Århus Lufthavn, hvorfra Ryanair havde oprettet sin første
        
        
          rute mellem Danmark og England i november 1999. Ikke
        
        
          længe efter kom turen til lufthavnen i Esbjerg. Det skete i
        
        
          foråret 2004, hvor Billund Lufthavn klagede til konkurren-
        
        
          cemyndighederne over Esbjerg Lufthavns aftale med Ryan-
        
        
          air. Kritikken gik helt præcist på, at Ryanair kun betalte
        
        
          under halvdelen af den passagerafgift, som det var pålagt
        
        
          andre selskaber at betale fuldt ud. Statens Lufthavnsvæsen
        
        
          erklærede sig enig i kritikken, men ville ikke gribe ind, og
        
        
          i juni 2004 proklamerede EU-parlamentarikeren Karin Riis
        
        
          Jørgensen (Venstre), at hun ville indbringe sagen for EU-
        
        
          kommissionen
        
        
          3
        
        
          . Direktøren for Esbjerg Lufthavn, Peter
        
        
          Bay, fastholdt derimod, at der ikke var noget galt med afta-
        
        
          len, idet Ryanair bidrog positivt til lufthavnens økonomi.
        
        
          Begejstringen for ruten var da også stor, da den åbnede i
        
        
          2001. Den kommunale lufthavn havde i de forudgående år
        
        
          lidt en hensygnende tilværelse, siden Storebæltsforbindel-
        
        
          sen i 1997-98 fjernede grundlaget for indenrigsflyvningen
        
        
          til Kastrup. Som en konsekvens heraf havde det bl.a. været
        
        
          nødvendigt at afskedige 10 medarbejdere, og bekymringen
        
        
          for lufthavnens fremtid var stor. Med åbningen af Ryanair-
        
        
          ruten var pessimismen vendt til forventninger til den nye
        
        
          udenrigsrute.
        
        
          Det var dog ikke kun lufthavnen, der havde store for-
        
        
          håbninger til lavprisruten. Forventningerne til de afledte
        
        
          økonomiske effekter af ruten for Esbjerg og omegns hotel-
        
        
          og handelsliv var mindst lige så store hos kommunalpoliti-
        
        
          kere og i turistbranchen. Da ruten godt et år efter åbningen
        
        
          rundede de 100.000 passagerer mellem Esbjerg og London,
        
        
          syntes effekten da også mærkbar. Således steg belægningen
        
        
          på hotellerne i Ribe Amt fra 16.400 britiske gæster til
        
        
          24.300 i løbet af det år, Ryanair havde fløjet. Endvidere
        
        
          viste det sig noget overraskende, at andelen af britiske pas-
        
        
          sagerer på ruten i løbet af det første år faktisk havde udgjort
        
        
          40 % af det samlede passagertal, og man kunne i avisen
        
        
          læse, at 92 % af passagererne var turister
        
        
          4
        
        
          .
        
        
          Disse udviklingstendenser sammenholdt med flere posi-
        
        
          tive tilbagemeldinger fra andre dele af byens handelsliv fik
        
        
          i foråret 2002 Esbjerg Turistforening til at tildele Ryanair
        
        
          årets turistpris. Prisen blev givet for den positive indflydel-
        
        
          se, som selskabet med åbningen af lavprisruten havde haft
        
        
          på byen.
        
        
          Diskussionen om rimeligheden af Esbjergs Lufthavns
        
        
          aftale med Ryanair såvel som rutens betydning for byen har
        
        
          været præget af formodninger. Det gælder det overordnede
        
        
          spørgsmål om konkurrenceforvridning og spørgsmålet om
        
        
          kommunalpolitisk engagement i forhold til driften af luft-
        
        
          havnen. Et af formålene med det her afrapporterede doku-
        
        
          mentationsarbejde har netop været at tegne et mere reelt bil-
        
        
          lede af situationen. Det har især drejet sig om at se på rela-
        
        
          tionen de forskellige transportformer imellem såvel som på
        
        
          disses forhold til regionen og lokalområdet som helhed. I
        
        
          nærværende undersøgelse er hovedvægten lagt på passager-
        
        
          erne og deres betydning for byen og regionen.
        
        
          
            Undersøgelsen
          
        
        
          Projektgruppen benyttede sig af samme fremgangsmåde
        
        
          som ved undersøgelsen af DFDS-skibenes passagersam-
        
        
          mensætning. Holdet benyttede det samme spørgeskema,
        
        
          som var blevet udviklet og benyttet til interview med skibs-
        
        
          passagererne med henblik på at sikre et så umiddelbart sam-
        
        
          menligningsgrundlag som muligt
        
        
          5
        
        
          . Lufthavnsdirektør Peter
        
        
          Bay var til stor hjælp ved beredvilligt at lade et inter-
        
        
          viewhold på tre personer indfinde sig i lufthaven i alt seks
        
        
          gange i løbet af 2002 og 2003
        
        
          6
        
        
          . De to timer, der gik, fra
        
        
          check in på London-ruten åbnede, til passagererne gik om
        
        
          bord på flyet, benyttede holdet til at interviewe så mange
        
        
          passagerer som muligt. I alt nåede holdet at tale med over
        
        
          200 personer i løbet af de seks besøg.
        
        
          Det benyttede spørgeskema bestod af i alt 21 overordne-
        
        
          de spørgsmål. For det første var det af interesse hvilken
        
        
          type mennesker, der rejser med Ryanair mellem Esbjerg og
        
        
          London. Herunder aldersfordeling, kønsfordeling og ikke
        
        
          mindst de rejsendes nationalitet. Dernæst var passagerernes
        
        
          rejsemønstre af interesse, bl.a. hvor passagererne kom fra,
        
        
          hvor de skulle hen, deres formål med rejsen og deres brug
        
        
          af alternative rejseformer og ruter. Endelig interesserede
        
        
          dokumentationsholdet sig for passagerernes forbrug på rej-
        
        
          sen fordelt på kost, logi, indkøb og andre aktiviteter.
        
        
          Størstedelen af spørgsmålene var faktuelle med et kvantita-
        
        
          58