tivt sigte, men der var også plads til mere kvalitativt beto-
        
        
          nede svar, hvor passagererne kunne give udtryk for deres
        
        
          holdning til rejseformen.
        
        
          Interviewholdet talte både med passagerer på udrejse
        
        
          (udgående rejsende) og med folk, der havde været i Dan-
        
        
          mark (indkomne rejsende). Det var forhåbningen, at det på
        
        
          den måde ville være muligt også at få et indtryk af ligheder
        
        
          og forskelle mellem danske rejsende på vej til England og
        
        
          briter på vej hjem fra Danmark. Passagererne var for langt
        
        
          størstedelens vedkommende meget velvilligt indstillede på
        
        
          at deltage i undersøgelsen, og det lykkedes ved hver inter-
        
        
          view-session at tale med omkring 30 % af den samlede pas-
        
        
          sagergruppe.
        
        
          Passagerernes svar indtastedes herefter i en database,
        
        
          som også indeholdt besvarelserne fra passagererne på
        
        
          DFDS-skibene, og databasen kom dermed til at indeholde
        
        
          omkring 500 besvarelser. På den måde ville det være muligt
        
        
          at sammenligne svarene indbyrdes og dermed få et billede
        
        
          af ligheder og forskelle passagererne imellem. Det var
        
        
          naturligvis nødvendigt at foretage visse skøn i forbindelse
        
        
          med indtastningen og databehandlingen, som fandt sted i
        
        
          2004. For at spare tid brugte interviewholdet f.eks. ved fle-
        
        
          re lejligheder ét skema til flere personer - som oftest par.
        
        
          Ved indtastning deltes det angivne forbrug ligeligt efter
        
        
          antallet af personer, hvis de interviewede havde angivet et
        
        
          fælles forbrug. Det betød dog, at det fælles forbrug til tider
        
        
          er angivet til over 2000 kr., hvilket var den højeste for-
        
        
          brugskategori, og det har i givet fald været en vurderings-
        
        
          sag, om beløbet indtastedes med to registreringer i det til-
        
        
          svarende felt eller med blot en enkelt.
        
        
          En del af de passagerer, som blev interviewet i forbin-
        
        
          delse med undersøgelserne, var på vej ud at rejse og havde
        
        
          dermed endnu ikke nogen klar idé om, hvor stort deres sam-
        
        
          lede forbrug ville blive. Som nævnt var disse alligevel inter-
        
        
          59
        
        
          
            Mange passagerer brugte ventetiden - fra de havde tjekket ind til de kunne gå om bord på flyet - i lufthavnscafeteriet. Her kunne et doku-
          
        
        
          
            mentationshold udføre i alt seks interviewundersøgelser.