47
er jo mig som ejer foretagendet alene
µ 'HQ Q UH IDPLOLH L
Esbjerg bestod på det tidspunkt formentlig af stedmoderen
og søsteren, som boede i huset på Peder Gydes Vej, samt et
SDU OGUH WDQWHU
Efter at rederiet havde overtaget charteraftalen med
Pisana River-Sea Service i 1983 fulgte et par stille år for
familien, indtil aftalen ophørte i 1987, og rederiet var nødt
til at lade M/S
'DQL[
gå i trampfart på Vestafrikas kyst med
GH VN EQHVYDQJUH I¡OJHU VRP GHWWH L VLGVWH HQGH ÀN
I tiden mellem M/S
'DQL[
’s havari og de sidste år af re-
GHULHWV HNVLVWHQV N PSHGH +DQV 1 3 $QGHUVHQ HQ LQG GW
kamp mod Hafnia og sine juridiske rådgivere, som han
PHQWH KDYGH VYLJWHW KDP )UD VWDUWHQ KDYGH KDQ GHVXGHQ
adskillige advokater på sagen af gangen, og mindst en sagde
RS IRUGL +DQV 1 3 $QGHUVHQ LNNH YLO I¡OJH KDQV UnGJLYQLQJ
RJ LQVLVWHUHGH Sn DW KDYH ÁHUH DGYRNDWHU VDPWLGLJ )¡UVW GD
DOOH DSSHOPXOLJKHGHU YDU RSEUXJW EOHY +DQV 1 3 $QGHUVHQ
modstræbende nødt til at erklære sig konkurs og nedlægge
Rederiet Phønix, men han opgav aldrig tanken om at søge
\GHUOLJHUH HUVWDWQLQJ
5HGHULHWV OXNQLQJ L
WRJ KnUGW Sn +DQV 1 3 $QGHUVHQ
GHU KHU ÀN HW NQ N VRP KDQ DOGULJ RYHUYDQGW +DQ G¡GH L
NXQ nU JDPPHO +DQV 1 3 $QGHUVHQ KDYGH DOGULJ
Y UHW JLIW RJ HIWHUORG VLJ LQJHQ E¡UQ , VLW WHVWDPHQWH EDG
han derfor om, at rederiets arkivalier skulle overdrages til
)LVNHUL RJ 6¡IDUWVPXVHHW 'HW VLGVWH PHGOHP DI IDPLOLHQ Sn
Peder Gydes Vej, søsteren Anne Louise, blev boende i huset
LQGWLO
+XQ G¡GH L
Rederiet Phønix som et dansk småskibsrederi
Dampskibsselskabet Phønix var ved etableringen i 1911 et
typisk esbjergensisk småskibsrederi, som sejlede paketsej-
ODGV PHOOHP (VEMHUJ RJ +DPEXUJ
Rederiet havde sin oprindelse i kaptajn Hans Nielsen An-
GHUVHQV SDUWVUHGHUL IUD
(IWHU 0 6
$QQH /RXLVHV
forlis
var det egentlige rederi blevet dannet som et aktieselskab,
for i 1969 at blive et interessentselskab og til slut ende som
HQNHOWPDQGVÀUPD ,QGWLO YHGW JWV QGULQJHUQH L
110
var
GHW UHGHULHWV RIÀFLHOOH VWUDWHJL DW VHMOH SDNHWVHMODGV PHOOHP
(VEMHUJ RJ +DPEXUJ 5HGHULHW IRUWVDWWH GRJ GHQQH IDUW LQGWLO
9HUGHQVNULJ 8QGHU NULJHQ Q¡G PDQ JRGW DI VPnVNLEV-
IDUWHQV RSVYLQJ (Q OLJQHGH VLWXDWLRQ KDYGH UHGHULHW RSOHYHW
XQGHU 9HUGHQVNULJ KYRU GH K¡MH IUDJWUDWHU LV U NRP VPn-
VNLEVUHGHULHUQH WLO JRGH
(IWHU NULJHQ GHOWRJ UHGHULHW L IRUQ\HOVHQ DI VPnVNLEVÁn-
den, dog for egen regning og ikke igennem Marshall-hjæl-
pen som så mange af de andre danske smårederier
111
'D
småskibsfarten i Europa blev trængt i 1960’erne på grund
af lastbilstransportens fremgang, reagerede rederiet ligesom
så mange andre småskibsrederier ved at udvide farten til
”world wide”
112
Da konjunkturerne vendte i 1970’erne kom danske små-
skibsrederier for alvor i vanskeligheder, og mange ophørte
PHG DW HNVLVWHUH L O¡EHW DI
·HUQH RJ ·HUQH 5HGHULHW
3K¡QL[ RYHUYDQGW DOGULJ GHW ¡NRQRPLVNH NQ N VRP GHW ÀN
L GHQQH SHULRGH 1nU UHGHULHW DOOLJHYHO RYHUOHYHGH Vn O QJH
skyldes det tre forhold: For det første at rederiet allerede
HIWHU 9HUGHQVNULJ VNLIWHGH WLO HQ PHUH ÁHNVLEHO GULIW KYRU
PDQ NRPELQHUHGH WUDGLWLRQHO WUDPS VWUDWHJL RJ WLPHFKDUWHU
Fra slutningen af 1950’erne og frem til starten af 1970’erne
favoriserede rederiet fast timechartret, når det var muligt,
PHQ VDWVHGH HOOHUV Sn GHQ NRPELQHUHGH GULIW
(IWHU
EOHY UHGHULHW GUHYHW IUD HW VNULYHERUG L KMHPPHW Sn
3HGHU *\GHVYHM
1...,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46 48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,...204