opvågen. I navigation bruger man hovedsagelig cosekant og
sekant funktionen, mens de var vant til at regne med sinus
og cosinus. Det var min første regulære danske skole, og jeg
måtte lige vænne mig til den måde, hvorpå man regnede
matematik opgaver. Jeg fulgtes hele tiden med en elev, der
var gået ud af den ’stråtækte’. Han var meget ihærdig, og vi
sluttede begge i 1952 med 5 i gennemsnit. 7 var det højeste
på deres skala. Ja, søfolk skal altid have det lidt anderledes.
Han kom i Mærsk bådene, mens jeg valgte DFDS. Jeg var
blevet gift mellem to fag til den mundtlige del af styrmand-
seksamen, og DFDS’ skibe kom regelmæssigt hjem. Jeg var
stadig egyptisk statsborger, men myndighederne sagde, at
et dansk statsborgerskab var på trapperne. Jeg syntes, at
trappen var lang.
Først aftjente jeg den pligtige tid som vagthavende styr-
mand på Kvæsthusbroen. Det må have gået godt, for jeg fik
ret hurtig en hyre som 3. styrmand på M/S
Louisiana
. Der
var jeg frem til udgangen af 1953. Mit første skib som styr-
mand glemmer jeg aldrig. Kaptajnen var den bedste lære-
mester, jeg kunne få. Førstestyrmanden styrede mig igen-
nem livet som styrmand på et dansk skib. Jeg havde jo ikke
været officer før. Bare det at stå på broen første gang og
skulle betjene skibets fløjte og maskintelegrafen var nyt.
Jeg sprang forskrækket tilbage, da det virkede. Da kaptaj-
nen forlod broen og overlod sejladsen til mig, følte jeg mig
så fortabt og ensom.
Louisiana
var mit hjem i næsten et helt
år. Det var ikke rart at se den sejle ud af København uden
mig ombord.
Under en rejse til Sydamerika, fødte min kone en datter,
og da hun var 6 måneder gammel, kom mit danske stats-
borgerskab dumpende ind gennem brevsprækken den 29.
december 1953. Som dansk statsborger har man ret til at
aftjene sin værnepligt for at kunne forsvare det land, der nu
også var mit. Altså gik jeg op på sessionskontoret i Nan-
sensgade og meldte mig. Min karriere i den Kongelige Dan-
ske Marine begyndte den 9. januar 1954. Jeg var jo noget
ældre end mine kolleger. Jeg var 27 år. Men det mærkede
jeg egentlig ikke noget til. Jeg var en af flokken. Som vær-
nepligtig styrmand kom jeg efter grunduddannelsen på
Søofficersskolen, og samme år til november havde jeg en
guldstribe på ærmet - nogenlunde samtidig med, at vores
andet barn, en pige, blev født.
Min tjeneste som løjtnant begyndte med, at jeg blev
udnævnt til 3. kommanderende på kaserneskibet
Fyen
. Så
51
Søløjtnant i Den Kongelige Danske Marine, 1954.
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...176