essante, fordi sådanne primært danske rejsendes forbrugs-
        
        
          mønstre netop var af interesse for en sammenligning med
        
        
          de britiske passagerers. Derfor blev disse så vidt muligt
        
        
          også interviewet om deres forventede forbrug, men det
        
        
          giver sig selv, at deres besvarelser er betydeligt mere usik-
        
        
          re end besvarelserne fra de passagerer, der var på vej hjem
        
        
          efter en rejse.
        
        
          Også lufthavnsdirektør Peter Bay stillede sig til rådighed
        
        
          for et interview om Ryanairs betydning for lufthavnen, lige-
        
        
          som forpagteren af lufthavnscafeteriet, Øivind Olsen, lod
        
        
          sig interviewe. I det følgende vil vi først se på hvilke pas-
        
        
          sagertyper, der kunne træffes i Esbjerg Lufthavn forud for
        
        
          afgangen til London.
        
        
          
            Passagertyper og rejseformål
          
        
        
          I undersøgelsen indgik bl.a. en række spørgsmål, der skulle
        
        
          belyse hvilken type mennesker, der benytter sig af flyruten
        
        
          samt afdække, hvad deres formål med rejsen var
        
        
          7
        
        
          . Ikke
        
        
          overraskende fordelte de i alt 213 interviewede passagerer
        
        
          sig nationalitetsmæssigt med 38 % briter, 52 % danskere og
        
        
          ca. 10 % af anden herkomst - herunder enkelte nordmænd,
        
        
          tyskere og amerikanere. Disse tal svarer meget godt overens
        
        
          med de ovenfor omtalte officielle tal. Interessant nok synes
        
        
          den indkomne passagergruppe at være en smule mere sam-
        
        
          mensat end den udgående. Således fandtes der blandt de
        
        
          indkomne passagerer 68 % briter, mens den udgående grup-
        
        
          pe fordelte sig med 89 % danskere, 5 % briter og endelig 6
        
        
          % af anden herkomst.
        
        
          En undersøgelse af kønsfordelingen gav en mindre over-
        
        
          vægt af mænd, idet der i den samlede passagergruppe
        
        
          befandt sig ca. 57 % mænd og 43 % kvinder. Sammenlig-
        
        
          nes kønsfordelingen mellem de indkomne og de udgående
        
        
          rejsende, ses der dog igen en vis forskel mellem de to grup-
        
        
          per. Mændene tegnede sig for ca. 67 % i gruppen af ind-
        
        
          komne passagerer, mens de blot udgjorde knap 46 % af den
        
        
          udgående gruppe. En forskel, der - som det vil fremgå af det
        
        
          60
        
        
          
            En tredjedel af de rejsende, der kommer fra London til Esbjerg med Ryanair, er forretningsrejsende.