47
        
        
          
            er jo mig som ejer foretagendet alene
          
        
        
          µ 'HQ Q UH IDPLOLH L
        
        
          Esbjerg bestod på det tidspunkt formentlig af stedmoderen
        
        
          og søsteren, som boede i huset på Peder Gydes Vej, samt et
        
        
          SDU OGUH WDQWHU
        
        
          Efter at rederiet havde overtaget charteraftalen med
        
        
          Pisana River-Sea Service i 1983 fulgte et par stille år for
        
        
          familien, indtil aftalen ophørte i 1987, og rederiet var nødt
        
        
          til at lade M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          gå i trampfart på Vestafrikas kyst med
        
        
          GH VN EQHVYDQJUH I¡OJHU VRP GHWWH L VLGVWH HQGH ÀN
        
        
          I tiden mellem M/S
        
        
          
            'DQL[
          
        
        
          ’s havari og de sidste år af re-
        
        
          GHULHWV HNVLVWHQV N PSHGH +DQV 1 3 $QGHUVHQ HQ LQG GW
        
        
          kamp mod Hafnia og sine juridiske rådgivere, som han
        
        
          PHQWH KDYGH VYLJWHW KDP )UD VWDUWHQ KDYGH KDQ GHVXGHQ
        
        
          adskillige advokater på sagen af gangen, og mindst en sagde
        
        
          RS IRUGL +DQV 1 3 $QGHUVHQ LNNH YLO I¡OJH KDQV UnGJLYQLQJ
        
        
          RJ LQVLVWHUHGH Sn DW KDYH ÁHUH DGYRNDWHU VDPWLGLJ )¡UVW GD
        
        
          DOOH DSSHOPXOLJKHGHU YDU RSEUXJW EOHY +DQV 1 3 $QGHUVHQ
        
        
          modstræbende nødt til at erklære sig konkurs og nedlægge
        
        
          Rederiet Phønix, men han opgav aldrig tanken om at søge
        
        
          \GHUOLJHUH HUVWDWQLQJ
        
        
          5HGHULHWV OXNQLQJ L
        
        
          WRJ KnUGW Sn +DQV 1 3 $QGHUVHQ
        
        
          GHU KHU ÀN HW NQ N VRP KDQ DOGULJ RYHUYDQGW +DQ G¡GH L
        
        
          NXQ nU JDPPHO +DQV 1 3 $QGHUVHQ KDYGH DOGULJ
        
        
          Y UHW JLIW RJ HIWHUORG VLJ LQJHQ E¡UQ , VLW WHVWDPHQWH EDG
        
        
          han derfor om, at rederiets arkivalier skulle overdrages til
        
        
          )LVNHUL RJ 6¡IDUWVPXVHHW 'HW VLGVWH PHGOHP DI IDPLOLHQ Sn
        
        
          Peder Gydes Vej, søsteren Anne Louise, blev boende i huset
        
        
          LQGWLO
        
        
          +XQ G¡GH L
        
        
          
            Rederiet Phønix som et dansk småskibsrederi
          
        
        
          Dampskibsselskabet Phønix var ved etableringen i 1911 et
        
        
          typisk esbjergensisk småskibsrederi, som sejlede paketsej-
        
        
          ODGV PHOOHP (VEMHUJ RJ +DPEXUJ
        
        
          Rederiet havde sin oprindelse i kaptajn Hans Nielsen An-
        
        
          GHUVHQV SDUWVUHGHUL IUD
        
        
          (IWHU 0 6
        
        
          
            $QQH /RXLVHV
          
        
        
          forlis
        
        
          var det egentlige rederi blevet dannet som et aktieselskab,
        
        
          for i 1969 at blive et interessentselskab og til slut ende som
        
        
          HQNHOWPDQGVÀUPD ,QGWLO YHGW JWV QGULQJHUQH L
        
        
          110
        
        
          var
        
        
          GHW UHGHULHWV RIÀFLHOOH VWUDWHJL DW VHMOH SDNHWVHMODGV PHOOHP
        
        
          (VEMHUJ RJ +DPEXUJ 5HGHULHW IRUWVDWWH GRJ GHQQH IDUW LQGWLO
        
        
          9HUGHQVNULJ 8QGHU NULJHQ Q¡G PDQ JRGW DI VPnVNLEV-
        
        
          IDUWHQV RSVYLQJ (Q OLJQHGH VLWXDWLRQ KDYGH UHGHULHW RSOHYHW
        
        
          XQGHU 9HUGHQVNULJ KYRU GH K¡MH IUDJWUDWHU LV U NRP VPn-
        
        
          VNLEVUHGHULHUQH WLO JRGH
        
        
          (IWHU NULJHQ GHOWRJ UHGHULHW L IRUQ\HOVHQ DI VPnVNLEVÁn-
        
        
          den, dog for egen regning og ikke igennem Marshall-hjæl-
        
        
          pen som så mange af de andre danske smårederier
        
        
          111
        
        
          'D
        
        
          småskibsfarten i Europa blev trængt i 1960’erne på grund
        
        
          af lastbilstransportens fremgang, reagerede rederiet ligesom
        
        
          så mange andre småskibsrederier ved at udvide farten til
        
        
          ”world wide”
        
        
          112
        
        
          Da konjunkturerne vendte i 1970’erne kom danske små-
        
        
          skibsrederier for alvor i vanskeligheder, og mange ophørte
        
        
          PHG DW HNVLVWHUH L O¡EHW DI
        
        
          ·HUQH RJ ·HUQH 5HGHULHW
        
        
          3K¡QL[ RYHUYDQGW DOGULJ GHW ¡NRQRPLVNH NQ N VRP GHW ÀN
        
        
          L GHQQH SHULRGH 1nU UHGHULHW DOOLJHYHO RYHUOHYHGH Vn O QJH
        
        
          skyldes det tre forhold: For det første at rederiet allerede
        
        
          HIWHU 9HUGHQVNULJ VNLIWHGH WLO HQ PHUH ÁHNVLEHO GULIW KYRU
        
        
          PDQ NRPELQHUHGH WUDGLWLRQHO WUDPS VWUDWHJL RJ WLPHFKDUWHU
        
        
          Fra slutningen af 1950’erne og frem til starten af 1970’erne
        
        
          favoriserede rederiet fast timechartret, når det var muligt,
        
        
          PHQ VDWVHGH HOOHUV Sn GHQ NRPELQHUHGH GULIW
        
        
          
            (IWHU
          
        
        
          
            EOHY UHGHULHW GUHYHW IUD HW VNULYHERUG L KMHPPHW Sn
          
        
        
          
            3HGHU *\GHVYHM