQ JHQHUHOOH VDPIXQGV¡NRQRPL YDU L EHGULQJ
QGUHGH VNDWWHUHJOHU L
RJ EHGUH OnQHPXOLJKHGHU L
Danmarks Skibskreditfond fra 1961 gjorde det efterføl-
gende yderligere attraktivt at investere i nye fartøjer
62
, men
begge rederiets nybygninger var dog leveret, før de lem-
SHGH ÀQDQVLHULQJVPXOLJKHGHU WUnGWH L NUDIW RJ OHPSHOVHUQH
havde dermed ikke haft betydning for rederiets beslutning
RP DW DQVNDIIH VLJ Q\E\JQLQJHU
I de følgende år var både M/S
'DQL[
og M/S
3K¡QL[
ho-
YHGVDJHOLJW XGFKDUWUHW WLO 6UL /DQND 6KLSSLQJ &RPSDQ\ /WG
I perioderne mellem disse chartringer havde rederiet ofte
problemer med at skaffe tilstrækkelig befragtning til skibe-
QH 0DQJHO Sn EHIUDJWQLQJVDIWDOHU RSVWRG EO D L MXQL
63
,
og rederiet havde i starten af 1960’erne svært ved at afholde
GH RUGLQ UH XGJLIWHU 6n DOYRUOLJ YDU VLWXDWLRQHQ L PDM
at man på rederikontoret overvejede at indkalde bestyrelsen
ekstraordinært for at informere om manglen på likviditet
64
$OOLJHYHO IRUV¡JWH UHGHULHW L
DW OnQH
NU KRV
Varde Bank med sikkerhed i M/S
'DQL[
og M/S
3K¡QL[
for
DW N¡EH HQGQX HW IDUW¡M 9DUGH %DQN DIVORJ GRJ DQV¡JQLQ-
JHQ Sn EDJJUXQG DI GHW IRUHVOnHGH VNLEV DOGHU 6n VHQW VRP L
1968 overvejede man at købe endnu et fartøj
65
I alt sejlede M/S
3K¡QL[
10 år i Det indiske Ocean, før
IDUW¡MHW EOHY VROJW WLO ,WDOLHQ L
cUVDJHQ WLO VDOJHW YDU
sandsynligvis rederiets konstante økonomiske problemer og
XGVLJWHQ WLO DW VNLEHW VNXOOH JHQQHPJn HW
nUV NODVVHV\Q
M/S
'DQL[
fortsatte med primært at sejle for Sri Lanka
6KLSSLQJ &RPSDQ\ /WG LQGWLO
Overordnet set hang rederiets økonomi med nød og næp-
SH VDPPHQ Sn WURGV DI UHGHULHWV Q\H VWUDWHJL PHG HQ ÁnGH
DI FRDVWHUH L O QJHUHYDUHQGH WLPHFKDUWHU RJ ÁHUH JDQJH YDU
UHGHULHW L ¡NRQRPLVNH YDQVNHOLJKHGHU 5HGHULHWV Q\H VWUD-
tegi med at sejle på destinationer langt fra Danmark, delte
PDQ PHG PDQJH VPnVNLEVUHGHULHU (IWHUKnQGHQ VRP JUXQG-
laget for søtransport grundet lave fragtrater og stigende
konkurrence fra lastbiler svandt i Europa, begyndte mange
småskibsrederier at sejle ”world wide” som reaktion på det
dårlige europæiske fragtmarked
66
Likvidation og ny ejer: 1970-71
De konstante økonomiske problemer og udsigten til, at M/S
'DQL[
skulle gennemgå et kostbart 10 års klassesyn i be-
J\QGHOVHQ DI
ÀN UHGHULHWV EHVW\UHOVH WLO DW VLJH VWRS
Man vurderede, at tidstabet og klassearbejdet ville komme
WLO DW NRVWH UHGHULHW RS PRG
NU KYLV NODVVHDUEHMGHW
skulle udføres i Europa, når skibet til dagligt befandt sig i
'HW ,QGLVNH 2FHDQ 6DPWLGLJ YDU VNLEHWV VDOJVY UGL YXUGH-
UHW WLO NXQ PLOOLRQHU NU RJ Sn JUXQGODJ DI GHQQH RSVWLO-
37
1...,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36 38,39,40,41,42,43,44,45,46,47,...204