De øvrige rejsende, som havde opholdt sig i Danmark,
fordelte sig nogenlunde ligeligt på de omkringliggende
amter. Det drejede sig om 10-16 %, som havde henholdsvis
Ringkøbing, Vejle og Sønderjyllands amter som mål
21
. Der
var altså tale om en relativ stor geografisk spredning for de
rejsende, der kom med fly til Danmark. Her forholdt det sig
igen anderledes med de udgående rejsende, der nemlig for
hele 70 % vedkommende havde London som endeligt rejse-
mål, og endvidere forblev inden for London-området under
hele opholdet.
Ser vi på de rejsendes mobilitet, mens de opholdt sig i
Danmark, synes de indkomne rejsende mere mobile end de
udgående. Selvom 42 % angav kun at have opholdt sig på
et sted, havde 30 % besøgt andre byer end den, der udgjor-
de rejsens hovedmål, mens i alt 9 % havde været på egent-
lig rundrejse i Danmark. Dette rejsemønster afspejles igen i
valget af transportform, hvor en større del af de indkomne
rejsende - 32 % - benyttede sig af en lejet bil mod blot en
enkelt af de udgående rejsende.
I forbindelse med spørgsmålet om en mulig konkurren-
cesituation mellem Ryanair og DFDS på passagertranspor-
ten mellem Esbjerg og England, var det af interesse at fin-
de ud af, hvordan passagererne forholdt sig til de to for-
skellige rejseformer. I den forbindelse blev der spurgt til
tidligere rejsemåder. Det viste sig, at en stor del af de ind-
komne flyrejsende tidligere havde fløjet mellem Danmark
og England. Det drejede sig om ca. 76 %, hvoraf de passa-
gerer, som skulle besøge venner, familie eller på forret-
ningsrejse, udgjorde den største del
22
.
Af de indkomne rejsende havde i alt 51 personer, dvs. ca.
50 %, tidligere fløjet mellem Esbjerg og Stansted, mens blot
14 % havde benyttet færgen mellem Esbjerg og Harwich.
For de udgående rejsendes vedkommende havde færre -
nemlig 27 % - tidligere fløjet mellem Esbjerg og Stansted,
mens 23 % havde sejlet mellem Esbjerg og Harwich
23
. De
flyrejsende synes endvidere relativt fleksible i valget af fly-
rute. De indkomne rejsende, der ikke tidligere havde benyt-
tet Esbjerg-Stansted ruten, fordelte sig således nogenlunde
ligeligt i brugen af ruterne Århus-Stansted, København-
Heathrow og Billund-Gatwick, mens der hos de udgående
kunne spores en tendens til, at ruterne fra København og
Billund benyttedes oftere end ruten fra Århus
24
.
Alt i alt lader det til, at Ryanair har overtaget en del af
de rejsende, som tidligere sejlede mellem Esbjerg og
Harwich, men der er tilsyneladende ikke tale om nogen stor
gruppe. Tendensen peger i retning af, at det hovedsagelig
drejer sig om udgående rejsende, hvilket stemmer godt
overens med, at en del af disse ser Ryanair som en mulig-
hed for hurtigt og billigt at besøge London. Netop ferierej-
ser til London var et af DFDS’ tilbud på Englandsruten fra
Esbjerg. Samtidig er en stor del af de indrejsende forret-
ningsfolk, som under alle omstændigheder ville flyve.
63
Dokumentationsprojektet viste, at Ryanair nok ikke har bragt fle-
re traditionelle turister til byen. Til gengæld sender Esbjerg man-
ge turister den anden vej. Her er Esbjergs turistchef Lise Retbøll
fotograferet på vej til London.
1...,53,54,55,56,57,58,59,60,61,62 64,65,66,67,68,69,70,71,72,73,...176